بررسی بازار جهانی نفت در هفته ای که گذشت

بررسی بازار جهانی نفت در هفته ای که گذشت
بازار جهانی نفت در پایان هفته گذشته تحت تاثیر گزارش وزارت دارایی چین از نرخ رشد اقتصادی این کشور و همچنین پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت توسط آژانس اطلاعات انرژی امریکا (EIA) قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، در جمعه اخیر(۲۱ تیر ماه) قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت با ۱.۰۸ دلار افزایش در سطح ۱۰۸.۸۱ دلار در هر بشکه تثبیت شد؛ قیمت نفت خام WTI نیز در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اوت با افزایش ۱.۴۴ دلاری مواجه شد و به ۱۰۶.۱۴ دلار در هر بشکه رسید.
به این ترتیب فاصله قیمت نفت خام های شاخص اروپا و آمریکا از ۳.۰۳ دلار در روز پنج شنبه به ۲.۶۷ دلار در هر بشکه رسید.
بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام دبی تحویلی ماه اوت نیز کاهش ۶۰ سنتی داشت و در سطح ۱۰۳.۵ دلار در هر بشکه معامله شد.
به طور کلی افزایش قیمت های نفت خام از اواخر ماه گذشته آغاز شد؛ افزایش قابل توجه قیمت نفت خام WTI از جایی شروع شد که آمار و ارقام نشان از کاهش سطح ذخیره سازی نفت خام آمریکا می داد؛ علاوه بر این اخبار اقتصادی آمریکا و همچنین تغییر سیاست فدرال رزرو آمریکا برای کاهش خرید اوراق قرضه روند صعودی قیمت این نفت خام را تشدید کرد تا جایی که در اوایل ماه جاری قیمت WTI به برتری نسبت به قیمت نفت خام دبی رسید و فاصله اش با برنت به کمتر از ۳ دلار کاهش یافت.
به نظر می رسد اخبار نگران کننده اقتصادی چین بیشتر روی نفت خام دبی تاثیر گذاشته و موجب تضعیف آن در مقابل برنت شده است؛ هر چند که تنش های موجود در خاورمیانه نیز در رشد قیمت این نفت خام موثر بوده است.
در مورد قیمت برنت هم کاهش تولید آن در ماه آینده و شروع تعمیرات میادین نفتی عاملی بوده که خریداران را برای خرید هر چه بیشتر این نفت خام و ذخیره سازی آن برای ماه های آینده تشویق کرده است.
وزارت دارایی چین اعلام کرد؛ انتظار می رود رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ به کمتر از ۷ درصد برسد؛ این در حالی است که سازمان های مختلف در آخرین پیش بینی خود رشد اقتصادی چین را در پایان سال جاری ۷.۸ درصد اعلام کرده بودند.
یادآور می شود، آژانس بین المللی انرژی(IEA) پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده را منتشر کرد؛ این سازمان رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده را ۱.۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.
سازمان بین المللی انرژی، این پیش بینی را در مورد سه ماهه سوم سال جاری افزایش ۹۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده بود که به نظر می رسد افزایش این پیش بینی ها به علت چشم انداز روشن اقتصاد جهانی در نیمه دوم سال جاری و ادامه این روند در سال آینده می باشد.
۲۵ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۰۴۴