آخرین وضعیت صادرات گاز به عراق

آخرین وضعیت صادرات گاز به عراق
معاون وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت صادرات گاز به کشورهای عراق و پاکستان از اعلام آمادگی دولت نواز شریف رئیس جمهوری پاکستان به‌منظور واردات گاز از ایران خبر داد و اعلام کرد: گاز مورد نیاز عراق و پاکستان از محل فازهای جدید پارس جنوبی تامین می‌شود.
جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به کشورهای عراق و پاکستان، گفت: در حال حاضر ساخت خط لوله انتقال گاز به عراق در خاک ایران از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه ساخت این خط لوله گاز در خاک ایران زودتر از ساخت خط لوله گاز مشابه در خاک عراق به پایان می رسد، تصریح کرد: بر این اساس ایران تا چند هفته آینده از نظر فنی و عملیاتی مشکلی برای صدور گاز طبیعی به این کشور همسایه ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه امسال ایران آمادگی صادرات گاز به عراق را دارد، اظهار داشت: بر اساس قرارداد باید روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های بغداد و منصوریه ارسال شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه گاز مورد نیاز عراق از محل فازهای جدید پارس جنوبی در بلندمدت تامین خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای راه اندازی پنج فاز جدید پارس جنوبی مشکلی از بابت تامین گاز صادراتی به عراق وجود ندارد.

به گزارش مهر، عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را بر اساس یک قرارداد و برمبنای قیمت‌های بین‌المللی وارد می کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف ١٨ ماه تکمیل خواهد شد.

با این توافق قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه دهلران گاز به عراق صادر شود، هم اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود 70 تا 75 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

آمادگی دولت نوازشریف برای خرید گاز ایران

اوجی همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی به پاکستان هم توضیح داد: قطعا ایران زودتر از سال 2014 میلادی آمادگی صادرات گاز طبیعی به پاکستان را دارد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز طبیعی به پاکستان در گروی آماده سازی و تکمیل ساخت خط لوله گاز در این کشور همسایه است، تبیین کرد: در شرایط فعلی هم دولت نواز شریف رئیس جمهوری پاکستان آمادگی خود را برای واردات گاز طبیعی از ایران اعلام کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه خرید گاز طبیعی از ایران برای دولت اسلام آباد دارای توجیه اقتصادی بالایی است، گفت: هم اکنون قیمت گاز صادراتی ایران 50 تا 60 درصد ارزان‌تر از قیمت جهانی نفت خام و برخی از فرآورده‌های نفتی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در مجموع ایران برای صادرات 21.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان آمادگی دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که پاکستان هم تا دسامبر سال 2014 میلادی خط لوله خود را تکمیل کند، صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه آغاز خواهد شد.

تاریخچه امضای قرارداد گازی ایران - پاکستان

به گزارش مهر، اسفند ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی‌نژاد و آصف زرداری روسای جمهور ایران و پاکستان رسما ساخت عملیات اجرایی خط لوله مشترک گاز دو کشور به صورن نمادین آغاز شده اما با گذشت سه ماه از این مراسم تاکنون ساخت این خط لوله گاز در خاک پاکستان پیشرفت قابل توجه ای نداشته است.

این در حالی است که به گفته مسئولان وزارت نفت ایران، زمستان سال گذشته دو کشور در سه مورد شامل زمان عقد قرارداد پیمانکاران ایرانی برای ساخت و احداث خط لوله گاز در خاک پاکستان، نحوه مشارکت و سرمایه گذاری ایران و زمان آغاز عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان توافق نهایی کرده اند.

از سوی دیگر ایران به منظور پیشرفت و شتاب در ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان موافق کرده تا 500 میلیون دلار سرمایه گذاری کند تا در مجموع مطابق با قرارداد امکان صادرات روزانه تا سقف 21.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان فراهم شود.

در همین حال عاصم حسین مشاور نخست وزیر پاکستان اواسط اسفند ماه سال گذشته با بیان اینکه درصورت تاخیر در راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان،‌ اسلام‌آباد ملزم به پرداخت جریمه نخواهد بود، تاکید کرد: همان طور که پیش‌تر در توافق‌نامه خرید و فروش گاز قید شده‌ درصورت تاخیر در اتمام اجرای آن،‌ پاکستان ملزم به پرداخت جریمه نخواهد بود.

رستم قاسمی وزیر نفت ایران هم درباره اظهارنظر عاصم حسین مشاور نخست وزیر پاکستان با رد هرگونه تغییر در مفاد قرارداد فروش گاز طبیعی به پاکستان، تاکید کرد: در حال حاضر تمامی مباحث قراردادی با پاکستان درباره صادرات گاز به پایان رسیده است.

پس از امضای قرارداد اصلی گاز ایران و پاکستان بین روسای جمهور دو کشور در خرداد ماه سال89، دو سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و در ترکیه امضا شد.

همچنین ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد. در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسیده است.
۲۵ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۰۷
تعداد بازدید : ۸۲۶