پول لازم برای تهیه سفره غذای یک خانوار

وقتی به سفره غذایی خود نگاه می کنید ، چه حسی به شما دست می دهد که می بینید کم کم از اقلام سر سفره شما کم می شود و جای آن را اقلام بی کیفیت تر و غیرمغذی تر می گیرد.

این حس شما را تقریبا اکثر خانوارهای ایرانی دارند زیرا گرانی اقلام خوراکی تنها منحصر به تهران که تقریبا یک هفتم جمعیت کشور را در بردارد ، نیست . این حس بدون شک در دور افتاده ترین نقطه ایران هم که می تواند یک کارگر مزرعه باشد یا ساختمانی وجود دارد . زیرا رشد ۱۰۰ درصدی قیمت چای صبحانه برای او هم کم و بیش به همان اندازه ای که در تهران افزایش داشته ،بوده است .

بد نیست نگاهی بیاندازیم به سفره یک روزه یک خانواده . یعنی از صبحانه شروع کنیم . حداقل اقلام سر سفره صبحانه چه می تواند باشد؟ چای ، شکر ، قند ، نان و پنیر و برخی مواقع هم کره و مربا . البته برخی ها هم شیر هم در کنار این صبحانه می نوشند . حال نگاهی بیندازیم به قیمت اقلام خوراکی که بانک مرکزی برای هفته منتهی به ۱۴ تیر ماه داده است . قیمت هر بسته نیم کیلویی چای خارجی در این هفته نسبت به دوره مشابه سال قبل حداقل به ۱۵ هزار تومان رسیده است که یک رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد . شکر حدود ۴۰ درصد و قند هم ۴۱ درصد . قیمت نان هر چند گفته شده است که ثابت بوده اما گزارش ماهانه اقتصادی این بانک نشان می دهد که در اردیبهشت ماه امسال نسبت به پارسال حدود ۵۹ درصد رشد داشته است . قیمت پنیر چطور بوده است . گزارش هفتگی بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت پنیر پاستوریزه – بسته ۴۵۰ گرمی آن – ۵۲ درصد و غیر پاستوریزه کیلویی ۳۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است . کره که پیش از این در ردیف قیمت اقلامی بوده به خاطر کمبودی که طی دو ماه گذشته در بازار پیش آمده بود از بررسی قیمت های بانک مرکزی حذف شده . شیر هم لیتری ۲۱۲۰ تومان است که نسبت به پارسال ۳۳ درصد رشد داشته است .اما کیست که نداند این قلم هم رشدی حدود ۱۰۰ درصدی داشته است . بنابراین صبحانه یک خانوار با حداقل رشد قیمت ۳۳ درصدی شروع می شود و به ۱۰۰ درصدی ختم می شود . اگر کسی میل داشته باشد که سر سفره خود نیمرو بخورد بداند که قیمت هر شانه تخم مرغ هم نسبت به هفته منتهی ۱۴ تیر ماه سال ۹۱ حدود ۶۰ درصدافزایش پیدا کرده است .
در میان صبحانه و نهار برخی افراد هستند که میل دارند میوه بخورند . پیشنهادی که ما به آنها داریم این است که آلو یا هلو بخورند چون قیمت آنها نسبت به پارسال ۱۱ و ۷ درصد کم شده است . با اینحال قیمت هر کیلو آلو را بانک مرکزی ۳۵۰۰ تومان و هلو را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرده است . شاید برخی ها گرانتر بخرند که دیگر به ما ربطی ندارد ، این قیمت های بانک مرکزی است . همچنین پیشنهاد می کنیم که سراغ زرد آلو و خربزه نروید که حدود ۴۵ درصد رشد قیمت داشته اند . اگر خواستید گیلاس بخورید بدانید که نسبت به پارسال ۱۳ درصد رشد قیمت داشته و هر کیلو گیلاس ۷۰۰۰ تومان بوده است .
