رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق تهران انتخاب شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق تهران انتخاب شد.
گزارش کامل انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با کسب 38 رای از 58 رای ماخوذه در برابر 20 رای که به نفع محمدرضا بهرامن به گلدان ها ریخته شد، به عنوان خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق تهران انتخاب شد.
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گزارشی کامل از انتخابات هیئت رئیسه این اتاق ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق تهران، اولین جلسه رسمی هیئت نمایندگان منتخب دور هفتم اتاق بازرگانی تهران پس از انتخابات اسفندماه، در روز 30 فروردین ماه تشکیل شد تا انتخاب رییس و هیات رییسه اتاق برای چهار سال آینده در دستور کار قرار بگیرد.

اگر چه در فاصله پس از انتخابات تا برگزاری جلسه دیروز صحبت ها و رایزنی هایی برای صندلی های هیات رییسه صورت گرفته بود و گروه های مختلف نامزدهای خود را مشخص کرده بودند اما باز هم نگرانی و اضطراب در بین نامزدها و همفکرانشان موج می زد. انتخاب خزانه دار و منشی هیات رییسه را باید داغ ترین رقابت دانست. این دو تنها صندلی هایی بود که صاحبانشان نسبت به دوره قبل تغییر کرد.

60 افسر اقتصادی هستیم
 
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران پیش از آغاز رای گیری، برای رسمیت بخشیدن به این جلسه پشت تریبون رفت و از اهمیت جایگاه اتاق بازرگانی در اقتصاد سخن گفت: اتاق همواره اهمیت بسیاری برای اقتصاد کشور داشته است؛ به ویژه در این مقطع که برای «جهاد اقتصادی» نیز برگزیده شده است.

یحیی آل اسحاق با بیان اینکه اقتصاد نقش مهمی درسرنوشت کشور ها ایفا می کند، افزود: در 30 سال گذشته تلاش ها در جهتی بوده است که اقتصاد از حاشیه به متن بیاید به طوری که اکنون پس از سال ها، اقتصاد به اولویت نظام تبدیل شده است.
 
وی گفت : در طول سال های گذشته شرایط دشواری برای اقتصاد کشور رقم خورد . دورانی که دید گاه ها و تئوری ها و البته برخی سلایق مدیریتی حاکم بر حوزه اقتصاد مسبب آن بود.

آل اسحاق در ادامه گفت: امروز شرایط به گونه ای است که میدان داری اقتصاد به بخش خصوصی سپرده شده است. شاید ساده به نظر برسد اما برای دستیابی به این خواسته، 30 سال خون دل خورده شده است.
 
افزود که این «عزم» با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی موجودیت یافت تا توسعه اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها به سیاست گذاری و نظارت بپردازد.

آل اسحاق در ادامه نقش اتاق تهران را در این مقطع پرداخت اما پیش از آن به نقل قولی از محمد نهاوندیان اشاره کرد که گفته بود:یک اقتصاد دولت – ملت باید شکل بگیرد.
 
وی  در ادامه سخنان نهاوندیان گفت که تحقق این هدف بدون همدلی کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند ممکن نخواهد بود.همدلی که به گفته آل اسحاق در ششمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران نمود یافت و در 4 سال آینده نیز نمود خواهد یافت.

گرچه گروه های منتخب هفتمن دوره هیات نمایندگان،«فعالان توسعه»،«خواستاران تحول»،«نمایندگان دولتی»و«پیشگامان تولید و صادرات» هریک، بخشی از سالن اجتماعات را در جلسه دیروز به خود اختصاص داده بودند؛ اما آل اسحاق گفت:« از امروز تفکیکی میان گروه ها قایل نیستیم ؛ ما 60 افسر هستیم که مسئولیت توسعه اقتصاد کشور را برعهده داریم». وی ادامه داد :« شرایط کشور به گونه ای است که ما به عنوان بخش خصوصی، اگر به وظیفه خود عمل نکنیم به تاریخ و ملت بدهکار خواهیم بود.»
 
