ای مرد گرانقدر مدد کن که به سامان برسیم

ای مرد گرانقدر مدد کن که به سامان برسیم
خرداد پرحادثه بازهم بسیاری را در ایران و جهان شگفت زده کرد. بازهم رئیس جمهوری جدید، چندم خردادی جدید، اشک ها و لبخندهایی دوباره، دورانی جدید با آرزوهایی اصیل و قدیمی، آرزوهایی نه فقط به رنگ های سبز و بنفش که شاید به رنگ ایران!
آقای روحانی، قدم در راه بسیار دشوار و پرمخاطره ای گذاشته اید که شروعش با شادیست و پایانش با اشک. شاید توجه به این موارد کمک کند که چهارسال دیگر وقتی به گذشته فکر می کنیم هنوز امیدوار باشیم.
۱. آقای روحانی عزیز، شما توسط ما مردم ایران
با حفظ ارتباط علمی و عملی با بدنه کمتر برخوردار جامعه نشان دهید که مردم داری با پوپولیسم تفاوت دارد، نشان دهید که فاخر بودن تناقضی با مردمی بودن ندارد. نگذارید با حذف طبقه فرودست از برنامه ریزی ها و معادلات قدرت، مجال برای عوام فریبی فراهم گردد.
زمین انتخاب شده اید برای خدمتگزاری. از نظر ما شما را نه نیروهای متافیزیک سر کار آورده اند، نه معجزه هزاره هستید، نه هاله نور دارید. پس تمنا دارم که بر روی زمین و کنار ما بمانید و سودای آسمان ها به سرتان نزند.
۲. بزرگوار، نیک می دانید که شما در کنار هواداران بیشمار، مخالفین بسیاری هم دارید. هرگز فراموش نکنید که شما رئیس جمهور همه ایرانیان هستید و هیچ یک از آنها خس و خاشاک و وطن فروش نیستند. استدعا دارم که فضای جامعه را از دوقطبی "ما" و "دیگران" خارج کنید.
۳. آقای روحانی، خوب می دانید هرچند که خاستگاه شما طبقه متوسط و نخبه و فرهیخته است اما بدون حمایت طبقه آسیب پذیر هرگز نمی توانستید از پس رقبای خود برآیید. حتی اگر این قشر حامی شما هم نبودند ، فراموش نکنید که بدون برچیدن کوخ ها، کاخ توسعه پایدار نمی ماند. تقاضا دارم با حفظ ارتباط علمی و عملی با بدنه کمتر برخوردار جامعه نشان دهید که مردم داری با پوپولیسم تفاوت دارد، نشان دهید که فاخر بودن تناقضی با مردمی بودن ندارد. نگذارید با حذف طبقه فرودست از برنامه ریزی ها و معادلات قدرت، مجال برای عوام فریبی فراهم گردد.
۴. جناب دکتر، مبارزه با جهل بسیار سخت تر از مبارزه با فقر است چراکه فقرا و گرسنگان می دانند چه کم دارند و به دنبال آندد، اما جاهلان نه از جهل خود مطلعند و نه می پرسند. پس خواهش می کنم، تولید و توزیع عادلانه آگاهی، اطلاعات و دانش را
امیدوارم روزی که قدرت را تحویل می دهید، صف روزنامه از صف یارانه طویل تر باشد.
به اندازه تولید و توزیع عادلانه ثروت مدنظر قرار دهید، چراکه دسترسی به رسانه های آزاد، تحصیلات دانش و آمار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی حق مردم است. امیدوارم روزی که قدرت را تحویل می دهید، صف روزنامه از صف یارانه طویل تر باشد.
۵. آقای روحانی، درس آموخته های گرانقدر و پرهزینه گذشتگان را هر روز مرور کنید تا مجبور به تکرار آنها نشوید.
قوه مجریه یکی از ارکان حکومت است نه همه آن. به سایر ارکان و اختیارات آنها احترام بگذارید و زمان بسیار محدود خود را صرف مقابله با آنها نکنید. امیدوارم که دیگران هم چنین کنند.
۶. گرانمایه، دیگر از رای
آقای روحانی، بزرگانی که زمینه حضور شما و امکان پیروزیتان را فراهم کردند فراموش نکنید. آنهایی که برای اوج گرفتن شما کنار رفتند و آنهایی که برای سبقت گرفتن شما ایستادگی کردند و با همه هجمه ها کنار نکشیدند. مطالبات آنها و حامیانشان را پی گیری کنید و بدانید میلیون ها نفر صرفا به دلیل حمایت آنها و امید به رفع حصر و محدودیت ها به شما رای دادند.
دادن سلبی به جای انتخاب ایجابی خسته شده ایم، کاری کنید که وقتی می روید رای مردم به برنامه عملیاتی، تیم و راهکار باشد و آرا از حب افراد باشد نه از بغض دیگری.
۷. دکتر ارجمند، مطالبات و نقصان ها بیشمار است و منابع و زمان محدود. در هر حوزه صرفا چند برنامه را می توان پیاده کرد و چند معضل را برطرف کرد. پس باید اولویت بندی کرد و بر اولویت ها متمرکز شد. چه خوب بود اگر در ابتدای کار ارزیابی و آماری دقیق از وضع موجود ارائه می دادید و وضع مطلوب را ترسیم و برنامه هایتان را برای رسیدن به آن با مردم درمیان می گذاشتید و مستمرا عملکردتان را به مردم گزارش می کردید. این سنت اگر تنها یادگار شما هم باشد، حجت را بر مردم تمام کرده اید.
۸. آقای روحانی، بزرگانی که زمینه حضور شما و امکان پیروزیتان را فراهم کردند فراموش نکنید. آنهایی که برای اوج گرفتن شما کنار رفتند و آنهایی که برای سبقت گرفتن شما ایستادگی کردند و با همه هجمه ها کنار نکشیدند. مطالبات آنها و حامیانشان را پی گیری کنید و بدانید میلیون ها نفر صرفا به دلیل حمایت آنها و امید به رفع حصر و محدودیت ها به شما رای دادند.
۹. آقای روحانی، کسانی با شعارکابینه۷۰ میلیونی آمدند و با فولکس ۵ نفری رفتند. کابینه نه شرکت سهامی است که به هرکسی سهمی داده شود و نه ملک خصوصی است که میان رفقا تقسیم شود. یقین بدانید بدون تقاضای خاضعانه کمک از آنهایی که در حلقه دوستان و هم حزبیان شما نیستند هرگز موفق نخواهید شد.
در انتها اذعان می کنم، راه دشوار است و نسبت مشکلات و انتظارات از شما به اختیارات و امکاناتتان بسیار اندک است و این یعنی شما هرگز نمی توانید صرفا در چهار سال مدینه فاضله ایجاد کنید، اما دست کم می توانید اولا در مسیر بهبود حرکت کنید، ثانیا بذر توسعه و رشد و پیشرفت را بکارید، ثالثا با اتخاذ تدابیر و تسهیلات، زمینه را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و چرخش نخبگان فراهم نمایید.
۲۹ خرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۳۶
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۰۱۲