تولید کنندگان قادر به افزایش کیفیت نیستند

تولید کنندگان قادر به افزایش کیفیت نیستند
پدرام سلطانی به آنچه که آن را شرایط نامساعد تولید می داند، ابراز نگرانی کرده و می گوید: در شرایط کنونی، تامین هزینه ها تنها دغدغه تولید کنندگان است و آنها قادر به افزایش کیفیت محصولات خود نیستند .
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع تهران در گفت وگو با ایرنا افزود: درحالی که قرار بود 30 درصد سهم یارانه ها ناشی از اجرای قانون هدفمندی به بخش تولید اختصاص یابد اما آنچه تاکنون در این بخش مشاهده می شود ، برخی تسهیلات بانکی است که سر جمع آنها پنج درصد هم نیست . این موضوع باعث وارد آمدن فشار بسیاری به بخش تولید می شود .
وی این نکته را نیز گفت که با اجرای مرحله اصلی قانون هدفمندی یارانه ها هرماه مبلغی به حساب مردم واریز می شود اما درهمین شرایط با وجود افزایش هزینه ها، از تولید انتظار می رود که هیچ تغییر قیمتی نداشته باشد.
این فعال بخش خصوصی افزود: کارشناسان منصف اقتصادی اذعان دارند که این امر و نیز عدم رشد کیفیت باعث می شود که مردم کالای تولیدی چین یا آسیایی را به راحتی جایگزین تولیدات داخلی کنند .
سلطانی در بخش دیگری از این گفت وگو توضیحی نیز در باره چرخه رشد تولید داد و گفت: چرخه رشد تولید یا صنعت در همه کشورها در مقطعی نوپا است، بنابراین فعالیت خود را در مقیاس کم یا کیفیت پایین آغاز می کند و به تدریج با طی چرخه رشد و حرکت رو به جلو می رود .
' تلاش بر این است که کیفیت افزایش یافته و بنگاه از مزیت های صرفه مقیاس یا همان کاهش قیمت تمام شده حاصل از تولید انبوه بهره ببرد، پس از آنکه بنگاه یا واحد به تولید انبوه رسید و توانست از مزیت های صرفه مقیاس در حد بهینه استفاده کند ، معمولا تدابیری برای افزایش کیفیت به جهت افزایش توان رقابت با رقبا و ورود به استراتژی تمایز اتخاذ می شود .'
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: چرخه تولید به هر میزان با توسعه یافتگی ارتباط مستقیم پیدا کند و هرچه توسعه یافته تر شود به طور طبیعی تولید با مقیاس بالا خواهد بود و هرچه کمترتوسعه یابد ، تولید با کیفیت پایین و کمیت اندک را باید انتظار داشته باشیم .
سلطانی در توضیح اظهارات خود به ذکر مثالی پرداخت وگفت : در حالی که کمتر می توان با مقیاس جهانی و کیفیت بالا درمیان کشورهای آفریقایی افراد شناخته شده در حوزه تولید را نام برد اما به عکس آن افراد صاحب نام و صاحب برند های معروف در کشورهای اروپایی ، چند ملیتی ها و ژاپن بسیار مشاهده می شوند و ریشه عموم کالاهای کیفی با تولید انبوه دراین کشورها است .
وی از چین به عنوان یکی از کشورهای درحال گذار نام برد که از تولید در مقیاس پایین به تولید در مقیاس انبوه رسیده و از این طریق قیمت تمام شده را کاهش می دهد و گفت : با این وجود چین از نظر کیفیت تولید تفاوتی اساسی با اتحادیه اروپا و سایر کشورهای صنعتی دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با طرح این جمله که باید جایگاه ایران را در چرخه رشد تولید مشخص کنیم ، افزود: با توجه به اینکه اقتصاد ایران در حال توسعه است و از نظر میزان توسعه یافتگی در اقتصاد حتی پایین تراز حد انتظار حرکت می کنیم باید بتوانیم کالا را با کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی، در حد توان خرید مصرف کننده
عرضه کنیم ، هدفی سخت که در شرایط کنونی تحقق آن امکان پذیر نیست .
به اعتقاد سلطانی، مجموع اقتصاد کشور توان حرکت به سمت تولید کیفی را ندارد ، منابع لازم برای تولید انبوه موجود نیست. نبود دانش فنی و مدیریت لازم برای کنترل کیفیت و نبود امکان تولید انبوه برای بازاریابی به کشورها ازجمله مسائلی است که بخش تولید با آن مواجه است.
وی با اشاره به مسائلی چون وضعیت کنونی نرخ ارز گفت: تورم مجال تمرکز و تفکر بهبود کیفی از تولید کننده را می گیرد .
این فعال بخش خصوصی افزود: کمبود منابع بانکی امکان سرمایه گذاری از تولید کننده را می گیرد و سختی معاملات و تجارت خارجی نیز زمینه گسترش تولید با هدف تامین بازار داخلی به علاوه صادرات را محدود می کند .
وی افزود: بالابردن کیفیت، ایده و آرزوی هرتولید کننده ای است اما مولفه های کنونی، این امکان را از او سلب می کند .
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: با فراهم کردن زمینه تقویت رشد اقتصادی ، شفاف سازی فضای کسب وکار می توان به خودی خود در فرایند تولید به رشد کیفی و انبوه رسید .

ایرنا
صبا




۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۲۴
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۲۷۲