جزئیات امضای قراردادهای جدید گاز با اعراب خلیج‌ فارس

جزئیات امضای قراردادهای جدید گاز با اعراب خلیج‌ فارس
معاون وزیر نفت با تشریح مزیت‌های فروش گاز به جای نفت برای ایران از امضای چند قرارداد جدید صادرات گاز با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سالجاری خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون توافق نهایی قیمتی با این کشورهای عربی انجام شده است.
جواد اوجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه ایران در حال حاضر از دو مزیت در اختیار داشتن بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان و موقعیت جغرافیایی ژئو انرژی برخوردار است، گفت: بر این اساس مذاکرات متعددی با کشورهای مختلف به منظور امضای قراردادهای جدید صادرات گاز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه بر این اساس مذاکراتی با چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس به منظور امضای قرارداد جدید صادرات گاز آغاز شده است، تصریح کرد: هدف از صادرات گاز به این کشورهای عربی تامین گاز مورد نیاز نیروگاه های این کشور به ویژه در فصل تابستان است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه امسال قطعا چند قرارداد جدید گازی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امضا خواهد شد، اظهار داشت: هم اکنون در خصوص آنالیز و قیمت نهایی فروش گاز بین دو طرف توافق نهایی حاصل شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه باید سهم ایران در تجارت جهانی گاز از دو درصد فعلی به حدود 10 درصد افزایش یابد، تاکید کرد: کرد: از این رو در کنار قراردادهای غعلی صادرات گاز به ترکیه و ارمنستان، سوآپ گاز به آذربایجان قراردادهایی با عراق و پاکستان امضا شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه هم اکنون کشورهای مختلف همسایه هم در اولویت صادرات گاز ایران قرار دارند، تبیین کرد: قطعا صادرات گاز برای ایران نسبت به صادرات نفت خام در شرایط موجود دارای مزیت های متعددی است.

اوجی با اعلام اینکه صادرات گاز نیازی به تامین کشتی نفتکش، بیمه و برخی از مشکلات فعلای صادرات نفت ندارد، گفت: علاوه بر این قراردادهای صادرات گاز بلندمدت و به صورت 20 تا 25 ساله بوده و نیازی به مذاکرات روزانه برای فروش این حامل انرژی نیست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه خرید گاز طبیعی از ایران هم برای خریداران دارای سود اقتصادی و زیست محیطی بالاتری است، خاطرنشان کرد: گاز طبیعی از نظر زیست محیطی دارای آلایندگی کمتر بوده و در مقایسه با فرآورده‌های نفتی قیمتی کمتر و اقتصادی تر دارد.
۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۲۹
تعداد بازدید : ۸۱۹