رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد رفراندوم برای حذف صفرهای پول

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد رفراندوم برای حذف صفرهای پول
در حالی که افکار عمومی در ایران تقریبا خود را برای موضوع حذف چند صفر از واحد پول ملی کشور آماده می‌کند، ‌رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز صراحتا احتمال برگزاری رفراندوم عمومی برای این موضوع را مطرح کرد.
محمود بهمنی که در دانشکده علوم اقتصادی سخن می‌گفت، با بیان این‌که با حذف صفرها قدرت خرید اسکناس‌ها تغییر نخواهد کرد، افزود: حفظ صفرها از واحد پولی کشور بر عهده افکار عمومی باید گذاشته شود و اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد. افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده شود.

وی گفت: با حذف 4 صفر 10000 ریالی به یک‌ریال، 20000 ریالی به 2 ریال و 50000 ریالی به 5 ریال تبدیل خواهد شد.

بهمنی با بیان این‌که ارزش ذاتی سکه‌ها از ارزش مبادلاتی آنها بیشتر است؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که این سکه‌ها برای موارد دیگری ذوب می‌شوند، افزود: حذف صفرها این مشکل را نیز حل خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان، حذف صفرهای پول ملی را یکی از محورهای اصلاح نظام پولی کشور می‌دانند که برای امسال وعده آن داده شده بود. وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در 2 ماه اخیر چند بار موضوع حذف صفرهای پول ملی را مطرح کرده‌اند. مطابق آخرین اخبار اعلام شده در این رابطه، بحث حذف صفرها هم اکنون در دست انجام مطالعات کارشناسی بوده و طرح آن در نیمه نخست سال در هیات دولت مطرح می‌شود. با این حال رئیس کل بانک مرکزی گفته است: اجرای این طرح زمان بر بوده و ممکن است 3 ـ 2 سال به طول بینجامد و در این دوران 3 ـ 2 ساله هم پول‌های فعلی و هم پول‌های جدید قابل استفاده خواهد بود.

کارشناسان معتقدند حذف صفرهای پول ملی هیچ‌گونه پیامد تورمی به دنبال نداشته و مردم نباید از این بابت نگرانی به خود راه دهند.

تاکنون چندین کشور از جمله آرژانتین، آلمان و ترکیه اقدام به حذف صفرهای پول ملی خود کرده‌اند که در جدیدترین مورد ترکیه 6 صفر از صفرهای پول ملی خود را حذف کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این همایش سخنان قابل توجه دیگری را هم مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کل بانک مرکزی سال 1390 را سالی پرچالش‌تر از سال 89 برای اقتصاد ایران خواند و با بیان این‌که کمربندها را باید محکم ببندیم، گفت: از تغییر ترکیب سبد ارزی متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه شد.

محمود بهمنی گفت: سال گذشته سال پرچالشی در اقتصاد ایران بود که آن را پشت سر گذاشت و امسال پرچالش‌تر خواهد بود؛ بنابراین باید کمربندهای خود را محکم ببندیم تا امسال را پشت سر بگذاریم.

پیش‌بینی من درست از آب درآمد

وی تصریح کرد: 3 سال گذشته از دبیرکلی بانک مرکزی به بخش ریاست بانک مرکزی آمدم در همان زمان نیز مسائل اقتصادی امروز کشور را پیش‌بینی می‌کردیم که روزی به طلایی که هم‌اکنون مورد نیاز است، نیازمند خواهیم بود؛ بنابراین ذخایر ارزی کشور را افزایش دادیم.رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که پیش از این پیش‌بینی نیاز به چند صد تن طلا در کشور صورت گرفته بود که این ذخیره‌سازی انجام شد، افزود: در همان زمان 500 تن طلا با میان نرخ خرید هر اونس 654 دلار خریداری شد که امروز با این کار متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور افزوده شده است.

تحولات بازار سکه

وی گفت: قیمت واقعی سکه بر اساس نرخ طلا در بازارهای جهانی 399 هزار و 500 تومان است بنابراین نرخ آن به 400 هزار تومان هم نمی‌رسد که با هزینه ضرب و سایر هزینه‌ها نرخ آن 407 هزار تومان خواهد بود بنابراین چرا عده‌ای از افراد آن را با نرخ 440 هزار تومان از بازار خریداری می‌کنند؟

سوپرمارکتی‌ها را سکه‌‌فروشی می‌کنیم

به گفته بهمنی تعداد شعبات بانکی عرضه‌کننده سکه هم‌اکنون 200 شعبه است که دستور افزایش آن به 300‌شعبه را صادر کردیم و اگر مشکل بازار سکه حل نشد، تعداد شعبات را به 500 شعبه افزایش خواهیم داد، در غیر این صورت تمام سوپرمارکتی‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه‌ها را سکه‌فروشی خواهیم کرد و نمی‌گذاریم قیمت سکه به صورت کاذب بالا برود.

اصلاح وضعیت ذخایر ارزی

بهمنی به اصلاح وضعیت ذخایر ارزی کشور و تغییر سبد ارزی کشور اشاره کرد و افزود: در آن زمان که تصمیم به تغییر ترکیب سبد ارزی گرفته شد، 79 درصد این سبد دلار بود که هم اکنون عکس این حالت اتفاق افتاده است.

بهمنی تاکید کرد: به منظور کمک به بخش صنعت نرخ‌های سود اصلاح شد، زیرا صنعت با نرخ سود 28 درصدی در بخش تسهیلات نمی‌توانست به فعالیت ادامه دهد.

وی در پاسخ به سوالات متعدد دانشجویان حاضر در این جلسه در مورد نرخ تورم و افزایش نقدینگی در کشور گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیاری عنوان می‌کردند که نرخ تورم در کشور به 55 درصد و حتی 70 درصد خواهد رسید، اما چنین نشد.رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سال گذشته نقدینگی زیادی به جامعه تزریق شد اما از سوی دیگر بانک مرکزی 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد که تاثیر زیادی بر کنترل و جمع‌آوری نقدینگی داشت.

بهمنی افزود: همچنین موسسات اعتباری که سپرده قانونی در بانک مرکزی نداشتند، مجبور به پرداخت سپرده قانونی در بانک مرکزی شدند؛ بنابراین بخشی از نقدینگی نیز از این طریق مهار شد.به گفته وی بخش اعظم ذخایر ایران از بانک‌های خارجی به داخل کشور منتقل شد، این در حالی است که به بانک‌های کشور دستور داده شد که ظرفیت‌های خود را برای اجرای پروژه‌ها در بخش نفتی افزایش دهند به‌طوری که تولید نفت کشور طی 3 ـ 2 سال آینده افزایش یابد و درآمدهای نفتی کشور بالا برود. این کار بهتر از این است که ذخایر خود را در بانک‌های خارجی برای کسب سود یک درصدی یا احترام گذاشتن آنها به ما نگه‌داریم.

پست رئیس کلی را باید به جوانان تحویل دهم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که به سمت تکمیل اصلاحات در سیستم بانکی حرکت کرده‌ایم و در نیمه‌راه هستیم، افزود: این در حالی است که دیگر ما باید پست‌های این چنینی را تحویل بدهیم و شما جوان‌ترها (دانشجویان کشور) آنها را از ما تحویل بگیرید و کشور را از به نحو مطلوب اداره کنید.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۵:۱۰
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۸۵