بالاخره موجودی صندوق توسعه ملی چند میلیارد دلار است؟

بالاخره موجودی صندوق توسعه ملی چند میلیارد دلار است؟
رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی در فاصله چند ساعت، آمارهایی با تفاوت 10 میلیارد دلار از موجودی صندوق توسعه ملی ارائه دادند تا اعتماد به اظهارات اقتصادی دولتمردان، بیش از گذشته افزایش یابد!
به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،چهارشنبه‌شب گذشته، رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی موجودی صندوق توسعه ملی را بیش از 50 میلیارد دلار اعلام کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مجموعه ذخایر ارزی کشور در تاریخ ایران بی نظیر است، گفت: «مجموعه ذخایر ارزی با طلا به بیش از 100 میلیارد دلار می رسد و منابع صندوق توسعه ملی بالای 50 میلیارد دلار است.»

موجودی دقیق صندوق از نگاه وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با رئیس جمهور هم رای است و روز گذشته در جمع تجار و سرمایه‌گذاران خارجی در تبریز گفت: ایران نه تنها از این بخش حمایت می‌کند که نهادی مستحکم برای سرمایه گذاران خارجی در صندوق توسعه ملی بالغ بر 52 میلیارد دلار حساب خاص باز کرده است که سرمایه گذاران می توانند تا 20 درصد از سرمایه صندوق استفاده کنند.



آقای رئیس کل چه آماری می دهد؟


اما حدود 12 ساعت بعد، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، موجودی صندوق توسعه ملی کشور را نزدیک به 40 میلیارد دلار اعلام کرد.

بهمنی با بیان آنکه میزان ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر شاهد افزایش 60 تا 65 درصدی است، عنوان کرد: «افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته به طوریکه با دستور مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به طور چشمگیری افزایش یافته است.»

تفاوت 10 میلیارد دلاری آمار دو مقام ارشد دولت درباره موجودی صندوق توسعه ملی، به ناگاه، این سوال را ایجاد می‌کند که کدام یک درست می‌گویند؟ اما مهمتر از این که آمار کدام یک درست است، این واقعیت تاسف‌آور است که چه بر سر نظام آماری کشور در دولت احمدی‌نژاد آمده است؟ چرا باید در موضوع مهمی همچون موجودی صندوق توسعه ملی کشور،‌ این مقدار تفاوت در آماردهی را شاهد باشیم؟
۱۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