کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در کما به سر می‌برد

کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در کما به سر می‌برد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر مطابق برنامه پنجم با تقویت تولید وابستگی به نفت را سالیانه ۲۰ درصد کاهش می دادیم دیگر نگرانی از بابت کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت نداشتیم.
عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درباره سیاست‌های ارزی دولت منتخب و ایراداتی که در گذشته بود و شایعه حذف ارز مرجع از سوی مجلس، گفت: مجلس درباره حذف ارز مرجع در بودجه تصمیمی اتخاذ نکرد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از اینکه اساس درآمدهای کشور را درآمد و فرآورده های حاصل از آن تشکیل می دهد، افزود:نمی توانیم وابستگی به درآمدهای نفتی را به یکباره صفر کرد و از کسانی که تا کنون یک تومان مالیات می گرفتیم ۵ تومان بگیریم یا به حقوق کارمندان اضافه نمی کنیم تا درآمد کشوربالا برود اما می توانستیم مطابق برنامه پنجم با تقویت تولید وابستگی به نفت را سالیانه ۲۰ درصد کاهش دهیم و دیگر نگرانی از بابت کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت نداشته باشیم.

وی با تاکید بر این که حذف ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی در بودجه پیش بینی نشده است، افزود: دربودجه یک عدد فرضی از درآمدهای کشور با توجه به میزان تولید نفت، میزان صادرات ، تحریم و میانگین قیمت نفت و قیمت دلار تعیین می شود

یوسفیان ملا با بیان اینکه مجلس نرخ ارز را در بودجه سالیانه مطابق تکلیف برنامه به صورت شناور مدیریت شده در نظر گرفت، به نوسانات اخیر بازار ارز اشاره کرد و گفت: اگر کاهش قیمت ارز بنیان اقتصادی داشته باشد خوشحال کننده است و جای امیدواری برای بهبود اقتصادی است ولی اگر کاهش آن تحت تاثیرعوامل سیاسی باشد جای نگرانی است چرا که ممکن است بعد از مدتی با یک سیاست دیگر افزایش یابد.

این عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس به نیازهای ارزی مردم برای سفر به منظور تحصیل و درمان اشاره کرد و گفت: وقتی عرضه و تقاضا با هم منطبق باشند قیمت ارز بالا نخواهد رفت.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس افزود: متاسفانه سیاست‌های دولت در راستای جهت دهی نقدینگی به سمت تولید، صنعت و اقتصاد سالم کارساز نبود و به دلالی ارز و سکه سوق پیدا کرد.

وی در این باره که اعمال سیاست‌های درست اقتصادی دولت منتخب در کاهش قیمت ارز موثر خواهد بود، گفت: بخشی از نوسانات بازار ارز با تدابیر درست اقتصادی قابل کنترل است اما بخش اعظم آن به مشکلات تحریم برمی گردد که امیدواریم دولت منتخب با چانه زنی صحیح بتواند مشکلات موجود اقتصادی را به حداقل برساند.

یوسفیان ملا افزود: متاسفانه دولت دهم قطعنامه ها را تنها یک کاغذ پاره می خواند و تلاشی در جهت لغو آنها نمی کرد و با بی اعتنایی به قطعنامه ها به مشکلات اقتصادی دامن زد.

این عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر این که رفع مشکلات اقتصادی در گرو کاهش تحریم‌ها است، افزود: اگر موضوع تحریم حل شود و فعالیت‌های هسته ای شفاف سازی شود و وجدان سازمانهای بین المللی بیدار شود که این مجازات اشتباه است و منطبق با فعالیت‌های ما نیست ،بازار ارز هم به تعادل می رسد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه ممکن است با یک اتفاق سیاسی نرخ ارز دوباره افزایش یابد، افزود: زمانی که سیاست با قضاوت توام شود عدالت گم می شود وزمانی که سیاست با عدالت توام شود اقتصاد واقعی گم می شود لذا باید با ابزار سیاست هم زمان بنیان اقتصادی را پویاترکرد

۱۴ تیر ۱۳۹۲ ۰۳:۴۵
تعداد بازدید : ۹۰۸