تزریق گاز به بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی منطقه/ ایران از واردات گاز بی‌نیاز می‌شود

تزریق گاز به بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی منطقه/ ایران از واردات گاز بی‌نیاز می‌شود
مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور از تزریق گاز به بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی منطقه و ایران در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی شوریجه، ایران از واردات گاز از همسایگان شرقی بی‌نیاز می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود سامی‌وند با اعلام این‌که اولین مشعل طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه دیروز - یکشنبه - روشن شد، اظهار کرد: این مشعل با هدف تامین برق توربین‌ها و کمپرسورهای این طرح روشن شده است.
او با اعلام اینکه تا پایان تیر ماه تزریق گاز به دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور آغاز خواهد شد، پیش‌بینی کرد: در فصل گرم 500 تا 600 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق و امکان برداشت روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز در فصل سرد فراهم شود.
مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور همچنین از تکمیل پالایشگاه طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه تا 1.5 ماه دیگر خبر داد.
سامی‌وند با اشاره به این‌که طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه گاز مورد نیاز استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و حتی اردبیل را تامین خواهد کرد، افزود: علاوه بر تامین گاز مورد نیاز مردم با راه‌اندازی این مخزن ذخیره‌سازی کشور از واردات گاز از همسایگان شرقی بی نیاز خواهد شد.
وی با اعلام اینکه تاکنون در این طرح 200 میلیارد تومان هزینه شده و طرح 95 درصد پیشرفت داشته است، گفت: بودجه مصوب این طرح که در سال 88 منعقد شد 220 میلیارد تومان بود که بر این اساس حدود 10 میلیارد تومان تاکنون صرفه‌جویی صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، کل ظرفیت مخزن ذخیره‌سازی شوریجه 4.8 میلیارد متر مکعب است که در فاز اول 10 میلیون متر مکعب، در فاز دوم 20 میلیون متر مکعب و در فاز سوم 40 میلیون متر مکعب در روز گاز تزریق می‌شود.
همچنین این مخزن ذخیره‌سازی که در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در استان خراسان رضوی واقع شده است، پالایشگاهی به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب در روز دارد.
به گزارش ایسنا، با وجود اینکه ایران دارنده‌ی دومین ذخایر گازی و سومین تولید‌کننده گاز جهان است اما چهارمین مصرف‌کننده‌ی گاز طبیعی جهان محسوب می‌شود.
به ‌طور متوسط هر کشور به منظور حفظ امنیت انرژی باید معادل 13.7 درصد از حجم مصرف سالانه گاز خود را به صورت ذخیره و پشتیبان داشته باشد؛ بنابراین اگر مصرف سالانه گاز در ایران حدود 107 میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شود باید سالانه حدود 14 میلیارد متر مکعب گاز در کشور ذخیره‌سازی شود.
در ایران به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف، میانگین مصرف روزانه در چهار ماه سرد سال 2.5 برابر بیش از میانگین مصرف در هشت ماه گرم و معتدل است که گاهی این افزایش در روزهای سرد زمستان به چهار برابر هم می‌رسد.
این اختلاف بین مصرف گاز در تابستان و زمستان و دوری مراکز تولید از مبادی مصرف، موجب شد تا شرکت ملی گاز ایران تنها به سیستم تولید، انتقال و تامین گاز به صورت مستقیم اتکا نکند و ایجاد ذخایر نزدیک به مراکز عمده مصرف را در برنامه‌ی اجرای طرح‌های مهم خود قرار دهد.
شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران با استفاده از توان فنی و متخصصان داخلی توانسته است مطالعه و بررسی بیش از 220 مخزن را در سراسر کشور به پایان برساند و با اولویت‌بندی برای توسعه این میادین برنامه‌ دارد تا پایان برنامه چشم‌انداز پنجم توسعه این طرح‌ها اجرایی شود.
در حال حاضر بیش از 600 مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود 331 میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با 385 مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 121 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی 35 درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد.
روسیه نیز با 22 مخزن ذخیره‌سازی توانایی ذخیره‌سازی 106 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد.
البته با افتتاح نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین 33 کشور دارای این تکنولوژی ایران در رده 19 جهان قرار گرفت و با اجرای سایر طرح‌ها تا پایان برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه به رتبه‌ی برتر کشور‌های دارای تکنولوژی ذخیره‌سازی توسعه گاز طبیعی خواهد رسید.
۴ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۲۵
تعداد بازدید : ۸۶۴