آخرین سفر محمود احمدی نژاد ؟

آخرین سفر محمود احمدی نژاد ؟
محمود احمدی نژد برای شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در مسکو عازم روسیه شد. به گفته آگاهان با توجه به آنکه یک ماه دیگر محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری کشور را تحویل حسن روحانی خواهد ، این سفر آخرین سفر خارجی احمدی نژاد خواهد بود .
گفته رئیس جمهوری ایران ، هدف از سفر به مسکو هماهنگ کردن سیاست‌ها درباره قیمت، شیوه‌های گوناگون عرضه و مدیریت منابع گازی است.
احمدی‌نژاد صبح روز دوشنبه ١٠ تیر پیش از عزیمت به مسکو، در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه انرژی نقش بسیار مهمی در مناسبات اقتصادی و به تبع آن مناسبات سیاسی جهان دارد، اظهار داشت: امروز انرژی فسیلی که بخش اصلی مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده نقش حساس‌تر و مهمتری دارد و به همین لحاظ همواره میزان تولید، تنظیم بازار، عرضه و تقاضا و قیمت آن در همه مناسبات دنیا تعیین‌کننده بوده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل سازمان اوپک از ٤٠ سال قبل افزود: تشکیل این سازمان و عضویت صادرکنندگان اصلی نفت تا حدود زیادی توانست به بازار تولید و فروش نفت نظم بخشد.
احمدی‌نژاد اظهار داشت: از دو دهه پیش، سهم مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت رو به افزایش است و از همین رو از چند سال قبل، تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای تنظیم بازار این محصول مورد نظر صادرکنندگان گاز طبیعی قرار گرفت و خوشبختانه امروز این سازمان با همکاری خوب و مؤثر ایران و روسیه تشکیل شده و دبیرخانه و دبیرکل دارد.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقطه‌نظراتی برای ارائه در این نشست دارد، خاطر نشان کرد: البته کارشناسان و وزیر نفت زودتر به مسکو عزیمت کرده و جلسات و رایزنی‌هایی داشته‌اند، به هر حال امیدوارم به تصمیمات خوبی در این نشست برسیم.
رئیس‌جمهور گفت: به طور طبیعی در حاشیه این نشست ملاقات‌هایی نیز خواهیم داشت و علاوه بر آن با ایرانی‌های مقیم دیدار کرده و یک گفتگوی رسانه‌ای نیز خواهیم داشت و ان‌شاء‌الله امشب در مراسمی که در سفارت ونزوئلا در مسکو برای یادبود آقای چاوز برگزار خواهد شد نیز شرکت خواهیم کرد.
نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) امروز (١٠ تیر) از ساعت ١٥:٠٠ به وقت مسکو در کاخ کرملین روسیه آغاز به کار می کند.
بنا بر این گزارش، برخی از روسای جمهور و رهبران کشور های عضو شب گذشته وارد مسکو شده اند و برخی دیگر نیز قبل از ظهر امروز وارد پایتخت روسیه خواهند شد.
١٣ کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.
هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.
۱۲ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۵۹
تعداد بازدید : ۸۹۶