اما سفره نهار را چگونه می بندید؟ قدیم تر ها غدای سنتی خانواده های ایرانی آبگوشت بود . گوشت گوسفند ، نخود ، لوبیا سفید و سیب زمینی به اضافه گوجه فرنگی یا رب گوجه . الان اگر کسی بخواهد این غذا را درست کند بدون شک باید غنی باشد چون هر کیلو گوشت گوسفند حدود ۳۰ هزار تومان است که نسبت به پارسال ۴۰ درصد رشد داشته ، نخود هر کیلو ۶۲۰۰ تومان که نسبت به پارسال ۵۹ درصد افزایش قیمت دارد . پیشنهاد می کنیم لوبیا سفید نریزید و با همان نخود بسازید چون رشد قیمت لوبیا سفید نسبت به پارسال ۱۲۲ درصد است . هر کیلو لوبیا سفید ۹۰۰۰ تومان است . اما سیب زمینی را نمی شود کنار گذاشت با آنکه رکورد گرانی را پشت سر گذاشته و با ۲۱۷ درصد رشد وارد قابلمه آبگوشت شده است . بنا بر گزارش بانک مرکزی سیب زمینی الان قیمت کیلویی ۲۳۰۰ تومان را ثبت کرده است. گوجه فرنگی هم رشد ۱۰۰ درصدی دارد و هر کیلو گوجه فرنگی به ۲۰۰۰ تومان رسیده .اگر بخواهید بنا به سنت قدیمی نهار را اینگونه بخورید با این رشد سرسام آور قیمت ها مواجه هستید . به خاطر همین گفتیم که آبگوشت را الان ثروتمندان می خورند.
اما بدون شک اکثر مردم نهار خود را برنجی می خورند حال می خواهد در کنار آن خورش باشد یا کباب . الان قیمت هر کیلو برنج داخله درجه یک ۷۲۰۰ تومان است که نسبت به پارسال ۶۱ درصد رشد داشته و درجه دو آن ۵۶۰۰ تومان که ۷۹ درصد رشد داشته .زمانی بانک مرکزی قیمت برنج خارجی را هم اعلام می کرد که به نظر می آید به خاطر وارد نشدن آن از لیست قیمت حذف شده است . اگر نهارتان خورش بادنجان بود بدانید که با رشد قیمت ۲۳ درصدی مواجه شده اید و اگر قورمه سبزی بود بدانید که با رشد قیمت ۷۸ درصدی . قیمت هر کیلو سبزی را هم بانک مرکزی ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده است . راست و دروغش پای بهمنی .
برای سفره شام می رویم سراغ غذاهای سبک چون اکثر مردم شام را کم می خورند به این خاطر که می خواهند تناسب اندام خود را حفظ کنند . شرایط اقتصادی هم به کمک آنها آمده . شام می تواند کوکوی سیب زمینی باشد یا سبزی یا کتلت . فعلا اینها را می گیریم و سراغ کشک و بادنجان نمی رویم . مخلفات کوکو سیب زمینی ، تخم مرغ است و سیب زمینی به اضافه روغن . در اینجا فقط کافی است رشد قیمت روغن را بیاوریم چون سیب زمینی و تخم مرغ را گفته ایم . بنابر گزارش بانک مرکزی قیمت هر لیترروغن نباتی مایع به ۴۶۰۰ تومان رسیده که نسبت به پارسال ۶۵ درصد رشد دارد و روغن نباتی جامد – حلب ۵ کیلویی – ۲۲ هزار تومان که ۴۷ درصد رشد داشته است . برای تهیه کوکو سبزی هم مخلفاتی که لازم است ، تخم مرغ ، سبزی کوکو و روغن که باز قیمت آنها گفته شده است و کتلت هم گوشت چرخ کرده می خواهد و تخم مرغ و روغن که آنها را هم می توانید به بالا مراجعه کنید و دربیاورید . این بود گزارش سفره خانواده ما . سفره گرانی است ، ما تقصیر نداریم و حداقل اقلام را گرفتیم و تقریبا می شود گفت یتیمچه اش نکردیم . فکر کنم برای علت این افزایش قیمت باید رفت سراغ شمس الدین حسینی – سیاست گذار اقتصادی دولت و غضنفری وزیر صنعت و تجارت . آنها باید پاسخگو باشند .

۱۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۲۴
تعداد بازدید : ۹۷۹