آغاز رقابت انتخاباتی

محمدمهدی راسخ که توسط یحیی آل اسحاق برای توضیح در مورد چگونگی نحوه برگزاری انتخابات به جایگاه هیات رییسه رفته و در پشت تریبون قرار گرفته بود با ارائه توضیحاتی در مورد آیین نامه انتخابات اتاق های بازرگانی گفت:جلسه باید با ریاست سنی اداره شود ودو نفر ناظر نیز که داوطلب شوند و خود جزو نامزدهای حضور در ترکیب هیات رییسه نباشند به رییس سنی برای اداره جلسه کمک خواهند کرد. هم چنین یک نفر نیز به عنوان منشی که او نیز نباید جزو نامزدهای عضویت در هیات رییسه باشد برای ثبت و ضبط جریان رای گیری نیز انتخاب خواهد شد.

دبیرکل موظف اتاق تهران هم چنین با نشان دادن تعرفه های آماده شده برای رای گیری گفت: تاکنون 56 نفر از اعضای هیات نمایندگان در جلسه حضور یافته اند و آقای مهندس خلیلی نیز که ریاست سنی جلسه با آنان خواهد بود به زودی به جلسه می رسند. راسخ غایبان جلسه رای گیری را آقایان ایرج ندیمی و سیدکاظم دوست حسینی و خانم فریال مستوفی اعلام کرد.
 
ظهیری و ریاست چند دقیقه ای

همه برای انتخاب رییس سنی جلسه چشم آمدن «اسطوره صنعت» کشور داشتند . او دیر آمد و شاهرخ ظهیری پدر صنایع غذایی ایران به جای او نشست. اما او غرولند کنان برای رسیدن به این جایگاه قدم برمی داشت؛ غرولندی که البته بیشتر به مزاح شبیه بود؛حرف ظهیری این بود که« اسدالله عسگر اولادی» 10 سال از او بزرگتر است.

ظهیری بر صندلی ریاست این جلسه تکیه زد و با گفتن این جمله که «همیشه آرزو داشته است پشت میز ریاست بنشیند و حالا به آرزوی خود رسیده است» دوباره خنده را بر صورت حاضران این جلسه نشاند.

با موافقت اعضای هیات نمایندگان محمدمهدی رییس زاده و احمد پورفلاح به عنوان ناظرین انتخابات و برای کمک به رییس سنی جلسه انتخاب شدند. رییس زاده و پورفلاح که از اعضای باسابقه هیات نمایندگان اتاق تهران و مورد اعتماد و وثوق گروه های حاضر در هیات نمایندگان هستند به طوری که در هنگام انتخاب دو نفر ناظر، بدون این که این افراد خود اعلام داوطلبی کنند اکثریت اعضای هیات نمایندگان نام احمد پورفلاح و محمدمهدی رییس زاده را فریاد زدند. هم چنین سیده فاطمه مقیمی نیز با اعلام نظر اعضای هیات نمایندگان مبنی بر حضور بانوان در هیات برگزار کننده، به عنوان منشی جلسه پیشنهاد و انتخاب شد.
 
پس از این انتخابات بود که محسن خلیلی با ورود به جلسه به عنوان رییس سنی بر صندلی خود جای گرفت. و ریاست ظهیری بر جلسه بسیار زود به پایان رسید تا او باز هم با خنده جایگاه را ترک کند.

خلیلی جایگاه ریاست سنی جلسه را از ظهیری تحویل گرفت و گفت که «عادت به دیر آمدن ندارم ؛ اما فردی از خدا بی خبر پیامکی برایم ارسال کرد که زمان انتخابات را ساعت 17 اعلام کرده بود. » و از اعضای هیات نمایندگان به دلیل تاخیری که برای ورود به این جلسه داشت عذر خواهی کرد.
 
