قرار‌داد صادرات گاز به اروپا به زودی امضا می‌شود

قرار‌داد صادرات گاز به اروپا به زودی امضا می‌شود
معاون وزیر نفت با اعلام این‌که اولین قرار‌داد صادرات گاز ایران به اروپا در آستانه‌ی امضاء قرار دارد، برنامه صادرات گاز ایران به سایر کشور‌ها را تشریح کرد و از خبرهای خوبی در این زمینه خبر داد.
جواد اوجی با اشاره به این‌که طی دو تا سه سال آینده با افزایش تولید گاز از میادین مستقل و مشترک کشور توان صادرات گاز کشور به بیش از 200 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید، گفت: به همین دلیل صادرات گاز به کشور‌های همسایه، حاشیه‌ی خلیج فارس و اروپا از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفت.

 

 

وی با بیان این‌که "قول می‌دهم در سال 92 شاهد امضاء قرار‌داد صادرات گاز به تعداد بیشتری از کشور‌ها باشیم"، گفت: در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه کشور آمده است که شرکت ملی گاز باید سهم تجارت گاز را از 2.5 درصد به 10 درصد افزایش دهد براین اساس مذاکراتی با کشور‌های همسایه و اروپایی انجام شد.

 

 

انتقال گاز ایران به اروپا از سه مسیر

 

معاون وزیر نفت با اشاره به این‌که با چند کشور اروپایی مذاکرات جدی در این زمینه صورت گرفته است اعلام کرد: تقریبا فرمت قرار‌داد صادرات گاز به یک کشور اروپایی مشخص شده است و در آینده نزدیک این قرار داد امضاء خواهد شد.

 

 

اوجی ادامه داد: در حال حاضر ترانزیت گاز از خاک ترکیه مورد مذاکره است. بعد از دو سال مذاکره سال گذشته وزیر انرژی ترکیه به صورت مکتوب اجازه ترانزیت گاز ایران به اروپا با حجم 30 میلیارد مترمکعب گاز را داد.

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که افق نگاه صادرات گاز ایران به کشور‌های اروپایی است گفت: صادرات گاز به اروپا از طریق سه خط لوله انجام خواهد شد. خط لوله 56 اینچ ششم سراسری با 110 میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال علاوه بر تامین 60 تا 50 میلیون مترمکعبی گاز استان‌های جنوبی و غربی کشور به همین میزان ظرفیت انتقال گاز ایران به اروپا را از مرز بازرگان دارا است.

 

 

اوجی افزود: هم‌چنین بعد از اتمام خط لوله ششم سراسری خط لوله 56 اینچی نهم سراسری که مختص صادرات گاز به اروپا است به طول 180 کیلومتر و ظرفیت 110 میلیون مترمکعب از عسلویه تا مرز بازرگان ساخته خواهد شد.

 

 

معاون وزیر نفت در مورد سومین مسیر صادرات گاز به اروپا نیز گفت: دو سال پیش مذاکراتی با کشور عراق و سوریه برای انتقال گاز به اروپا انجام شد که این بار با استفاده از خط لوله گاز ایران از مسیر عراق - سوریه - مدیترانه به اروپا منتقل شود.

 

3.5 میلیارد دلار درآمد سالانه از صادرات گاز به عراق

 

وی در مورد امضاء اولین قرار‌داد صادرات گاز ایران به عراق گفت: عراق برای تامین گاز پنج نیروگاه خود واردات گاز از ایران را در برنامه قرار داده است و ایران نیز متعهد شده طبق قرار‌دادی که دو روز پیش با این کشور امضاء شد، 25 میلیون میلیمتر مکعب گاز به این کشور صادر کند.

 

 

اوجی با اشاره به این‌که عراق یک کشور دارای ذخائر نفتی است تا گاز و بیشتر مخازن گازی این کشور در جنوب قرار دارد، گفت: عراق پالایشگاه گازی ندارد و برنامه‌ی آنها برای شیرین‌سازی گاز و ساخت شبکه و خط لوله بسیار ضعیف است. از سوی دیگر تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های عراق با سوخت مایع بسیار پرهزینه است به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند که از ایران گاز وارد کنند.

