300 شهرک جدید پتروشیمی در ایران احداث می‌شود

300 شهرک جدید پتروشیمی در ایران احداث می‌شود
مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ساخت و راه اندازی 300 شهرک جدید پتروشیمی در ایران تا 4 سال آینده به منظور کاهش صادرات خام محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری خبر می دهند.
رمضان اولادی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت شهرک‌های جدید پتروشیمی گفت: تاکنون طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی 12 شهرک جدید پتروشیمی در استان های مختلف کشور نهایی و مصوب کرده است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مهمترین هدف در ساخت این شهرک های پتروشیمی را جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمیایی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی عنوان کرد و افزود: از این شهرک ها با اولویت استان های خوزستان و بوشهر راه اندازی خواهند شد.

محمد زیار رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی هم در گفتگو با مهر با یادآوری اینکه هم اکنون نرخ سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل در صنایع بالادستی پتروشیمی حدود ۵۰۰ هزار دلار است، اظهار داشت: این در حالی است که این نرخ در صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی حدود ۲۰ هزار دلار است.

وی از حاشیه سود بالا به عنوان مهمترین مزیت راه اندازی شهرک های پتروشیمی و توسعه صنایع تکمیلی یاد کرد و افزود: ۱۸ شهرک جدید تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی در ۱۸ استان کشور راه اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع تا 4 سال آینده 300 شهرک جدید پتروشیمی در ایران در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد، اظهارداشت: علاوه بر این، تسهیلاتی به منظور افزایش ظرفیت تولید در صنایع موجود تکمیلی پتروشیمی، پلیمری و پلاستیک در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مهر، سال گذشته تنها معادل 48 درصد محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی به منظور تولید محصولاتی با ارزش افزوده عرضه شده است، براساس اهداف سالجاری باید حدود 19 میلیون تن محصول پتروشیمی معادل 52 درصد تولیدات پتروشیمی کشور در بازارهای داخلی عرضه شود.

امسال همچنین 17.5 میلیون تن محصول پتروشیمی معادل 48 درصد کل تولیدات کشور به دلیل عدم تکمیل کافی زنجیره های ارزش به صورت خام صادر خواهد شد.

هم اکنون 11 صنعت استراتژیک و زیربنایی کشور همچون پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین و چسب، کامپوزیت ها، الیاف و نساجی، مواد شیمیایی و حلال ها، داروسازی، شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی، کود کشاورزی، سموم و آفت کش ها به صنایع پتروشیمی وابستگی دارند.

اخیرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از دولت درخواست کرده است تا یک معاونت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در نهاد ریاست جمهوری راه اندازی شود.
۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۲۵
تعداد بازدید : ۸۴۷