دانش فنی DME به عنوان سوخت سبز آماده واگذاری است

دانش فنی DME به عنوان سوخت سبز آماده واگذاری است
شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی آماده واگذاری دانش فنیDME به عنوان یک سوخت سبز است.

رئیس گروه پژوهش های فرایندی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: همگام با روند پر شتاب توسعه صنعت پتروشیمی کشورمان ،دانش فنیDME به عنوان یک سوخت سبز از سوی پژوهشگران ایرانی بومی سازی شده و آماده واگذاری است.

مهندس علی اکبر نوروزی افزود:استفاده از سوخت های جدید و سازگار با محیط زیست در کشورهای توسعه یافته در حال گسترش بوده و DME نیز به عنوان یک سوخت جدید در سبد سوخت جایگاه خود را تثبیت کرده است.

وی ادامه داد: این سوخت جایگزین گازوئیل در خودرو های دیزلی می شود که افزون بر مصرف کمتر با محیط زیست کاملا سازگار است.

رئیس گروه پژوهش های فرایندی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این که این دانش فنی در بسته های مهندسی ١٠٠ و ٨٠٠ هزار تنی بومی سازی شده گفت: مجتمع های پتروشیمی که تولید کننده متانول هستند می توانند به تولید این سوخت پاک بپردازند و اکنون این محصول در ٦ ایالت کشور چین به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

نوروزی گفت: در کشورمان نیز ٤ شرکت پتروشیمی زاگرس،خارگ،فن آوران و شیراز آمادگی خود را برای خرید دانش فنی و تولید این محصول اعلام کرده اند اما به علت نبود زیر ساخت های لازم مانند جایگاه های عرضه و نبود نازل هنوز اقدام به خرید این دانش برای تولید این محصول نکرده اند.

وی گفت: این سوخت در صورت سرمایه گذاری و نهادینه شدن در کشور می تواند به عنوان یک سوخت پاک در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و از آلودگی هوا جلوگیری کند.

وی ادامه داد: DME (دی متیل اتر) که در فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تولید می‌شود با پیگیری‌های وزارت نفت در آینده وارد سبد سوخت کشور خواهد شد.

به گزارش شانا ،رئیس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی چندی پیش گفت: ٣٨ دانش فنی و کاتالیزور در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بومی سازی شده و این تعداد تا پایان برنامه پنجم به ١١٠ مورد خواهد رسید.

مهندس غلامرضا جوکار افزوده بود: تولید ده ها محصول جدید پژوهش و فناوری سبب تقویت اقتصاد مقاومتی شده و و دستاورد های ارزشمند کسب شده می تواند ارکان صنعت پتروشیمی ایران را تحکیم بخشیده و ایران در مسیر خود کفائی کامل گام بردارد.

به تصریح ایشان ، دانش فنی بومی سازی شده توسط محققان ایرانی آماده واگذاری است.

رئیس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داده بود: ١٥ کاتالیست و دانش فنی در سال گذشته بومی سازی شد و امسال نیز با بومی سازی ١٥ دانش فنی استراتژیک در صنعت پتروشیمی در مجموع ٣٠ دستاورد ارزشمند پژوهشگران ایرانی آماده واگذاری است.

۳۰ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۴۰
تعداد بازدید : ۲,۱۰۲