نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز آغاز به کار کرد

نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز آغاز به کار کرد
نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) امروز (٨ تیر) در شهر مسکو، پایتخت روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار شانا از مسکو، نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) امروز از ساعت ١٥:٠٠ به وقت مسکو در محل هتل «پرزیدنت مسکو» آغاز به کار می کند. قرار است نشست سران این مجمع ١٠ تیر در کاخ کرملین روسیه برگزار شود.

محمد علی خطیبی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، درباره محور مذاکرات سران جی یی سی اف گفت: پیش از برگزاری نشست فوق العاده وزارتی، چند جلسه کارشناسی برای تایید دستورجلسه و بیانیه نشست سران برگزار می شود.

به گفته وی، این دستورجلسه و بیانیه در نشست وزارتی فوق العاده جی یی سی اف در روز ٨ تیر تایید نهایی می شود و سران این مجمع در نشست ١٠ تیر درباره آن تصمیم گیری خواهند کرد.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان سال ١٣٩٠به جی یی سی اف پیوستند، از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

۸ تیر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۴
تعداد بازدید : ۸۳۲