برنامه ایران برای تبدیل شدن به صادرکننده مطرح فرآورده‌های نفتی

برنامه ایران برای تبدیل شدن به صادرکننده مطرح فرآورده‌های نفتی
معاون وزیر نفت، برنامه ایران را برای تبدیل شدن به یک صادرکننده بزرگ فرآورده های نفتی در منطقه تشریح کرد.
علی‌رضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این که ایران در آینده نباید خام فروشی نفت ادامه یابد گفت: طبق برنامه در کمتر از 10 سال آینده ایران به بزرگترین صادرکننده فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود.

 

او با اشاره به طرح‌های در حال اجرای بنزین سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور گفت: با اجرای این طرح‌ها ظرفیت تولید بنزین کشور به بیش از 75 میلیون بشکه در روز می‌رسد و با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان برنامه پنجم توسعه تولید این بنزین و گازوییل به حدود 120 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: همچنین در صورت اجرای طرح توسعه پالایشگاه اصفهان و فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان ظرفیت تولید بنزین و گازوییل کشور به 140 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

 

ضیغمی ادامه داد: البته در صورت ساخت پالایشگاه‌های جدید که بر آنها بسیار تاکید شده است ظرفیت تولید بنزین و گازوییل هر کدام به 170 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

 

معاون وزیر نفت با بیان این که در صورت افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور به این رقم، ایران جزء بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی منطقه خواهد شد گفت: بر این اساس کشورهای همسایه اصلی ترین وارد کننده فرآورده نفتی ایران خواهند بود.

 

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حجم تولید بنزین کشور حدود 63 میلیون لیتر در روز است که به دلیل بالا بودن حجم مصرف این فرآورده، روزانه تا هشت میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۳۸
تعداد بازدید : ۹۵۲