جزئیات 3 بخشنامه جدید نفتی گمرک/ تهیه گزارش محرمانه ماهیت فرآورده‌های نفتی

جزئیات 3 بخشنامه جدید نفتی گمرک/ تهیه گزارش محرمانه ماهیت فرآورده‌های نفتی
گمرک ایران در بخشنامه های جداگانه ای دستورات جدیدی را به مدیران گمرکات اجرایی کشور و ناظرین گمرکات استانها در زمینه های اعلام فهرست شرکتهای نفتی دولتی و خصوصی، اعلام لیست شرکتهای مجاز به استفاده از تسهیلات ستاد قاچاق کالا و اعلام وضعیت محموله های صادراتی نفتی صادر کرد.
گمرک ایران در بخشنامه های جداگانه ای خطاب به ناظرین گمرکات استانها، مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی مستقل؛ دستورات جدیدی را در زمینه اعلام فهرست شرکتهای نفتی دولتی و خصوصی، اعلام فهرست شرکتهای مجاز به استفاده از تسهیلات ستاد قاچاق کالا و ارز و اعلام وضعیت محموله های صادراتی نفتی صادر کرد.

در بخشنامه اول آمده است: پیرو بند 3 بخشنامه ردیف 359 مورخ 20 دی ماه 91 در خصوص رعایت نکات تاکیدی در انجام صادرات محموله های مایع نفت و گاز به پیوست نامه شماره 1593/92/ص مورخ اول خرادماه 92 مدیرکل هماهنگی کالا و ترانزیت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اعلام فهرست پالایشگاه های دولتی و خصوصی مجاز (به عنوان مرجع رسمی تامین خوراک واحدهای تولیدی فرآورده های نفتی) ارسال می شود.

با عنایت به اینکه پالایشگاها به عنوان یکی از مراجع صدور اسناد (فاکتور فروش و بارنامه حمل مربوطه) هستند، لذا ضروری است در زمان اظهار محموله های صادراتی مزبور صرفا اسناد تامین منشاء مواد اولیه به کار رفته در تولید محصول صادراتی (به قیمت بین المللی) که توسط پالایشگاه های موصوف ارائه می شوند، با رعایت سایر مقررات مورد پذیرش واقع شوند. شایسته است ضمن اقدام لازم مراتب را به کلیه گمرکات و واحدهای تابعه ابلاغ نموده و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند

در بخشنامه دیگری آمده است: پیرو بخشنامه ردیف 86 مورخ چهارم خردادماه سال جاری موضوع اعلام فهرست شرکت های مجاز به استفاده از تسهیلات پیش بینی شده در دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت صادرات فرآورده های نفتی، با توجه به نامه شماره 2238/92/ص مورخ 12 تیرماه 92 معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان ها و استان های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می دارد: شرکت تولیدی تندروان بهرو مجاز به استفاده از تسهیلات پیش بینی شده در دستورالعمل مذکور صرفا جهت صدور محصولات مندرج در پروانه بهره برداری خود تا تاریخ 12 تیرماه سال آینده است. شایسته است دستور فرمایید با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه اقدام لازم معمول و مراتب را به کلیه گمرکات و واحدهای تابعه ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند.

گمرک ایران در بخشنامه دیگری خطاب به مدیران گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد: پیرو ماده 15 دستورالعمل اصلاحی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (موضوع بخشنامه ردیف 77 مورخ 30 خردادماه 88) با عنایت به نامه شماره 1893/92/ص مورخ 22 خردادماه 92 معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان ها و استان ها ستاد فوق در خصوص بررسی فرآیند نمونه برداری، آزمایش و اعلام نتیجه کارگروه فنی تشخیص ماهیت فرآورده های نفتی، خواهشمند است دستور فرمائید مطابق مفاد بند 3 نامه صدرالذکر (به شرح ذیل) با در نظر گرفتن مدت زمان تعیین شده جهت انجام تشریفات صدور کالاهای فوق الذکر با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه اقدام لازم معمول نمایند.

1- نمونه برداری پس از اظهار توسط صاحب کالا (حداکثر 24 ساعت)
2- ارسال نمونه به آزمایشگاه همکار (حداکثر 24 ساعت)
3- اخذ پاسخ از آزمایشگاه همکار (حداکثر 72 ساعت)
4- ارسال نتیجه آزمایش به همراه اسناد و مدارک مربوطه به صورت محرمانه و با حذف سربرگ مشخصات صاحب کالا (حداکثر 48 ساعت)
5- رسیدگی در کارگروه فنی و کارگروه اظهار نظر نهایی و ارسال پاسخ به گمرکات اجرایی (حداکثر یک هفته). ضمنا تاکید می شود مطابق بخشنامه ردیف 232 مورخ 24 مهرماه سال 90 تاخیرات اعلام نتایج آزمایشگاه های معتبر معرفی شده و کارگروه فنی استاندارد رابا رعایت قید فوریت به این دفتر ارسال تا موضوع متعاقبا از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری شود.

مقتضی است دستور فرمائید با توجه به مفاد نامه مذکور در اسرع وقت گزارشی از آخرین وضعیت محموله های نفتی که به دلیل مشکلات حقوقی و اجرایی احتمالا در آن گمرک متوقف مانده اند با ذکر دلایل و مستندات قانونی و مدت زمان توقف به تفکیک به این دفتر اعلام نمایند.

 

۳۰ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۵۱
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۴۴۲