امضاء قرار‌داد صادرات گاز ایران به عراق/ صادرات 1.5 ماه دیگر آغاز می‌شود

امضاء قرار‌داد صادرات گاز ایران به عراق/ صادرات 1.5 ماه دیگر آغاز می‌شود
معاون وزیر نفت با اعلام این‌که فردا قرار‌داد صادرات گاز ایران به عراق در بغداد امضاء خواهد شد، از آغاز صادرات تا 1.5 ماه دیگر خبر داد.
جواد اوجی  گفت: قرار‌داد صادرات گاز بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو عراق توسط وزیر نفت و معاون وزیر نیروی عراق امضاء خواهد شد.

 

 

به گفته‌ی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران طبق این قرار‌داد ایران روزانه متعهد به صادرات 25 میلیون مترمکعب گاز به کشور عراق می‌شود.

 

 

وی با اشاره به این‌که عملیات ساخت خط لوله 48 اینچی در خاک ایران و عراق رو به اتمام است، گفت: طول این خط لوله در خاک ایران 227 کیلومتر و در خاک عراق 270 کیلومتر است که به دلایل امنیتی ساخت این خط لوله در خاک عراق با کندی روبه رو شده است.

 

 

اوجی با اشاره به این‌که خط لوله صادراتی به عراق در خاک ایران از خط لوله ششم سراسری انشعاب گرفته شده است، گفت: این خط لوله ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب در روز را دارد که نیمی از آن برای تامین نیاز داخلی و نیمی دیگر برای صادرات در نظر گرفته شده است.

 

 

اوجی گفت: گاز وارداتی ایران جهت استفاده در نیروگاه‌های البغداد و المنصوریه به عراق منتقل می‌شود.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک‌شدن فصل سرد و عدم افزایش تولید گاز در سال‌های اخیر آیا صادرات گاز به کشور عراق با مشکل مواجه نخواهد شد، اظهار کرد: به ما وعده افزایش تولید از پنج فاز 12، 15 و 16 و 17 و 18 میدان مشترک پارس جنوبی داده شده است.

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که طبق گفته زهیری _ مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی _ فاز 15 و 16 امسال به تولید نخواهد رسید، گفت: حتی اگر بخشی از ظرفیت این فاز‌ها به تولید نرسد، کفاف تعهد صادراتی ما به کشور عراق را می‌دهد.

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که صادرات گاز عراق به ایران کار بسیار بزرگی است، توضیح داد: از دو سال پیش که جلسات کارشناسی و تنظیم قرار‌داد صادرات گاز به عراق با مسوولین این کشور آغاز شد، همزمان ساخت خط لوله نیز صورت گرفت که این کار برای اولین‌بار در کشور صورت می‌گیرد.

 

 

امضاء دومین قرار‌داد صادرات گاز به عراق 2 ماه دیگر

 

 

وی از امضاء دومین قرار‌داد صادرات گاز به عراق تا دو ماه دیگر خبر داد و گفت: این قرار‌داد با هدف تامین گاز نیروگاه بصره امضاء می‌شود به همین دلیل خط لوله آن از خط لوله ششم سراسری انشعاب گرفته شده و از خاک خرمشهر صادرات گاز صورت می‌گیرد.

 

اوجی در مورد حجم صادرات گاز دومین قرار‌داد نیز اعلام کرد: طبق توافق‌های صورت گرفته روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز نیز از این خط لوله به عراق منتقل می‌شود.

۳۰ تیر ۱۳۹۲ ۰۳:۲۷
ایسنا |
تعداد بازدید : ۸۴۱