درخواست ایران از هند برای دریافت طلب‌نفتی‌ به‌روپیه

درخواست ایران از هند برای دریافت طلب‌نفتی‌ به‌روپیه
یکی از مسئولان ارشد یکی از پالایشگاه‌های هند گفت: از آنجا که مسیر روسیه موفقیت آمیز نبوده طرف ایرانی از ما درخواست کرده تا تمام بدهی نفتی خود از جمله بدهی‌های قبلی را به روپیه بپردازیم.
منابع آگاه دولتی در هند گفتند: تهران از دهلی خواسته که تمام بدهی‌های نفتی خود را به ایران از جمله بدهی قبلی یک میلیارد و 530 میلیون دلاری را به روپیه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) روپیه تا حدودی قابلیت تبدیل به دیگر واحدهای پولی را دارد. هند پیشتر حدود 45 درصد بهای نفت وارداتی خود از ایران را به روپیه پرداخت می‌کرد و مابقی بدهی‌هایش را از طریق «هالک بانک» ترکیه بر اساس واحد پولی یورو به ایران پرداخت می‌کرد.

اما این مسیر در ماه فوریه تحت فشارهای ناشی از تحریم‌های شدید غرب مسدود شد. روپیه در بازار بین‌المللی از مقبولیت چندانی برخوردار نیست.

منابع آگاه گفتند: پالایشگاه‌های هند از اول آوریل 55 درصد بهای نفت وارداتی از ایران را پرداخت نکرده اند و ایران به دنبال یافتن راهی برای دریافت طلب خود است که یکی از این راه‌ها پرداخت از طریق بانک‌های روسی و با استفاده از روبل است.

یکی از مسئولان ارشد یکی از پالایشگاه‌های هند گفت: از آنجا که مسیر روسیه موفقیت آمیز نبوده طرف ایرانی از ما درخواست کرده تا تمام بدهی نفتی خود از جمله بدهی‌های قبلی را به روپیه بپردازیم. ما در این باره هیچ مشکلی نداریم و به زودی پرداخت بدهی‌های خود را به روپیه آغاز خواهیم کرد.

ایران و هند تلاش دارند از طریق ارتقای سطح تجاری بدهی‌های دهلی را کاهش دهند.

آمارها حاکی از اینست که هند در سالهای 2012 و 2013 به طور متوسط روزانه 262 هزار و 800 بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

هند و دیگر مشتریان آسیایی نفت خام ایران ماه گذشته به مدت 180 روز دیگر از تحریم‌های مالی آمریکا علیه خریداران نفت خام ایران معاف شدند.
۲۳ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۵۴
تعداد بازدید : ۹۴۸