صادرکنندگان گاز در کنار مصرف کنندگان به دنبال تحقق یک بازی برد-برد هستند

صادرکنندگان گاز در کنار مصرف کنندگان به دنبال تحقق یک بازی برد-برد هستند
وزیر نفت ایران گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مقابل مصرف کنندگان این حامل انرژی قرار ندارد بلکه در کنار آنها به دنبال تحقق یک بازی برد-برد در راستای منافع مشترک حرکت می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به مسکو، رستم قاسمی ضمن تشکر از شرکت کنندگان در اجلاس و کارشناسان حوزه انرژی کشورهای صادرکننده گاز که دستور جلسه و بیانیه پایانی اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) را تنظیم کرده اند، سخنرانی خود را آغاز کرد.

مهندس قاسمی ضمن اشاره به پیشرفت های روز افزون مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: امیدواریم این مجمع بتواند به سرعت مراحل توسعه و تکامل خود را طی و به عنوان یک نماد تاثیرگذار نقش خود را در بازار جهانی گاز ایفا کند.

قاسمی در ادامه سخنرانی خود ضمن بر شمردن ویژگی های اقتصادی و زیست محیطی گاز نسبت به سایر انرژی ها افزود: با توجه به جمیع این ویژگی ها رشد مصرف گاز در مقایسه با دیگر حامل های انرژی سریع تر است و روز به روز در سبد انرژی جهان از جایگاه مهمتری برخوردار می شود.

وزیر نفت ایران انسجام کشورهای صادرکننده گاز را با هدف دفاع از منافع جمعی، امری خطیر ارزیابی و تاکید کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مقابل مصرف کنندگان این حامل انرژی قرار ندارد بلکه در کنار آنها به دنبال تحقق یک بازی برد-برد در راستای منافع مشترک حرکت می کند.

وی در ادامه رفتارهای سیاسی برخی مصرف کنندگان گاز را مذموم و برای امنیت تقاضا خطرناک ارزیابی کرد و افزود: بازار توام با نوسانات شدید قیمت یا قیمت های غیرمنصفانه به نفع هیچ یک از طرفین تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد بود.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنرانی خود رسما از کشورهای عضو جی یی سی اف برای شرکت در پانزدهمین نشست وزارتی جی یی سی اف که در هفته نخست ماه نوامبر ٢٠١٣ در تهران برگزار می شود، دعوت کرد.

قاسمی بر اساس بند ١٠ اساسنامه مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اداره اجلاس فوق العاده وزارتی این مجمع را به نماینده کشور میزبان روسیه، آقای الکساندر نواک، وزیر انرژی فدراسیون روسیه سپرد.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

١٣ کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

۸ تیر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۸
تعداد بازدید : ۹۰۳