لزوم ادامه توازن بین صادرات و واردات

لزوم ادامه توازن بین صادرات و واردات
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن تزار تجاری کشور از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: افزایش قیمت ارز باعث شده تا حجم صادرات از واردات پیشی بگیرد و اگر بتوانیم این موضوع را تقویت کنیم و تجارت را با بازارهای جهانی افزایش دهیم فضای مثبتی ایجاد می شود.
سید محمد حسین میرمحمدی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به افزایش حجم تجارت خارجی به 19.5 میلیارد دلار در سه ماهه امسال تصریح کرد: تعاملات خارجی کشور رو به افزایش است اما این تعاملات باید توزان داشته باشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع کلان ملی در ارتباط با اقتصاد نیز باید برقراری توزان بین واردات و صارات باشد، افزود: افزایش قیمت ارز باعث شده تا حجم صادرات از واردات پیشی بگیرد و اگر بتوانیم این موضوع را تقویت کنیم و تجارت را با بازارهای جهانی افزایش دهیم فضای مثبتی ایجاد می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: ضمن اینکه برتری صادرات به واردات قطعا می تواند پیام خوبی برای اقتصاد باشد.

وی با ارزیابی تراز تجاری در آینده گفت: اگر سیاست دولت آینده حمایت از تولید باشد و در این بخش به گونه ای سیاستگذاری شود که تولید کشور هم قیمت رقابتی و هم کیفیت لازم را داشته باشد، قیمت ارز نیز به گونه ای تعیین شود که مدیریت شده باشد، صادرات بر واردات ترجیح داده شود و انگیره ای برای در اختیار گرفتن بازارهای مجاور باشد قطعا پیام خوبی برای اقتصاد دارد و از طرفی درآمد ناخالص افزایش می یابد.

میرمحمدی همچنین با بیان اینکه به نظر می رسد در شرایط موجود هم از سوی فعالان اقتصادی داخلی و هم بازارهای خارجی فضای مثبت تجاری ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: دولت آینده نیز سعی کند با استفاده از قوانین سند چشم انداز بیست ساله، برنامه پنجم توسعه و قوانین مجلس از این فضای بین المللی و فضای مثبت داخلی بتواند بهترین بهره برداری را برای پیش برد اهداف اقتصادی داشته باشد.

لازم به ذکر است که با توجه به آمار سه ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد صادرات غیرنفتی، خوشبختانه صادرات از واردات پیشی گرفته است و حجم تجارت خارجی کشور در این مدت که واقع در سال سوم برنامه پنجم توسعه است، از ۱۹.۵ میلیارد دلار عبور کرده است که بدون احتساب میعانات گازی ۹.۸ میلیارد دلار میزان صادرات و ۹.۴ میلیارد دلار میزان واردات بوده است./

۱۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۲۷
تعداد بازدید : ۹۸۳