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که در قرارداد اول درآمد ایران حداقل 11 تا 11.5 میلیون دلار در روز است، گفت: این رقم در مجموع سالانه 3.5 تا 3.7 میلیارد دلار خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به این‌که گاز صادراتی به عراق از طریق پارس جنوبی تامین خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که اکثر خطوط انتقال گاز ایران به هم متصل هستند می‌توان این گاز را از سایر میادین دیگر نی تامین کرد.

 

 

افزایش صادرات گاز به 40 میلیون مترمکعب در قرار‌داد اول

 

معاون وزیر نفت با اعلام این‌که نیاز عراق به گاز بیش از 25 میلیون مترمکعبی است که در این قرار‌داد تعیین شده است، گفت: با توجه به توسعه‌ی نیروگاه‌های بغداد نیاز این شهر و شهرهای اطراف آن به گاز حدود 40 میلیون مترمکعب در روز است به همین قطر انتقال گاز 48 اینچی در نظر گرفته شد تا توان افزایش صادرات از طریق این خط لوله ممکن باشد.

 

 

وی در مورد تامین امنیت خط لوله صادرات گاز در کشور عراق نیز گفت: در قرار‌داد بندی به نام جریمه وجود دارد که کشور‌های فروشنده و خریدار را مکلف می‌کند که 90 درصد حجم گاز در قرارداد منتقل شود. به همین دلیل کشور سپاه و ارتش عراق تدابیر خوبی برای تامین امنیت ساخت خط لوله به کار گرفتند و تحت تدابیر شدید امنیتی سیستم‌های عملیاتی کار می‌کند و قطعا در صورتی که این خط به بهره‌برداری برسد، همین تدابیر امنیتی را می‌طلبد. در غیر این صورت بابت هر قطعی خط لوله طرف مقابل جریمه خواهد شد.

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در مورد هزینه‌ی خط لوله نیز گفت: این خط لوله برای ایران 750 میلیارد تومان و 20 میلیون یورو بار مالی داشت و طرف عراقی نیز 350 میلیون دلار هزینه کرد.

 

 

آغاز صادرات گاز به عراق کمتر از دو ماه دیگر

 

اوجی اعلام کرد که صادرات گاز به عراق تا یکی دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.

 

 

اوجی با اشاره به این‌که از یکسال پیش مذاکراتی برای صادرات گاز از جنوب کشور به شهر بصره نیز صورت گرفت، گفت: طبق این مذاکرات عراق خواهان 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز دیگر از ایران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بصره است.

 

 

معاون وزیر نفت افزود: موافقت کلی با این پیشنهاد صورت گرفته است. هم‌چنین مسیریابی خط لوله در جلسات تنظیم قرار‌داد هم در سال گذشته انجام شد. کمتر از یکماه دیگر نیز دومین قرار‌داد صادرات گاز به این کشور امضاء خواهد شد.

 

 

وی در مورد خط لوله انتقال گاز به بصره نیز توضیح داد: این خط لوله که بسیار کوتاه است از خرمشهر به سمت نیروگاه بصره می‌رود و طول آن در ایران 100 تا 110 کیلومتر و در عراق 60 کیلومتر است.

 

 

ساخت شبکه گازرسانی خانگی عراق توسط ایران

 

اوجی با اشاره به این‌که وزیر نیروی عراق با توجه به این‌که 95 درصد خانوار شهری و 60 درصد خانوار روستایی ایران از طریق لوله‌کشی از نعمت گاز بهره‌منداند، گفت: آنها با توجه به 34 هزار کیلومتر خطوط شبکه سراسری و 240 هزار خطوط لوله شهری و روستایی از ایران تقاضا کردند که همین شیوه را در گازرسانی به خانه‌ها، اماکن تجاری و صنعتی عراق اجرا کنند.

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد که ایران پیمانکارهایی را که در این زمینه توانمند هستند به کشور عراق معرفی کند و تضامین مورد نیاز در این زمینه را به این کشور بدهند.

 

 

حمایت دولت نواز شریف از واردات گاز از ایران

 

وی با اعلام این‌که دولت نواز شریف در همان ابتدا از واردات گاز از ایران حمایت کرد، گفت: برخی فکر می‌کردند که با تغییر دولت پاکستان قرار‌داد گاز صادراتی به این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد اما نواز شریف در همان ابتدای ورود اعلام کرد که این قرارداد را قبول دارد و از آن حمایت می‌کنم چرا که با توجه به محاسبات صورت گرفته واردات گاز به ایران اقتصادی‌تر از سایر گزینه‌ها‌ است.

