تدوین برنامه راهبردی ایران برای صادرات گاز به کشورهای همسایه

تدوین برنامه راهبردی ایران برای صادرات گاز به کشورهای همسایه
وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد نهایی صادرات گاز به عراق، گفت: ایران برای توسعه همکاری با سایر کشورهای همسایه به ویژه در زمینه صادرات گاز، برنامه راهبردی تدوین کرده است.
رستم قاسمی در مراسم امضای بزرگترین قرارداد صادرات گاز ایران اظهار کرد: به منظور تحقق این امر، از دو سال گذشته مذاکرات گسترده ای با کشور دوست و همسایه، عراق، انجام شده است.
وزیر نفت با اشاره به این که بر اساس این قرارداد قرار است روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز در فاز نخست برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق صدر و المنصوریه به کشور عراق صادر شود، گفت: هم اکنون آخرین مراحل ساخت و راه اندازی خط لوله انتقال گاز به طول ۲۲۷ کیلومتر در خاک ایران از سوی پیمانکاران داخلی در حال انجام است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی، جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این مراسم با بیان این که خط لوله صادراتی به عراق در خاک ایران از خط لوله ششم سراسری منشعب شده است، افزود: خط لوله ششم سراسری ظرفیت انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز را دارد که نیمی از آن برای تامین نیاز داخلی و نیمی دیگر برای صادرات در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس قراردادی که با وزارت نیروی عراق امضا کردیم، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله اول سراسری (ایلام)، به نیروگاه های صدر و المنصوریه ارسال خواهد شد که درآمد سالانه ایران از محل صادرات این گاز ۳,۷ میلیارد دلار خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از امضای دومین قرارداد صادرات گاز به عراق در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این قرارداد با هدف تامین گاز نیروگاه بصره امضا خواهد شد و بر اساس آن روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله ای از خرمشهر به بصره عراق صادر خواهد شد.
یادآور می شود عصر روز گذشته قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به منظور تامین گاز نیروگاه های صدر و المنصوریه عراق با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
۱ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۲۸
تعداد بازدید : ۸۶۵