سه درخواست جدید نفتی‌ها از دولت دهم/ پیشنهاد توسعه پتروشیمی با درآمدهای نفتی

سه درخواست جدید نفتی‌ها از دولت دهم/ پیشنهاد توسعه پتروشیمی با درآمدهای نفتی
معاون وزیر نفت با ارائه سه درخواست جدید نفتی از دولت دهم، خواستار ایجاد معاونت تخصصی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در نهاد ریاست جمهوری شد و اعلام کرد: دولت دهم مصوبه‌ای به منظور اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به توسعه پتروشیمی‌ها را صادر کند.
به گزارش خبرنگار مهر از بندر ماهشهر، عبدالحسین بیات امروز در مراسم آغاز به کار دومین همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه در صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر بسته شدن درب چاههای نفت و توسعه زنجیره های ارزش تولید محصولات پتروشیمی، گفت: در حال حاضر صنعت نفت و به ویژه صنایع پتروشیمی ایران به شدت گرفتار خام فروشی هستند به طوری که هم اکنون حدود نصف محصولات پتروشیمی کشور به صورت خام به بازارهای جهانی صادر می شود.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه سال گذشته حدود 29.1 میلیون تن محصول پتروشیمی و فرآورده های پلیمری در ایران تولید شد، تصریح کرد: از این میزان 15.8 میلیون تن معادل 52 درصد محصولات پتروشیمی به صورت کاملا خام به خارج کشور صادر شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه همچنین سال گذشته تنها معادل 48 درصد محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی به منظور تولید محصولاتی با ارزش افزوده عرضه شده است، بیان کرد: بر اساس اهداف سال جاری باید حدود 19 میلیون تن محصول پتروشیمی معادل 52 درصد تولیدات پتروشیمی کشور در بازارهای داخلی عرضه شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه امسال 17.5 میلیون تن محصول پتروشیمی معادل 48 درصد کل تولیدات کشور به دلیل عدم تکمیل کافی زنجیره های ارزش به صورت خام صادر خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن افزایش یابد از این رو راهکارهای فعلی نمی تواندمنجر به تکمیل زنجیره های ارزش تولید محصولات پتروشیمی در یک برنامه کوتاه مدت شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلیمری می توانند جایگزین صادرات نفت خام کشور شود، تاکید کرد: هم اکنون 11 صنعت استراتژیک و زیربنایی کشور همچون پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین و چسب، کامپوزیت ها، الیاف و نساجی، مواد شیمیایی و حلال ها، داروسازی، شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی، کود کشاورزی، سموم و آفت کش ها به صنایع پتروشیمی وابستگی دارند.

بیات همچنین با بیان اینکه به ازای سرمایه گذاری 940 هزار دلاری در بخش بالادستی پتروشیمی تنها یک شغل ایجاد می شود، تبیین کرد: این در حالی است که در صنایع تکمیلی پتروشیمی به ازای هر 21 هزار دلار یک شغل و با صادرات یک میلیون تن محصول پتروشیمی بیش از 670 میلیون دلار درآمد حاصل خواهد شد.

وی با ارائه سه درخواست جدید از دولت دهم خاطر نشان کرد: به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از دولت درخواست می شود یک معاونت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در نهاد ریاست جمهوری راه اندازی شود ضمن آنکه 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین دولت موافقت ها و مصوبات لازم به منظور امضای قراردادهای بلندمدت تامین خوراک با شهرک های تخصصی پتروشیمی را صادر کند.

۱۲ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۱۳
تعداد بازدید : ۸۱۹