وی سپس به انتخابات دوره های گذشته اشاره کرد که رییس ،نواب رییس و دوعو دیگر هیات رییسه به صورت جداگانه انتخاب می شده اند؛ با این فلسفه که اگر نامزدها در رده ای انتخاب نشدند بتوانند برای رده های بعدی نیز کاندیدا شوند. خلیلی با دعوت از محمدمهدی راسخ به جایگاه هیات رییسه به عنوان دبیرکل موظف اتاق تهران برای ثبت و ضبط مذاکرات جلسه انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران را وارد فاز رسمی کرد.
 
آل اسحاق؛ نامزد بی رقیب

با درخواست خلیلی از حاضران برای اعلام نامزدی برای پست ریاست اتاق تهران اسدالله عسگراولادی، مسعود دانشمند و جمشید عدالتیان اولین افرادی بودند که نام یحیی آل اسحاق را بلند بر زبان آوردند و پس از آن از چند گوشه جلسه نام یحیی آل اسحاق شنیده شد. خلیلی برای تایید این درخواست ها از خود آل اسحاق درخواست کرد تا نامزدیش را برای ریاست اتاق تهران اعلام کند که او نیز با برخاستن و اعلام کردن نامزدیش مهر تاییدی بر درخواست های اعضای هیات نمایندگان زد.

اگر چه محسن خلیلی چند بار از حاضرین در مورد نامزدی برای احراز پست ریاست اتاق تهران سوال کرد اما کس دیگری حاضر نشد برای صندلی ریاست نامزد شود و به این ترتیب یحیی آل اسحاق به عنوان تنها نامزد این پست حتی پیش از توزیع تعرفه های رای به ریاست اتاق تهران رسید. با این همه برای تکمیل پروسه انتخابات و اجرای آیین نامه رای گیری صورت گرفت که از 57 رای ماخوذه، 47 رای به نام آل اسحاق و 10 رای سفید در گلدان ها ریخته شد.
 
آرا سرنوشت ساز نمایندگان دولت

مدیریت رای دولتی ها که با توجه به تعداد و همفکر بودنشان بسیار سونوشت ساز بود، البته در دستان فریدون احمدی بود. کسی که در نقش دبیر انجمن نظارت بر انتخابات های سراسر کشور، انتخابات 4 اسفند را نیز مدیریت کرده بود. در انتخابات روز گذشته نیز او بود که هربار با اعلام نامزد های رده های مختلف هیئت رییسه ، به پا می خاست و در مورد نامزد مورد نظر وزارت بازرگانی و البته دولت با همکارانش مذاکره می کرد.
 
تذکرات آیین نامه ای

مجیدرضا حریری که در دوره هفتم وارد اتاق بازرگانی تهران شده است، در طول جلسه با کتاب آیین نامه اتاق های بازرگانی چندین بار نسبت به تبصره ای ذیل بند 6 این آیین نامه به هیات برگزار کننده رای گیری تذکر داد. احمد پورفلاح نیز با در دست گرفتن آخرین آیین نامه بند 6 مبنی بر نحوه انتخاب رییس سنی و ناظرین و منشی و حضور دبیرکل جهت ثبت و ضبط مذاکرات را به طور کامل قرائت کرد. اما قانع نشدن حریری و اصرار او بر وجود تبصره ای دیگر باعث شد تا هیات اداره کننده جلسه به کتاب مورد نظر حریری رجوع کنند.
 
در ذیل بند 6 این آیین نامه که مربوط به سال 83 بود ذکر شده بود که فردی بیش از دو دوره نمی تواند در هیات رییسه حضور داشته باشد که البته این قانون فسخ شده تنها شامل حال علاء میرمحمدصادقی می شد. پس از آن احمد پورفلاح و محمدمهدی راسخ با در دست گرفتن آخرین نسخه ویرایش شده آیین نامه اتاق های بازرگانی و قرائت آن به این نکته را اعلام کردند که طبق آیین نامه اصلاح شده در سال 89 این تبصره برداشته شده و محدودیتی برای حضور در هیات رییسه وجود ندارد. این امر با تایید فریدون احمدی معاون وزیر بازرگانی و عضو هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران نیز همراه بود.
 
