راه‌اندازی مرکز منسجم دریافت اطلاعات، لازمه بهبود وضعیت واردات کشور

راه‌اندازی مرکز منسجم دریافت اطلاعات، لازمه بهبود وضعیت واردات کشور
سیدحمید حسینی ، با انتقاد از محیط کسب‌وکار فعلی کشور، راه‌اندازی یک مرکز منسجم که اطلاعات مربوط به واردات را به صورت یک‌پارچه دریافت کند، یکی از لازمه‌های بهبود وضعیت واردات کشور دانست.

راه نجات اقتصاد ایران همان است که امام خمینی سی و اندی سال پیش گفت؛ در کاری که از مردم برمی‌آید، دولت دخالت نکند، این مسأله نتیجه نشستی بود که با محوریت تعیین راه‌کارهای بهبود تجارت خارجی از سوی کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌وکار اتاق ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌وکار اتاق ایران، جلسه‌ای را با حضور رئیس کمیسیون مدیریت واردات، معاون سازمان توسعه تجارت و کارشناسان مسائل بازرگانی، یکشنبه، 30 تیرماه با هدف تعیین و ارائه راه‌کارهای بهبود وضعیت تجارت خارجی به کارگروه اقتصادی دولت آینده، برگزار کرد.

سیدحمید حسینی رئیس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌وکار اتاق ایران، با انتقاد از محیط کسب‌وکار فعلی کشور تشریح کرد: «درگذشته تعداد اسناد لازم برای واردات برابر با 8 بود در حالی که امروز به 14 سند رسیده و از طرف دیگر هزینه و مدت زمان فرایند واردات رشد چشم‌گیری داشته است.»
وی راه‌اندازی یک مرکز منسجم که اطلاعات مربوط به واردات را به صورت یک‌پارچه دریافت کند، یکی از لازمه‌های بهبود وضعیت واردات کشور دانست.

asl44-01


در ادامه حمیدرضا حریری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، تحریم‌ها را عامل اصلی وضعیت نامساعد اقتصادی کشور برشمرد و اظهار کرد: «این اقدام روز به روز اقتصاد کشور را دولتی‌تر می‌کند.»
وی افزود: «این که در این شرایط حرف از سرمایه‌گذاری خارجی زده شود و یا تلاش کنیم به بانک جهانی بپیوندیم، کار اشتباهی است. طی هشت سال گذشته هرآن‌چه که باید در وضعیت عادی اقتصادی جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی و تجاری انجام می‌شد را به یک‌باره، در بدترین شرایط اقتصادی که تسهیل، حمایت‌های ویژه از تولید، صنعت‌گران، صادرکنندگان و واردکنندگان ضروری بود، عملیاتی کردیم.»
رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، کد رهگیری، طرح شبنم، ایران کد و تغییر در روند صدور کارت بازرگانی را از جمله مسائل محدودکننده اقتصادی در شرایط تحریم دانست و اذعان کرد: «تنها راه نجات اقتصاد کشور این است که دولت براساس گفته‌های امام خمینی کاری را که از دست مردم برمی‌آید به آن‌ها بسپارد. باید به دولت آینده بگوییم که با تقویت این روحیه است که می‌تواند بر مشکلات اقتصادی امروز قایق آید.»
کرمانشاهی، معاون سازمان توسعه تجارت، با اشاره به وضعیت تجارت خارجی کشور گفت: «در حال حاضر 32 دستگاه در رابطه با تجارت خارجی تاثیرگذار هستند که به دلیل عدم هماهنگی بین آن‌ها تجارت به سختی صورت می‌گیرد.»
وی یادآور شد: «چندگانگی نرخ ارز پاشنه آشیل اقتصاد در شرایط تحریم است که ایران نیز دچار آن شد. به اعتقاد من اگر فردا هم ارز مرجع حذف شود خیلی دیر است؛ مگر تاکنون ارز مرجع توانسته است تأثیری در روند کاهش قیمت‌ها داشته باشد.»
معاون سازمان توسعه تجارت، تعیین تکلیف تحریم‌ها نرخ ارز و تعاملات بین‌المللی را جز اولویت‌های دولت جدید برشمرد.

  • asl44-02
  • asl44-03
  • asl44-04
۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۱۹
تعداد بازدید : ۹۹۶