بازنگری بودجه92 در دولت جدید

بازنگری بودجه92 در دولت جدید
امکان تحقق بودجه سال 92 یکی از چالش‌های مطرح در دولت آینده است؛ بودجه‌ای که سال 92 با سه ماه تاخیر توسط معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و مشاور اقتصادی دولت روحانی، محمدباقر نوبخت در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این خصوص گفته است: به نظر می‌رسد که بودجه سال 92 به میزان زیادی نسبت به عملکرد بودجه 91 افزایش دارد و بسیار خوش‌بینانه است و حتما باید منطبق با واقعیت هزینه‌ها و متناسب با درآمدها بازنگری شود.
نوبخت: در قانون بودجه 92 بازنگری می‌شود
دنیای اقتصاد - نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از جمله مناقشات دولت تازه تدبیر و امید است که بسیاری کارشناسان در این خصوص نظرات متفاوتی دارند. اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه اجتناب‌ناپذیر است، اما باید در نحوه اجرا تجدید نظر شود. محمد باقر نوبخت مشاور اقتصادی حسن روحانی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به «دنیای اقتصاد» در خصوص اینکه تکلیف هدفمندی یارانه‌ها چه خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در قانون هست دولت آینده باید نسبت به چگونگی اجرای مرحله دوم آن تصمیم بگیرد.
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بعضی از دهک‌ها در مرحله دوم حذف شوند، گفت که فکر می‌کنم همه این مباحث باید در آینده مورد بررسی قرار بگیرند، دولت جمع‌بندی کند و سپس نظرش را مطرح کند.
علاوه بر مناقشه چگونگی اجرای هدفمندی یارانه، امکان تحقق بودجه سال 92 نیز از دیگر مناقشات مطروحه در دولت آینده است. بودجه سال 92با سه ماه تاخیر توسط معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد و نه خود او به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. البته بحث‌های بسیاری در خصوص امکان تحقق بودجه عنوان شد که تاکنون ادامه دارد و گمانه‌زنی حول بازنگری در بودجه را تاکنون قوت بخشیده است. مشاور اقتصادی حسن روحانی در این باره به «مهر» نیز گفته است که بودجه 92 بسیار خوشبینانه است حتما باید منطبق با واقعیت هزینه‌ها و متناسب با درآمدها تخصیص پیدا کند و دولت جدید باید بودجه را مجددا بررسی کند.
محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارات اقتصاددانان مجلس مبنی بر اینکه بودجه سال 92 قابل تحقق نیست و دولت جدید می‌تواند اصلاحیه بفرستد، گفت: اجازه بدهید دولت جدید تشکیل شود بررسی کند و نظر بدهد.
وی با بیان اینکه باید نحوه عملکرد سه دوازدهم بودجه مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم از 210 هزار میلیارد تومان که بودجه عمومی کشور است در سه ماهه اول سال؛ یعنی عملکرد سه دوازدهم 44 درصد سه دوازدهم، محقق شده است.
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: به نظر می‌رسد که بودجه سال 92 به میزان زیادی نسبت به عملکرد بودجه 91 افزایش دارد و بسیار خوش بینانه است و حتما باید منطبق با واقعیت هزینه‌ها و متناسب با درآمدها تخصیص پیدا کند. بنابراین اولویت‌بندی هزینه‌ها از هزینه جاری و هزینه عمرانی یکی از کارهای نخستین دولت بعدی است.
پیش از این تعدادی از اقتصاددانان مجلس خواستار ارائه لایحه اصلاحی بودجه در دولت یازدهم شده بودند. از جمله احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آمد 68 هزار میلیارد تومانی دولت از فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت را نقض اصول علمی خواند و گفت: به دلیل عدم تعادل‌های شدید بودجه ۹۲ و آثار منفی آن در تشدید رکود تورمی موجود، باید نخستین اقدام دولت جدید تقدیم اصلاحیه بودجه به مجلس باشد.
۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۹
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۹۰۷