وزیر نفت با اشاره به اعلام مواضع جمهوری اسلامی در اجلاس مونیخ:رویکرد رئیس جمهور منتخب تعامل سازنده با جهان است

وزیر نفت با اشاره به اعلام مواضع جمهوری اسلامی در اجلاس مونیخ:رویکرد رئیس جمهور منتخب تعامل سازنده با جهان است
وزیر نفت در پاسخ به کارشناسان و متخصصان حاضر در اجلاس امنیتی مونیخ، با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران گفت: رویکرد رئیس جمهور منتخب همکاری متقابل و تعامل سازنده با جهان است.

مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه ١٩ تیر) در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شانا درخصوص اجلاس امنیتی مونیخ، با اشاره به این که در این اجلاس کارشناسان و متخصصان حاضر در باره سیاست ایران در خصوص انرژی هسته ای و رویکرد رئیس جمهور منتخب در این زمینه پرسش هایی مطرح کردند، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است و ما آن را حق مسلم خود می دانیم.

مهندس قاسمی تصریح کرد: در این جلسه تاکید شد که بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب و باورهای عمیق دینی مسئولان ارشد کشور، ایران ساخت سلاح هسته ای را حرام می داند.

انتخابات ایران نمونه دموکراسی کامل بود

وی درباره انتخابات اخیر ایران گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران، یک انتخابات شگفت انگیز بود که نشانگر دموکراسی کامل است که بدون هیچ مشکلی و در نهایت آرامش برگزار شد و مردم ایران، رئیس جمهور منتخب خود را انتخاب کردند.

رویکرد رئیس جمهور منتخب تعامل سازنده با جهان است

قاسمی درباره نگاه رئیس جمهور منتخب ایران نیز گفت: ایشان فردی آشنا و مسلط به امور بین الملل و متخصص در روابط بین الملل است و از تجربه و تخصص کافی و وافی برخوردار هستند، ضمن این که ایشان از علمای دینی بوده و شعار وی همکاری متقابل و تعامل سازنده با جهان است.

از تحریم استقبال نمی کنیم

وزیر نفت ایران در باره تشدید تحریم ها گفت: تحریم چیز خوبی نیست و ما از آن استقبال نمی کنیم.

وی ادامه داد: بهتر است که کشورهای تحریم کننده دست از تحریم بردارند، چرا که تحریم در چرخه امنیت انرژی اختلال ایجاد می کند.

قاسمی در عین حال گفت: ایران با وجود شرایط تحریم، در سال گذشته بیش از ٣٠ میلیارد دلار در مجموعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری کرد.

نقش محوری ایران در تامین امنیت انرژی جهان

وزیر نفت با اشاره به این که نقش انرژی در رشد اقتصاد جهانی و بهبود وضعیت معیشتی زندگی مردم بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: مصرف انرژی در آینده جهان و کشورهای پرجمعیت جهان از جمله کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) اهمیت ویژه ای دارد.

وی همچنین به مهمترین مبحث امنیت انرژی یعنی زنجیره انرژی اشاره کرد و گفت: زنجیره انرژی از تولید و انتقال تا مصرف آن یک چرخه به هم پیوسته بوده و بنابراین هم تولیدکننده و هم مصرف کننده در تامین امنیت انرژی طرفین نقش دارند.

مهندس قاسمی درباره اهمیت محیط زیست و نقش انرژی بر آن گفت: تامین امنیت انرژی کشورهای مصرف کننده باید به گونه ای باشد که الزامات توسعه پایدار در آن رعایت شده تا هیچ تاثیر منفی بر محیط زیست نداشته باشد.

وزیر نفت همچنین درباره سیاسی کردن موضوع انرژی در تعاملات بین المللی گفت: ما با سیاسی کردن موضوع انرژی به شدت مخالف هستیم و به عملکرد کشورهای پرمصرف که موضوع انرژی را دستاویز مطامع سیاسی خود قرار داده اند، انتقاد داریم.

مهندس قاسمی همچنین با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران همیشه در عمل نشان داده که در خصوص تامین انرژی جهان ثابت قدم بوده است، گفت: حتی در زمان جنگ تحمیلی عراق، ایران این مهم را به خوبی انجام داد و نگذاشت جریان عرضه نفت به طور کامل قطع شود.

وزیر نفت با اشاره به جایگاه نخست ایران در مجموع ذخایر انرژی جهان، گفت: ایران از نظر ژئوپلیتیکی نیز جایگاه مهمی در ارتباط با دسترسی کشورهای بزرگ مصرف کننده به منابع انرژی دارد.
۲۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۷۷۰