توسعه فازهای پارس جنوبی متوقف شد/ پیشرفت توسعه فازها به روایت آمار

توسعه فازهای پارس جنوبی متوقف شد/ پیشرفت توسعه فازها به روایت آمار
توسعه فازهای پارس جنوبی به دلیل کاهش شدید تزریق منابع مالی و اعتباری متوقف و یا با پیشرفتی لاک پشتی همراه شده است به طوری‌که هم اکنون پیشرفت اجرایی بهترین فاز پارس جنوبی به ماهانه یک تا 1.5 درصد نمی رسد.
در طول سه سال گذشته حدود 46 میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه شده است که به اعتقاد مسئولان شرکت ملی نفت ایران به منظور آغاز تولید گاز در برخی از فازها در اواسط سال 1393 حدود 16 تا 17 میلیارد دلار دیگر در این پروژه‌ها جذب شود.

از این رو باید از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط ماهانه یک تا 1.5 میلیارد دلار در این فازهای مشترک گازی هزینه شود تا امکان تحقق هدف جذب 16 تا 17 میلیارد دلاری محقق شود اما پیگیری خبرنگار مهر از پیمانکاران مختلف پارس جنوبی نشان می‌دهد که از ابتدای سالجاری تاکنون میزان جذب منابع مالی در این کارگاه بزرگ اقتصادی به حداقل کاهش یافته است.

در همین حال کاهش تزریق منابع مالی به فازهای در دست اجرای پارس جنوبی و نبود یک مدیریت هوشمند و نظام‌مند به منظور هدایت منابع مالی به طرح‌های اولویت دار وزارت نفت به ویژه طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز زمینه توقف و یا پیشرفت لاک پشتی برخی از فازهای پارس جنوبی را هم فراهم کرده است.

در این بین وزارت نفت فقط در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور بیش از 20 قرارداد چند میلیارد دلاری بعضا برای توسعه میادین مشتقلی همچون سومار، زاغه، کیش، لاوان، بوشگان، کوه کاکی، منصوری، بند کرخه، توسن و آلفا امضا کرده که این قراردادها عملا زمینه پراکندگی منابع محدود مالی، کالا و تجهیزات و نظام پیمانکاری در سطح صنعت نفت را فراهم کرده است.

به عبارت دیگر در حالی هنوز توسعه میادین مشترک نفت و گاز که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته اند، به پایان نرسیده است که مسئولان وزارت نفت قرارداد توسعه میادین مستقل نفت و گاز را امضا و اجرایی کرده‌اند.

از سوی دیگر در طول 6 ماهه گذشته تاکنون هیچگونه اوراق مشارکت ارزی و ریالی به منظور تامین منابع مالی فازهای پارس جنوبی منتشر نشده است و در این مدت صرفا برای توسعه این مگاپروژه‌های مشترک گازی از منابع مالی داخلی شرکت نفت استفاده شده است.

غلامحسین خواجه‌علی مدیرعامل سابق سپانیر به عنوان بزرگترین پیمانکار پارس جنوبی هم اخیرا در گفتگو با مهر یکی از مهمترین دلایل تاخیر در ساخت و توسعه فازهای پارس جنوبی را کسری منابع مالی و اعتباری اعلام کرده است.
آخرین وضعیت پیشرفت فازهای پارس جنوبی تا تیر ماه سال 1392
نام فاز پارس جنوبیپیشرفت اجراییآغاز زمان اجرایی پروژه تاکنون
1292 درصد60 ماه
13نزدیک به 64 درصد37 ماه
1450 درصد37 ماه
15 و 1692 درصد72 ماه
17 و 1882 درصد72 ماه
19نزدیک به 60 درصد37 ماه
20 و 2151 درصد 37 ماه
22، 23 و 2463 درصد 37 ماه

پیشرفت فاز 20 و 21 پارس جنوبی پس از 37 ماه - عکس: شرکت نفت و گاز پارس

آخرین وضعیت توسعه 4 فاز پارس جنوبی پس از 6 سال

طرح توسعه فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، مرداد ماه سالجاری وارد هفتاد و دومین ماه (ورود به هفتمین سال) آغاز عملیات اجرایی خود می‌شوند و با گذشت 6 سال هنوز امکان آغاز تولید زودهنگام گاز در هیچ یک از این چهار فاز مشترک گازی فراهم نشده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی در شرایط فعلی پیشرفت اجرایی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی به حدود 92 درصد و پیشرفت طرح توسعه فاز 17 و 18 این میدان مشترک گازی به 82 درصد رسیده است و به دلیل تاخیر در زنجیره هیا مختلف توسعه این مگا پروژه ها شامل حفاری دریایی، ساخت و نصب سکوهای فراساحلی و راه اندازی پالایشگاه های ساحلی، امکان تولید گاز در هیچ یک از این فازها تا پایان سالجاری محقق نخواهد شد.