نواب دوباره انتخاب شدند

با انتخاب یحیی آل اسحاق به عنوان رییس اتاق بازرگانی تهران، محسن خلیلی که به عنوان رییس سنی جلسه هدایت آن را برعهده داشت جای خود را به آل اسحاق داد تا مدیریت ادامه جلسه همانند چهارسال گذشته بر عهده رییس ابقا شده اتاق باشد. انتخاب نواب رییس اتاق تهران با ثبت نام نامزدهای این دو پست آغاز شد و علاء میرمحمدصادقی، محمدصادق مفتح و جمشید عدالتیان شهریاری نامزدی خود را برای این پست اعلام کردند. با ورود ایرج ندیمی به جلسه نیز تعداد رای دهندگان به 58 نفر رسید و غایبان به دو نفر محدود شد.

با درخواست رییس اتاق تهران، نامزدها هر کدام جداگانه پشت تریبون قرار گرفتند و در سخنان کوتاهی به معرفی خود وسوابقشان پرداختند. علاء میرمحمدصادقی که در دوره قبل نیز به عنوان نایب رییس دوم در هیات رییسه حضور داشت وقتی پشت تریبون قرار گرفت با بیان این که حرف زیادی برای گفتن ندارد و حاضرین نیز همه او را کم و بیش می شناسند گفت: من در دوره های گذشته نیز در هیات رییسه حضور داشته ام و همه دوستان حاضر هم من را می شناسند و با فعالیت هایم در زمینه های مختلف آشنا هستند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: من دست تمام کسانی را که برای احراز این مسئولیت به من رای بدهند می بوسم.کسانی هم که به من رای ندهند دست و صورتشان را می بوسم.

جمشید عدالتیان که از طرف گروه خواستاران تحول پا به عرصه رقابت برای کسب کرسی نایب رییسی اتاق تهران گذاشته بود در همان ابتدا اعلام کرد که هدفش از نامزدی تنها اعلام حضور گروهش به عنوان یک گروه فعال و بابرنامه در دوره هفتم اتاق تهران است.

عدالتیان ادامه داد:  حضور من نوعی اعلام آمادگی گروه ما برای فعالیت کامل در سال جهاد اقتصادی است. گروه ما برنامه ای تدوین و چاپ کرده که در اختیار دوستان عزیز قرار گرفته است و من خواهشمندم دوستان بیش از افراد به برنامه ها توجه داشته باشند.

جمشید عدالتیان هم چنین در معرفی خود گفت: من لیسانس اقتصاد دارم و دو فوق لیسانس در رشته های اقتصاد و حمایت از محیط زیست از آلمان گرفته ام. دوره دکترای خود در رشته مدیریت صنعتی را نیز در آلمان گذرانده ام و پس از آن به ایران آمدم و در سال 71 اولین شرکت دیتا و فناوری را راه اندازی کردم.از نوجوانی نیز در کارخانه پدرم فعالیت داشتم و الان نیز خودم هدایت یک کارخانه را برعهده دارم.

عدالتیان با اشاره به حضورش در هیات رییسه دوره پنجم اتاق تهران و کارهایی که در آن زمان انجام داده گفت: ما با فکر تحول به اتاق آمدیم و نتیجه اش هم تغییر مکان اتاق تهران از طبقه سوم ساختمان اتاق ایران به یک ساختمان مجزاست. ابتکار راه اندازی بخش آموزش در اتاق تهران نیز با من بود. الان نیز من و دوستانم در گروه خواستاران تحول معتقدیم که اتاق بازرگانی باید همگام با تغییرات اقتصاد در کشور و جهان متحول شود تا بتواند در برابر تحولات جهانی سریع عکس العمل نشان دهد. بهتر است که هیات رییسه ای با تضارب آرا داشته باشیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم.

