توافق وزیر نفت ایران برای اکتشاف نفت و گاز در بولیوی

توافق وزیر نفت ایران برای اکتشاف نفت و گاز در بولیوی
وزیران نفت ایران و بولیوی برای همکاری ایران در حوزه اکتشاف نفت و گاز بولیوی در حاشیه برگزاری نشست کشورهای صادرکننده گاز در مسکو توافق کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درحاشیه برگزاری نشست سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) وزرای نفت ایران و بولیوی دیدارهای دوجانبه‌ای داشتند که در این دیدار توافقات گازی بین این دو کشور انجام شد.

براین اساس ایران از این پس قرار است به دلیل سابقه طولانی و توانایی در امر اکتشاف نفت و گاز در بلوک‌های اکتشافی بولیوی مشارکت داشته باشد و از طرفی نیز کار توسعه برخی از این بلوک‌ها را با مشارکت شرکت‌های نفت و گازی بولیوی انجام دهد.

ایران از سال 2007 روابط خود را با بولیوی همزمان با روی کارآمدن رئیس جمهور جدید این کشور آغاز کرد که این روابط سیاسی به توسعه روابط اقتصادی دو کشور منتج شد، به طوری که از سال 88 تاکنون شرکت نفت ایران بولیوی به منظور مشارکت در طرح های نفتی وگازی این کشور تاسیس شده است.

به گزارش خبرنگار فارس اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از ظرفیت انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (LNG) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان سال ١٣٩٠ به GECF پیوستند، از اعضای این مجمع به شمار می‌روند و همچنین هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

۱۲ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۲۰
تعداد بازدید : ۸۸۳