بخش خصوصی توان رقابت با دولتی‌ها را ندارد

بخش خصوصی توان رقابت با دولتی‌ها را ندارد
بخش خصوصی فعال در صنعت نفت با اعلام این که این بخش توان رقابت با بخش دولتی را در صنعت نفت ندارد خواستار کوچک شدن ساختار دولت است.
هاشمی مدیر انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو با اشاره به این‌که صنعت نفت ایران با وجود این‌که 105 سال از عمرش می گذرد هنوز شرکت مهندسی مشاور، پیمانکار و صنعتگر در حد برطرف کردن نیاز داخل ندارد، گفت: دلیل این امر این است که در دولت‌های گذشته به ویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران به بخش خصوصی بها داده نشد و همین موضوع باعث شد وابستگی به خارج از کشور صورت گیرد به طوری که تاکنون این موضوع ادامه یافته است.

 

وی با تاکید بر این‌که برای تصویب قوانین و مقررات باید با تشکل‌های خصوصی مشورت شود گفت: به طور مثال هیچ یک از اعضای این انجمن مخالف قانون مالیات بر ارزش افزوده نیستند اما این قانون در اجرا دچار مشکل است چرا که طبق ماده 11 مالیات بر ارزش افزوده قبل از دریافت پول باید مالیات آن پرداخت شود.

 

هاشمی همچنین خواستار کوچک شدن ساختار دولت و بزرگ شدن بخش خصوصی شد و گفت: نباید توان بخش خصوصی را محدود کرد به همین دلیل است که تاکنون شرکت توانمند در بخش خصوصی در کشور ایجاد نشده یا اگر هم باشد به تعداد انگشتان یک دست است.

 

مدیر انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو با اشاره به قراردادهای EPCF در صنعت نفت گفت: از زمانی که این قراردادها اجرا شدند صندوق‌های بازنشستگی با منابعی که دارند تمایل به حضور در پروژه‌های صنعت گرفته‌اند همین امر نیز موجب شده که شرکت‌های نفتی به صورت خلق الساعه ایجاد شوند.

 

خصوصی‌ها توان رقابت با دولتی‌ها را ندارند

 

در ادامه ترابی مدیر انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی (اپک)، گفت: با استفاده از توان بخش خصوصی وزارت نفت می تواند از فرسودگی واحدهای صنعت نفت جلوگیری کند.

 

وی با اشاره به این‌که در چند سال گذشته بخش خصوصی با چالش‌های فراوانی روبرو بوده است، گفت: با وجود ظرفیت‌های بالایی که در بخش خصوصی کشور وجود دارد این بخش بسیار کم کار است و توان رقابت با بخش دولتی و نیمه دولتی را ندارد.

 

ترابی در ادامه خواستار شد صندوق توسعه ملی در اختصاص اعتبارات و وام به بخش خصوصی حاضر در صنایع نفت و گاز قوانین خاص این شرکت ها و تضامین مورد نیاز آن‌ها را برای حضور در پارس جنوبی فراهم کند.

 

مدیر انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی (اپک) در پایان بر تقویت شورای توسعه و توان ساخت داخل تاکید کرد.

۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۶
تعداد بازدید : ۸۳۰