فرصتی برای نفس‌کشیدن در برابر دلار!

فرصتی برای نفس‌کشیدن در برابر دلار!
در دورانی که روپیه هند در برابر دلار و دیگر ارز‌های خارجی ضعف نشان می‌دهد، پرداخت بدهی نفتی هند به‌ایران بر مبنای روپیه فرصت مطلوبی را در اختیار‌این کشور قرار داده است.

به گزارش «ایسنا»، بانک یو.سی.اُ هند که تنها بانک هندی تعیین‌ شده برای دریافت پرداختی نفت هند به ‌ایران در ازای واردات این محصول است، اعلام کرد: واردات نفت خام هند از‌ ایران توسط شرکت نفت هند و بر پایه‌ مکانیسم پرداختی روپیه در 13 ماه گذشته به هفت میلیارد دلار رسیده است. اگر مکانیسم پرداخت بدهی براساس روپیه وجود نداشت هفت میلیارد دلار ارز خارجی از هند خارج می‌شد که باعث کاهش بیشتر ارزش روپیه در برابر دلار در سال جاری می‌گشت. بانک یو.سی.اُ هند با پشتیبانی پنج‌ایرانی حل و فصل بدهی‌های هند به‌ایران را در آوریل 2012 شروع کرد.
به گفته مقامات دولتی آگاه جدا از تقویت روپیه بانک یو.سی.اُ از سرمایه‌ انباشته شده در حساب‌های خود بهره می‌برد و ملزم به پرداخت سود آن نیست و می‌تواند تا زمان برداشت از آنها استفاده کند. هند از ژوئیه 2011، 55 درصد طلب نفتی‌ایران را به یورو و از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت کرده است. 45درصد باقی‌ مانده به روپیه و در حساب‌های شرکت نفت‌ایران در بانک یو.سی .اُ پرداخت می‌شود.
به گزارش روزنامه‌ایندین اکسپرس، هند در سال 2012 تا 2013 قصد داشت 15 میلیون و 400 هزار تن نفت از‌ایران وارد کند که در پایان 13 میلیون و140 هزار تن (16 درصد کمتر از هدف‌گذاری) نفت وارد کرد که این کسری به دلیل مشکلات در تامین نفتکش‌ها بوده است. اگرچه پرداخت بدهی‌ها به یورو از طریق ترکیه در شش فوریه امسال متوقف شد پرداخت 45 درصد مابقی بدهی‌ها به روپیه و از طریق بانک یو.سی. اُ ادامه داشته است.
۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۷
تعداد بازدید : ۹۹۲