ظرفیت سازی برای افزایش سوآپ نفت خام از شمال کشور

ظرفیت سازی برای افزایش سوآپ نفت خام از شمال کشور
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از ایجاد ظرفیت مناسب برای سوآپ نفت خام با احداث حوضچه فراگیر نکا خبر داد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: با احداث حوضچه فراگیر نکا که شامل، ساخت دو یال شرقی و غربی، اسکله های مختلف و چند منظوره از جمله، اسکله های تخلیه انواع فرآورده، اسکله های خدماتی و پشتیبانی و اسکله های تعمیراتی برای پهلوگیری نفتکش هایی با ظرفیت ١٤ هزار تن ظرفیت سوآپ نفت خام افزایش می یابد.
سیدپیروز موسوی افزود: در فاز نخست طرح احداث حوضچه فراگیر نکا که با هدف لایه روبی حوضچه در حال انجام است، امکان پهلوگیری کشتی های به وزن ١٢ هزار تن فراهم می شود؛ این در حالی است که پیش از این تنها کشتی هایی با وزن ٥ هزار تن پهلوگیری می کردند.
وی گفت: فاز نخست این پروژه دو هفته گذشته آغاز به کار کرد و بر اساس برنامه فاز دوم آن نیز تا بهمن امسال راه اندازی خواهد شد.
به گفته موسوی هم اکنون نفت خام کشورهای آسیای میانه از پایانه نفتی شمال برای انجام عملیات سوآپ وارد کشور می شود.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران پیشتر میزان سرمایه گذاری برای ساخت این حوضچه را ٤٦ میلیارد تومان اعلام کرده بود.
موسوی همچنین در باره " سوآپ معکوس نفت خام" و تصاحب بازارهای نفت خام ایران از سوی روسیه گفت: "سوآپ معکوس نفت" به هیچ وجه نداریم و تا کنون در این زمینه چیزی مطرح نشده است.
برپایه این گزارش، احداث موج شکن یال غربی و شرقی، لایروبی های داخل حوضچه و کانال ورودی تا عمق ٩ متر و استحصال زمین و همچنین تهیه و نصب تجهیزات کمک ناوبری در فاز اول اجرای طرح حوضچه فراگیر نکا در دستور کار قرار داشت.
تامین نیازمندی های پشتیبانی ناوگان حفاری در کوتاه مدت، افزایش انتقال نفت خام تا ١٥٠ هزار بشکه در روز و سوآپ و تولید احتمالی داخلی در میان مدت و افزایش انتقال نفت خام تا ٢٥٠ هزار بشکه در روز در دراز مدت، اهداف مهمی هستند که در طرح ساخت حوضچه فراگیر به آنها توجه شده است.
با ساخت حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال، سه اسکله کنونی موجود با آبخورهای چهار تا پنج متر به ١٤ اسکله با آبخور ١٤ متر افزایش خواهد یافت.
اجرای پروژه حوضچه فراگیر شمال، پشتیبان عملیات استحصال نفت خزر، افزایش سوآپ، همچنین طرح ملی انتقال نفت خام پروژه نکا - جاسک است.
پایانه نفتی شمال، موقعیتی راهبردی در میان کشورهای حاشیه دریای خزر برای ایران ایجاد کرده و با توجه به اکتشاف های اخیر، تنها پایانه برای انتقال نفت و گاز دریای خزر به کشور است.
دسترسی ایران به آبهای آزاد، موقعیت راهبردی برای این پایانه نفتی در سوآپ نفت خام ایجاد کرده است. این مزیت موجب شده است نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر به آب های آزاد راه یابد و مشتری این کشورها نیز، نفت خام مورد نیاز خود را در خلیج فارس از ایران دریافت کنند.سوآپ (معاوضه) نفت خام از طریق پایانه نفتی شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر، امتیازی برای این کشورهاست که بتوانند نفت خود را در دریای آزاد به فروش برسانند.
۴ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