درآمد روزانه 13 میلیون دلاری با تکمیل طرح 16 میدان/ افزایش 6درصدی تولید گاز

درآمد روزانه 13 میلیون دلاری با تکمیل طرح 16 میدان/ افزایش 6درصدی تولید گاز
مدیرعامل شرکت نفت مرکزی با اعلام این‌که قسمت اعظمی از طرح معروف به 16 میدان تکمیل شده است و روزانه 12.8 میلیون دلار درآمد عاید کشور می‌شود، از افزایش شش درصدی تولید گاز در سال 91 خبر داد.
مهدی فکور هزینه‌ی انجام طرح معروف به 16میدان را 102 میلیون دلار و حدود دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در کمتر از 25 روز تولید از میدان ‌های مورد نظر این هزینه قابل بازگشت است.

 

 

او اظهار این که طرح 16 میدان شامل 121 پروژه و زیرپروژه می‌شود که از این تعداد 119 پروژه آن تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است گفت: دو طرح نمک‌زدایی دهلران با 95 درصد پیشرفت و توسعه میدان خشت با 85 درصد پیشرفت به عنوان دو پروژه باقی‌مانده طرح 16 میدان است که در صورت اختصاص اعتبار تا پایان امسال این دو طرح نیز تکمیل خواهد شد.

 

 

مدیرعامل شرکت نفت مرکزی با اعلام این‌که در طراحی تا اجرای پروژه‌های مورد نظر بین 35 تا صد‌درصد داخلی‌سازی صورت گرفته است، گفت: به‌طور متوسط 65 درصد تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در داخل کشور ساخته شده است.

 

 

فکور در مورد دستاوردهای شرکت نفت مرکزی در زمان اجرای این پروژه‌ها گفت: علاوه بر کاهش چشم‌گیر زمان اجرای طرح، توانستیم کارخانه سیاری بسازیم که در صورت نیاز می‌توان آن را به دیگر میادین انتقال داد که این موضوع باعث شده هزینه‌ها کاهش یابد. هم‌چنین ساخت هیتر‌ شعله مستقیم به صورت صد‌درصد بومی و ساخت واحد نمک‌زدایی میدان سعادت‌آباد در 45 روز از دیگر دستاورد‌های این شرکت است.

 

 

به گفته فکور با اجرای طرح معروف به 16 میدان برای سه هزار و 922 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

 

دومین مخزن ذخیره‌سازی آماده تزریق است

 

فکور با اعلام این‌که طرح ذخیره‌سازی شوریجه D برای تزریق آماده است، گفت: در حال حاضر یک چاه از این طرح برای تزریق آماده شده است و در آینده نیز در صورت اختصاص اعتبارات دو چاه دیگر آماده خواهد شد.

 

 

به گفته وی این پروژه در حال حاضر 65 درصد پیشرفت داشته و 11 حلقه چاه تاکنون حفاری شده است.

 

 

او در مورد زمان تزریق گاز به مخزن گفت: در صورت اختصاص گاز از سوی دیسپچینگ شرکت ملی گاز شرکت نفت مرکزی آماده تزریق گاز به این مخزن است.

 

 

افزایش 6درصدی تولید گاز در سال 91

 

 

مدیر عامل شرکت نفت مرکزی با اعلام این‌که متوسط تولید گاز در سال 90، 257 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال 91 به 264 میلیون مترمکعب رسید، گفت: این امر نشان‌دهنده‌ی افزایش شش درصدی تولید گاز در سال گذشته است.

 

 

فکور از کاهش 45 درصدی شاغلین زیردیپلم این شرکت طی 10 سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر 43درصد از کارکنان این شرکت تسهیلاتی بالاتر از لیسانس دارند.

 

وی از ثبت پنج اختراع توسط شرکت نفت مرکزی خبر داد و گفت: این اختراع تنها مربوط به رفع نیاز این شرکت نیست، بلکه کالاهای پرمصرف صنعت نفت کشور را شامل می‌شود.

 

برداشت از میدان مشترک آبان بیش از برنامه است

 

وی در مورد وضعیت میدان مشترک آبان گفت: این طرح کمتر از چهارماه به تولید رسید و اکنون بیش از برنامه‌ی پیش‌بینی شده تولید از آن انجام می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت مرکزی یکی از ویژگی‌های خاص توسعه میدان آبان را علاوه بر مدت‌زمان کوتاه توسعه طراحی کارخانه‌ سیار آن اعلام کرد.

 

توسعه یک میدان در کمتر از دوماه

 

 

فکور در مورد توسعه میدان سومار نیز گفت: این میدان با وجود این‌که تازه کشف شده بود، در مدت کوتاه 45 روز به تولید رسید. اکنون حدود دو هزار بشکه در روز از این میدان تولید می‌شود.

 

 

وی با اشاره به این‌که میدان سروستان و سعادت‌آباد اسفند ماه 91 افتتاح شد، گفت: با تکمیل توسعه میدان چشمه‌خوش نیز تولید از این میدان از 66 هزار بشکه به 188 هزار بشکه در روز رسید.

 

 

مدیرعامل شرکت نفت مرکزی افزود: در سال گذشته طراحی و توسعه پایدار غرب (آسماری و بنگستان) _ ساخت تلمبه‌خانه سبزآب، طرح توسعه منیفولد سرکان و مالکوه نیز در سال 91 به اتمام رسید.

 

 

وی در مورد عملکرد شرکت نفت مرکزی در سال 90 نیز توضیح داد: این شرکت توانست علاوه بر اتمام طرح بالا‌دستی ذخیره‌سازی مخزن سراجه قم، پمپ‌های چند فازی میدان پایدار غرب را در سرویس قرار دهد و تولید نفت سنگین (11 تا 13 API) از این میدان را با 6.5 هزار بشکه در روز آغاز کند.

 

 

به گفته‌ی وی اهمیت پمپ‌های چند فازی این میدان به این دلیل است که پمپ‌های مورد نظر در مناطق نفت‌خیز جنوب ظرفیت تولید 15 هزار بشکه در روز را دارد اما ظرفیت تولید پمپ‌های نصب‌شده در میدان پایدار غرب حدود 40 هزار بشکه در روز است.

 

 

فکور با اشاره به خاموش کردن دکل چاه 118 نفت‌شهر در سال 89 گفت: با وجود این‌که بضاعت شرکت نفت مرکزی برای خاموش کردن این چاه آن هم در فصل تابستان و کمبود آب بسیار کم بود اما توانستیم در 38 روز این چاه را خاموش کنیم. این اقدام در کل صنعت نفت ایران بی‌سابقه بود. 

۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۱۰
ایسنا |
تعداد بازدید : ۸۶۴