روند رشد واردات نصف شد// رشد صادرات غیر نفتی سال ۲۲درصد

روند رشد واردات نصف شد// رشد صادرات غیر نفتی سال ۲۲درصد
معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی 8 سال اخیر میانگین رشد واردات به کمتر از 50 درصد دوره مشابه قبل خود رسید.
سیدعلیرضا شجاعی گفت: با اجرای طرح مدیریت واردات از آغاز دولت دهم، گروه‌بندی و اولویت کالاهای وارداتی در سال گذشته و پس از تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش نرخ ارز و ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخل، روند رشد واردات متوقف و طی یکسال اخیر روند کاهشی تجربه کرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های وارداتی کشور پس از ادغام، بیش از گذشته در خدمت واردات قرار گرفته است، اظهار داشت: براساس گزارش سازمان توسعه تجارت، سال گذشته 35 میلیارد دلار مواد اولیه، قطعات واسطه‌ای و تجهیزات مورد نیاز تولید از خارج از کشور تامین شده و در اختیار این حوزه قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روند واردات طی 16 سال گذشته را مورد بررسی قرار داد و گفت: طی 8 سال اخیر (دولت نهم و دهم) میانگین رشد واردات کمتراز 6 درصد بوده (5.8 درصد )، در حالی که در 8 سال ماقبل آن متوسط رشد واردات به بیش از 12 درصد (12.2 درصد) رسیده بود.

وی افزود: این مقایسه نشان می‌دهد که متوسط رشد واردات بیش از 50 درصد کاهش یافته و کمتر از نصف زمان قبل از خود رسیده است.

شجاعی ادامه داد: این در حالی است که در نقطه مقابل، صادرات غیرنفتی کشور در 8 سال گذشته به طور متوسط سالانه رشد 22 درصدی را تجربه کرد که نسبت به دوره مشابه قبل از خود که 13 درصد بوده، 1.7 برابر شده است.

۱ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۳۱
شانا |
تعداد بازدید : ۸۴۳