وزیر نفت: ایران پایه امنیت انرژی جهان است

وزیر نفت: ایران پایه امنیت انرژی جهان است
وزیر نفت، ایران را پایه امنیت انرژی جهان دانست و گفت: ایران می تواند انرژی مورد نیاز اروپا را با امنیت دراز مدت تامین کند.
رستم قاسمی در گفت و گو با واحد مرکزی خبر و در تشریح مذاکره های انجام شده با کارشناسان و متخصصان حاضر در اجلاس امنیتی مونیخ که ١٩ تیر ماه امسال برگزار شد، گفت: یکی از نکات مهمی که در این اجلاس بر آن تاکید شد، توجه به جایگاه کشورمان در زمینه توان تامین و کمک به انتقال انرژی، بود و بر این مبنا ایران پایه ای برای امنیت انرژی جهان محسوب می شود.

وزیر نفت گفت: مگر دنیا می تواند بدون توجه به ذخایر ایران، امنیت انرژی را حفظ کند.

قاسمی با اشاره به جایگاه ژئوپولیتیکی ایران تصریح کرد : در این اجلاس تاکید کردیم عبور میلیون ها بشکه نفت و انرژی از خلیج فارس و تنگه هرمز که ایران امنیت آن را در زمان جنگ و در زمان حاضر حفظ کرده است ، قابل چشم پوشی نیست.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ منابع هیدروکربوری نخستین کشور جهان است، افزود: در این اجلاس با اشاره به غیرقانونی بودن تحریم های یک جانبه آمریکا اعلام کردیم هرچند ایران توانسته است در این شرایط، صنعت نفت کشور را اداره کند و به سمت داخلی سازی روی بیاورد، اما همین اقدام آمریکا یک خطر برای توسعه انرژی و امنیت آن در جهان است.

وزیر نفت افزود: بعضی از شرکت کنندگان باورشان نمی شد که ایران امروزه می تواند در شرایط تحریم، روزانه ٦٣٠ میلیون مترمکعب گاز تولید کند یا به راحتی و بدون حضور شرکت های خارجی، تولید از منابع هیدروکروبری خود را ادامه دهد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز که در مسکو برگزار شد، گفت: در این اجلاس وزرا تصویب کردند که قیمت گاز باید به قیمت نفت و فرآورده های نفتی نزدیک شود.
وی با اشاره به اینکه گاز در بسیاری از مناطق به ویژه برای نیروگاه ها و کارخانه های صنعتی جایگزین فرآورده های نفتی است، گفت: سران مجمع بر ضرورت انطباق قیمت گاز با نفت یا فرآورده های نفتی تاکید دارند و تصمیم گرفته شد در اجلاس وزرا که آبان ماه در تهران برگزار می شود، روی سازکارهای عملیاتی کردن آن بحث شود.
قاسمی افزود: در اجلاس مسکو تصویب شد که اجلاس بعدی سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دو سال آینده به ریاست ایران در کشورمان برگزار شود.

وی افزود: توجه بیش از حد به موضوع فناوری استحصال نفت و گاز از هسته های رُسی در آمریکا ؛ امنیت سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز جهان را به مخاطره می اندازد؛ و این حقیقتی است که بسیاری از سخنرانان هم آن را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش شانا، کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ امسال با محور «امنیت انرژی، چگونگی پاسخ گویی و تضمین نیازهای جهانی» به ریاست وولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ و سردبیر روزنامه عمومی فرانکفورت و با حضور جمعی از سران سیاسی جهان، مدیران بخش های تجاری و کارشناسان حوزه امنیت و انرژی برگزار شد.
۲۳ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۴۹
تعداد بازدید : ۸۳۳