پس از عدالتیان نوبت به محمدصادق مفتح معاون وزیر بازرگانی و نماینده این وزارتخانه در هیات نمایندگان رسید که به عنوان نامزد احراز صندلی نایب رییسی در هیات رییسه اتاق تهران سخن بگوید.

محمد صادق مفتح گفت که به طور قطع مخاطب مقام معظم رهبری در تحقق آرمان های «جهاد اقتصادی» بخش خصوصی است.بنابراین رسالت اتاق ها در این سال سنگین تر از گذشته خواهد بود. او اما این را هم گفت که چه در ترکیب جدید هیات رییسه، صاحب کرسی باشد و چه نباشد، به اعتقاد او این ترکیب به همراه سایراعضای هیات نمایندگان در مسیر تحقق رهنمود رهبر معظم انقلاب گام های بلندی برخواهند داشت.

پس از سخنان نامزدها، گلدان ها چرخانده شد و آرا جمع آوری شد. در شمارش آرا مشخص شد که محمدصادق مفتح با 47 رای به عنوان نایب رییس اول و علاء میرمحمدصادقی با 42 رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شده اند. جمشید عدالتیان نیز با کسب 16 رای از رسیدن به کرسی نایب رییسی اتاق بازماند.

با اعلام نایب رییس های اتاق تهران، یحیی آل اسحاق بدون فوت وقت به سراغ انتخاب دیگر عضو هیات رییسه یعنی خزانه دار اتاق رفت. ثبت نام نامزدهای این پست آغاز شد و سیدحمید حسینی و محمدرضا بهرامن آمادگی خود برای نشستن در این صندلی را اعلام کردند تا رقابت بین این دو نامزد پرطرفدار داغ شود.

با دستور یحیی آل اسحاق نامزدهای خزانه داری هیات رییسه اتاق تهران پشت تریبون آمدند تا معرفی کوتاهی از خود داشته باشند. محمدرضا بهرامن با عنوان این مطلب که نمی خواهد وقت زیادی از جلسه بگیرد به معرفی کوتاهی از خود بسنده کرد و گفت: «من 62 سال سن دارم و بیش از 36 سال است که در بخش معدن مشغول به کار هستم و در تشکل های مختلف عضو هستم».

بهرامن با اشاره به این که از زمان دانشجویی در تشکل ها فعالیت داشته گفت:« من به طور کامل با تشکل ها و کار تشکلی آشنایی دارم. در حوزه صنعت و معدن سابقه طولانی دارم و امیدوارم که بتوانم از پس مسئولیت هایی که دارم به خوبی بربیایم».

سید حمید حسینی :

سیدحمید حسینی سخنانش را با معرفی خود و اشاره به تحصیلاتش در دانشگاه تربیت مدرس آغاز کرد. حسینی که مدرک دکترای خود در مدیریت سیستم ها را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته در توصیف خود گفت: «من آدم روشنفکری هستم و با افراد روشنفکر هم کار می کنم».

حسینی ادامه داد: «دکتر شریعتی گفته است که حضرت عیسی به پیروانش گفت از راهی بروید که رونده اش کم باشد. یعنی در کار و مسئولیت دنبال خلاقیت و نوآوری باشید. من معتقدم تمام اعضای هیات نمایندگان شایسته حضور در هیات رییسه هستند و تنها عامل مهم این است که فردی نامزد بشود که وقت کافی و انرژی لازم برای پرداختن به این مسئولیت داشته باشد».

حسینی هم چنین با اشاره تلویحی به حضور میرمحمدصادقی در هیات رییسه و فعالیت بهرامن در بخش معدن گفت: «بخش معدن هم اکنون یک نماینده در هیات رییسه دارد و خوب است ما به عنوان بخش انرژی که بیشترین صادرات غیرنفتی کشور را هم داریم نیز در هیات رییسه حضور داشته باشیم. من هم نگاه کارشناسی و تخصصی دارم اما مطمئنم که وقت کافی و انرزی لازم برای حضور در اتاق تهران را خواهم گذاشت».