 

اوجی گفت: حتی دولت پاکستان مکاتباتی با ایران داشته مبنی بر این‌که به قرار‌داد مورد نظر یک بند الحاق شود تا حجم صادرات گاز ایران به پاکستان از 21.5 میلیون مترمکعب به 30 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

 

 

معاون وزیر نفت ادامه داد: به همین دلیل ایران قطر خط لوله مورد نظر را 56 اینچ در نظر گرفت تا علاوه بر تامین گاز نیروگاه‌های جدید و صنایع پاکستان امکان انتقال گاز به هند و حتی چین از طریق خط لوله هفتم سراسری با حجم 50 تا 60 میلیون مترمکعب فراهم شود.

 

 

وی در مورد آخرین وضعیت ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان نیز گفت: فاز اول این خط لوله که از عسلویه تا ایرانشهر به طول هزار کیلومتر بود به بهره‌برداری رسیده است و از 240 کیلومتر باقی‌مانده تنها 80 تا 90 کیلومتر دیگر باید ساخته شود. طرف پاکستانی نیز به کمک پیمانکار ایرانی در حال ساخت خط لوله در خاک کشورش است.

 

 

اوجی با اشاره به این‌که صادرات گاز به پاکستان از پایان سال 2014 آغاز خواهد شد، گفت: ایران زودتر از این تاریخ به نقطه مرزی خواهد رسید.

 

 

صادرات گاز به کشور‌های عربی

 

او با اظهار این‌که کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مذاکراتی با ایران برای واردات گاز داشته‌اند، گفت: به زودی در این زمینه خبرهای خوبی اعلام می‌شود.

 

 

وی با اعلام این‌که سال گذشته 8.5 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شد، گفت: این حجم از صادرات گاز چهار میلیارد دلار درآمد نصیب کشور کرد.

 

 

اوجی با اظهار این‌که در اوج سرمایه سال گذشته صادرات گاز ایران به ترکیه قطع نشد، گفت: وزیر انرژی ترکیه از وزیر نفت ایران به همین دلیل تشکر کرد چرا که کشور روسیه در فصل سرد در مقطعی گاز خود را به ترکیه کاهش و حتی قطع کرده بود.

 

 

سرمایه‌گذاری 24 میلیارد دلاری در پارس جنوبی

 

معاون وزیر نفت با اعلام این‌که 23 تا 24 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: امسال شاهد راه‌اندازی پنج فاز این میدان خواهیم بود.

 

 

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری خوبی در میدان مشترک پارس جنوبی انجام شده است اظهار کرد: هر 45 روز ایران افزایش تولید خواهد داشت.

 

 

اوجی افزود: توسعه‌ی پارس جنوبی توسط پیمانکاران قدر ایرانی در حال اجراست و عمده کالاهای مورد نیاز آنها از داخل تامین می‌شود هم‌چنین با همکاری مجلس و کمیسیون انرژی منابع مالی مورد نیاز آن نیز در حال تامین است.

 

 

به گفته معاون وزیر نفت تا دو سه سال آینده تولید گاز ایران از 640 میلیون مترمکعب به 1.4 میلیارد مترمکعب خواهد رسید که در صورت رسیدن صادرات به 200 میلیون مترمکعب در روز درآمد 15 تا 20 میلیارد دلاری نصیب کشور خواهد شد.

 

 

تولید شیل‌گس شوی تبلیغاتی بود

 

وی با تاکید بر این‌که تولید شیل‌گس توسط آمریکا، اروپا و حتی چین یک شوی تبلیغاتی بود که بهای گاز را در مناطق جهان کاهش داد اما با توجه به این‌که تولید گاز از این منابع 2.5 تا 3 برابر تولید از مخازن آهکی و ماسه‌سنگی هزینه در برخواهد داشت اقتصادی نخواهد بود.

 

 

معاون وزیر نفت افزود: علاوه بر هزینه‌ی بالا بر تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیچیده تولید گاز از این منابع به محیط زیست آسیب بسیار زیادی می‌رساند.

۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۴
تعداد بازدید : ۷۶۶