از این رو هم اکنون هیچ یک از سکوهای دریایی فاز 15 و 16 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب نشده‌اند و در فاز 17 و 18 پارس جنوبی هم تاخیرهای متعددی در راه‌اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاه‌های ساحلی به ثبت رسیده ضمن آنکه تاخیر در حفاری چاه‌های دریایی مشمول هر دو فاز مشترک گازی می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران هم امروز با انتشار گزارشی، درباره اخرین وضعیت حفاری فاز 15 و 16 پارس جنوبی، اعلام کرد: عملیات حفاری 11 حلقه چاه تولیدی فاز 16 پارس‌جنوبی تا پایان تابستان امسال به اتمام می‌رسد همچنین پیش بینی می‌شود حفاری 11 حلقه چاه تولیدی فاز 15 پارس جنوبی تا پایان سالجاری به پایان برسد.

علاوه بر این در صورت تکمیل حفاری چاه‌ها در زمان بندی جدید تعریف شده اما به دلیل آنکه هنوز پالایشگاه ساحلی در فاز 17 و 18 و سکوهای دریایی در فاز 15 و 16 پارس جنوبی نصب و راه‌اندازی نشده‌اند امکان بهره‌برداری از یک فاز استاندارد پارس‌جنوبی شامل چاه دریایی، سکو و خط لوله فراساحلی و پالایشگاه ساحلی وجود ندارد.

پیشرفت فاز 17 و 18 پارس جنوبی پس از 72 ماه - عکس شرکت نفت و گاز پارس





احتمال آغاز تولید گاز در فاز 12 تا پایان امسال

هم اکنون پیشرفت اجرایی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی با گذشت بیش از 60 ماه به حدود 92 درصد رسیده است اما وضعیت اجرای این مگا پروژه گازی در دو بخش ساحلی و فراساحلی از سایر فازهای پارس جنوبی جلوتر است.

در شرایط فعلی تمامی پایه سکوها و یک سکوی اصلی فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز در دست اجرای پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شده است ضمن آنکه نصب خطوط لوله دریایی به‌منظور انتقال گاز از دریا به خشکی هم به پایان رسیده است.

در بخش حفاری پیشرفت این فاز در مقایسه با سایر فازها جلوتر بوده و با توجه به پیشرفت نصب و راه اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاهی پیش بینی می شود با تاخیری دو ساله تولید گاز از تعدادی از چاه های دریایی تا بهمن ماه سالجاری آغاز شود.

پیشرفت فاز 15 و 16 پارس جنوبی پس از 72 ماه - عکس شرکت نفت و گاز پارس




آخرین وضعیت توسعه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی

به گزارش مهر، مطابق با وعده‌های پیشین دولت قرار بود اردیبهشت ماه سالجاری تولید زودهنگام گاز در طرح‌هایی به نام فازهای 35 ماهه پارس جنوبی آغاز شود اما با گذشت 37 ماه پیشرفت هیچ یک از این فازها حتی به 65 درصد هم نرسیده است.

در حال حاضر پیشرفت اجرایی طرح توسعه فاز 13 به حدود 64 درصد، فاز 14 پارس جنوبی به حدود 50 درصد، فاز 19 به حدود 60 درصد، فاز 20 و 21 به نزدیک 51 درصد و طرح توسعه فاز 22 تا 24 پارس جنوبی به حدود 63 درصد رسیده است.

از این رو با توجه به نحوه پیشرفت فعلی اجرایی و نحوه تامین منابع نمی توان زمان دقیقی را برای توسعه این فازهای مشترک گازی در آینده‌ای نزدیک پیش بینی کرد.

۲۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۹۳۶