عراق برای برگزاری دور جدید مناقصه های نفتی آماده می شود

عراق برای برگزاری دور جدید مناقصه های نفتی آماده می شود
رئیس اداره قراردادها و مجوزهای وزارت نفت عراق از آمادگی برای برگزاری پنجمین دور مناقصه های نفت و گاز این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق از بغداد، وزارت نفت عراق به زودی حق امتیاز توسعه ١٠ تا ١٢ ناحیه برای اکتشاف گاز را در پنجمین دور مناقصه های نفتی این کشور واگذار می کند.

عبدالمهدی العمیدی، رئیس اداره قراردادها و مجوزهای وزارت نفت عراق، در یک کنفرانس خبری گفت: وزارت نفت عراق از ماه گذشته (ژوئن) مقدمات برگزاری پنجمین دور مناقصه های نفتی خود به منظور تعیین و تشخیص نواحی اکتشاف گاز را آغاز کرده است.

احتمال می رود نواحی دارای ذخایر گاز طبیعی در غرب، شمال یا جنوب عراق واقع شده باشند.

وزارت نفت عراق ماه مارس گذشته از توسعه ١٢ بلوک شامل ٧ بلوک گازی و ٥ بلوک نفتی خبر داده بود.

این نواحی در ١٠ استان نینوا، انبار، نجف، دیوانیه، بابل، مثنی، دیاله، واسط، بصره و ذی قار عراق واقع شده اند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، پیش تر گفته بود: عراق در سال جاری میلادی پنچمین دور از واگذاری حق امتیازهایی با هدف اکتشاف گاز در بخش های مختلف را بر اساس شرایط مساعد و منظم برای سرمایه گذاران آغاز کرد تا آن ها بتوانند به طور مستقیم ذخایر تجاری گاز این کشور را توسعه دهند.

المالکی اظهار کرد: بنا بر پیش بینی موسسه های بین المللی، رشد سالانه گاز در عراق حداقل ١٠ درصد خواهد بود که بالاترین رقم در میان کشورهای تولیدکننده گاز است.

دولت عراق در دور چهارم مناقصه های نفتی خود، حق امتیاز توسعه ١٢ بلوک شامل هفت بلوک نفتی و ٥ بلوک گازی در مناطقی به وسعت ٨٠ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع را به مناقصه گذاشت که شرکت های پاکستان پترولیوم، کویت انرژی و لوک اویل برندگان این مناقصه بودند.
۳۰ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۶۰۹