طرح تبدیل منطقه قشم به قطب جدید انرژی در خلیج فارس نهایی شد

طرح تبدیل منطقه قشم به قطب جدید انرژی در خلیج فارس نهایی شد
مدیرعامل شرکت فلات قاره گفت: طرح تبدیل منطقه قشم به قطب انرژی در سطح وزارت نفت نهایی شده که این طرح باید در سطح ملی نیز مصوب شود.

محمود زیرکچیان زاده روز پنجشنبه ٢٠ تیر در مراسم افتتاح رسمی طرح افزایش تولید نفت از میدان مشترک هنگام تصریح کرد: بسته کامل تبدیل منطقه قشم به قطب انرژی کشور شامل، تولید گاز و نفت، تولید برق و توسعه صنایع پتروشیمی و بانکرینگ است.

وی گفت: با توجه به این که میدان هنگام میان کشور ایران و عمان مشترک است، در مدت زمان بهینه ای موفق به برداشت سه برابری نسبت به کشور رقیب از این میدان شدیم که امسال نیز برنامه توسعه میدان هنگام با هدف افزایش چهار برابری برداشت از آن کلید خواهد خورد.

به گفته زیرکچیان زاده با بیان این که با افتتاح این طرح، تولید روزانه میدان مشترک هنگام با پنج حلقه چاه به ٣٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت ، افزود: با بهره‌برداری از فازهای بعدی این پروژه، روزانه ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز تولید شده و امکان افزایش آن تا سقف ١٦٠ میلیون فوت مکعب در روز نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در تشریح دستاوردهای مهم طرح توسعه هنگام گفت: عبور خط لوله ١٦ اینچی از بستر دریا برای نخستین بار با استفاده از تکنولوژی حفاری افقی به طول سه متر، در حد فاصل بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل یکی از دستاوردهای مهم طرح توسعه میدان هنگام بود.

وی تحقق طرح توسعه میدان هنگام در مدت زمان کمتر از دو سال را یکی از دستاوردهای مهم این طرح خواند و گفت: تا کنون توسعه میدان دریایی در این مدت زمانی را نداشتیم.

زیرکچیان زاده با بیان این که بخشی از خوراک مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس از میدان هنگام تامین می شود، گفت: با احداث ٧٥ کیلومتر خط لوله ١٦ اینچی از منطقه گورزین در جزیره قشم تا پالایشگاه بندرعباس، نفت فرآورش شده میدان هنگام به این پالایشگاه منتقل می شود.

وی تصریح کرد: پیش از این خوارک مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس از فاصله چند صد کیلومتری به این پالایشگاه منتقل می شد که به ازای انتقال هر بشکه نفت حدود ٤ تا ٥ دلار هزینه می شد ولی با انتقال خوراک مورد نیاز پالایشگاه با استفاده از خط لوله حدود ٧٠ تا ٨٠ میلیون دلار سود و صرفه جویی ایجاد می شود که این رقم به غیر از احتساب هزینه ارسال کاندنسیت شیرینی صادراتی به پالایشگاه بندرعباس است که با انتقال نفت میدان هنگام، این محصول برای صادرات اختصاص می یابد.

مدیرعامل شرکت فلات قاره یکی از دستاوردهای مهم توسعه میدان هنگام را ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تبدیل منطقه قشم به منطقه انرژی اعلام و تصریح کرد: با اجرای این پروژه، توسعه طرح های آتی در میدان های دیگر منطقه از جمله توسن نیز شتاب می گیرد.

تبدیل روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به ٦ هزار مگاوات برق

زیرکچیان زاده یادآور شد: توسعه میدان فروز B با ظرفیت پالایش یک میلیارد فوت مکعب گاز و تبدیل آن به ٦ هزار مگاوات برق در منطقه قشم آغاز شده همچنین قرارداد توسعه میدان توسن نیز در حال نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت فلات قاره افزود: با اجرای طرح توسعه میدان هنگام و حضور نیروهای متخصص و با تجربه فصل جدیدی از فعالیت های شرکت در این منطقه آغاز شده ضمن آنکه زیرساخت های لازم برای توسعه نیز در این منطقه فراهم شده است که انجام این اقدام ها در نهایت توسعه، عمران و اشتغال در منطقه را به همراه دارد.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام مهندس قاسمی، وزیر نفت، منطقه لاوان به عنوان قطب دوم پتروشیمی معرفی شده است.

زیرکچیان زاده حضور نیروی انسانی متخصص و تعهدهای بالای شرکت های پیمانکار در طرح توسعه میدان هنگام را از عوامل مهم در اجرای این پروژه اعلام و تصریح کرد: از تک تک نیروهای حاضر در این پروژه تشکر ویژه می کنم و بسیاری از اقدام های مهم که به عنوان شاخص های اصلی این پروژه محسوب می شود در سایه همت و شجاعت مدیران و کارکنان منطقه قشم حاصل شد.

بر پایه این گزارش، مراسم افتتاح رسمی طرح افزایش تولید نفت از میدان مشترک هنگام صبح روز پنجشنبه (٢٠ تیر) با حضور رییس جمهور و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت در جزیره قشم برگزار شد. در ادامه این مراسم از دست اندرکاران طرح توسعه میدان هنگام با حضور مدیرعامل شرکت فلات قاره در سالن همایش این شرکت تقدیر شد.
۲۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۱۲
شانا |
تعداد بازدید : ۸۳۵