تاخت‌وتاز سودجویان در بازار قیر را کدام دستگاه نظارتی پیگیری می‌کند؟

تاخت‌وتاز سودجویان در بازار قیر را کدام دستگاه نظارتی پیگیری می‌کند؟
اتفاقی که این روزها در بازار قیر ایران در حال شکل‌گرفتن است این است که عده ای با استفاده از ضمانت‌های بانکی که بعضاً جعلی نیز هست، اقدام به خرید قیر می‌کنند در حالی که قصدی برای پرداخت آن ندارند و قیر خریداری‌شده برای آنان مجانی است که مشرق اسنادی از این قبیل تخلفات را در اختیار دارد.
 روزهای پایانی دولت نزدیک می‌شود و عده‌ای به دنبال سوء استفاده از این فرصت، فرصتی که شاید دیگر پیش نیاید. در این شرایط فرآورده‌های نفتی از جمله قیر در ماه‌های اخیر شاهد تحولاتی به نفع سودجویان و به ضرر منافع ملی کشور بوده است.

مروری بر تحولات بازار در هفته های اخیر نشان می دهد که قیمت قیر ایران به صورت F.O.B(تحویل روی کشتی) به شدت کاهش پیدا کرده است . در حالی که قیر بحرین این روزها 550 دلار است ، هم اکنون قیر ایران در خلیج فارس 460 دلار به فروش می رسد و این در حالی است که برخی ها با سوء استفاده از وضعیت فعلی ،مواد اولیه تولید قیر، " VB "را به جای قیر تا 440 دلار قیمت گذاری و به فروش می رسانند و به این ترتیب هر تن قیر ایران 100 دلار زیر قیمت بازار بحرین به فروش می رسد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیشترین نفع از این کاهش قیمت را برده اند.

قیر همیشه در آمار گمرک ایران توانسته جزء رتبه‌های اول صادرات فرآورده‌های نفتی قرار بگیرد و صادرات 2.5 تا 3 میلیون تنی این محصول و کاهش 100 دلاری قیمت آن نسبت به قیمت منطقه موجب شده تا سالانه بیش از 250 میلیون دلار خسارت به کشور وارد شود.

شیوه سوء استفاده گران از این وضعیت همانند شیوه ای است که امیرمنصور آریا در بازار فولاد و آهن ایران اتخاذ کرده بود. آریا در آن زمان با تنزیل LC قیمت کالاها را در بازار کاهش می داد و با استفاده از این روش به جمع آوری و فروش آهن در بازار می پرداخت و دیدیم که پول این LC ها هیچ وقت به دست فروشندگان نرسید.

اما اتفاقی که این روزها در بازار قیر ایران در حال شکل گرفتن است این گونه پیش می رود که عده ای با استفاده از ضمانت های بانکی که بعضا جعلی نیز می باشد و همچنین در رهن قرار دادن اسناد ملکی و حتی با چک و سفته اقدام به خرید قیر می کنند و در حالی که قصدی برای پرداخت پول آن ندارند، قیر خریداری‌شده برای آنان مجانی است.

گزارش خبرنگار مشرق حاکی است، شرکتی به نام "ب" که از پشتوانه سیاسی قوی برخوردار است و از سوی برخی افراد حاشیه‌دار دولت حمایت می‌شود، طی دو سالی که در بازار قیر ایران وارد شده، از طریق چک و سفته و ضمانت نامه های بانکی اقدام به خرید اعتباری قیر در بورس کرده و قیرهای خریداری شده را به قیمت بسیار پایین به یک تاجر هندی که در امارات ساکن هست می‌فروشد، این در حالی است که عده‌ای از تاجران با سابقه با داشتن پول نقد امکان خرید این کالا در بورس را پیدا نمی‌کنند.

به دنبال اقدام شرکت "ب" شاهد کاهش شدید قیمت قیر در بازار هستیم که خروج بسیاری از تجار قدیمی خوش نام از این بازار را به دنبال داشته است.

مشرق اسنادی مبنی بر تخلف شرکت‌های تولید‌کننده قیر در کشور در اختیار دارد که در صورت درخواست نهادهای نظارتی آن را ارائه خواهد داد و یکی از این شرکت‌ها در یک سال اخیر با تغییر و تحولات بسیاری همراه بوده است به طوری که مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره آن سه بار تغییر کرده اند.

۱ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۴۲
تعداد بازدید : ۸۹۵