حسینی در پایان گفته هایش سخنی از امام علی(ع) بیان کرد و گفت: «امام علی(ع) می فرمایند در چیزی که شایسته آن نیستی طمع مکن. امیدوارم من هم طمع نکرده باشم و واقعا شایسته این مسئولیت باشم».

با پایان یافتن سخنان نامزدهای عضویت در هیات رییسه به عنوان خزانه دار، آرا در گلدان ها ریخته شد و نتیجه رقابت این دو نفر به سود حمید حسینی پایان یافت.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با کسب 38 رای از 58 رای ماخوذه در برابر 20 رای که به نفع محمدرضا بهرامن به گلدان ها ریخته شد، به عنوان خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق تهران انتخاب شد.
 
ورود به هیات رییسه در اولین حضور

روند رای گیری برای انتخاب آخرین عضو هیات رییسه با عنوان منشی با ثبت نام از عباسعلی قصاعی؛ خزانه دار دور قبل و محمدحسین برخوردار به عنوان نامزدهای احراز این پست آغاز شد و با درخواست آل اسحاق دو نامزد به نوبت در پشت تریبون قرار گرفتند و خود را به اختصار برای حاضرین معرفی کردند.

عباسعلی قصایی نیز که در دوره ششم هیات نمایندگان منشی و عضو هیات رییسه بود، برای دومین بار نامزد احراز این کرسی شد و خود را این گونه معرفی کرد:« فارغ التحصیل مهندسی سرامیک از دانشگاه نورنبرگ آلمان هستم. از سال 1350 که به کشور بازگشتم، اکنون 40 سال است مدیریت صنعت را تجربه می کنم. در این مدت 3 واحد صنعتی تاسیس کرده ام که حدود ک هزار و 100 نفر به طور مستقیم در آن مشغول به کارند.»
 
وی از موفقیت های بزرگ اش در طول این سال ها گفت و اینکه به واسطه فعالیت خود و خانواده اش در این عرصه ،ایران پس از کشور چین ، اکنون دومین تولید کننده ظروف چینی در دنیاست. قصایی به نقشی که در اصلاح قوانین اقتصادی و به طور ویژه قانون نوسازی صنایع داشته است نیز اشاره کرد.

محمدحسین برخوردار که اولین حضور خود در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را تجربه می کند برای معرفی خود گفت: «من مهندس الکترونیک هستم وسی سال است که کار صنعتی می کنم. در واحدهای مختلف و در حوزه های گوناگون فعالیت داشته ام. لوح تقدیرهای زیادی هم از دست مسئولان و رییس جمهورهای دوره های مختلف گرفته ام».

برخوردار با بیان این که در تشکل های مختلف حضور دارد و هم اکنون نیز عضو هیات رییسه دو تشکل صوتی و تصویری و فناوری و آی تی است ادامه داد: «من رییس هیات مدیره مجمع عالی واردکنندگان کشور نیز هستم که عقبه آن بازرگانان خوشنام و باسابقه کشور هستند. ما در هنگام اجرای هدفمندی یارانه ها به مردم قول دادیم که افزایش قیمت نداشته باشیم و به قول خود وفادار بودیم».

برخوردار در پایان گفت: «اکنون می دانم که دولت تشنه کار کارشناسی است و هرگاه نتایج یک کار کارشناسی به دولت ارائه شود می پذیرد.همان گونه که ما در مجمع عالی واردکنندگان این کار را انجام دادیم».

پس از سخنان نامزدهای عضویت در هیات رییسه به عنوان منشی رای گیری آغاز شد و پس از خارج شدن رای ها از گلدان و شمارش آنها مشخص شد که در این رقابت نزدیک و داغ محمدحسین برخوردار با کسب 31 رای از مجموع 58 رای برنده این رقابت شد. عباسعلی قصاعی نیز 25 رای را به خود اختصاص داد. 2 نفر نیز در این رای گیری رای خود را سفید در گلدان انداخته بودند.
۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۳۸۸