کاهش ۱۲ درصدی درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۲

کاهش ۱۲ درصدی درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۲
بر اساس تاره ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۲ درصد کاهش داشته است .
به گزارش" بلومبرگ" در این گزارش آمده است که سال گذشته درآمد نفتی عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان در سال گذشته به ۳۳۶.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به درآمد ۳۱۹.۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۱ رشد ۵ درصدی داشته است .
بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در بولتن آماری سالانه اوپک ، سرعت رشد درآمدهای نفتی عربستان در سال ۲۰۱۲ بسیار کند تر از سال ۲۰۱۱ میلادی بوده که نرخ درآمدهای نفتی رشد ۴۹ درصدی به ثبت رسانیده بود .
بر این اساس میزان صادرات نفت خام و فراوده های نفتی عربستان در سال گذشته روزانه به طور متوسط ۸.۴ میلیون بشکه بوده که نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد ۳.۷ درصدی به ثبت رسانیده است .
در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۲ درآمدهای نفتی ایران به ۱۰۱.۵ میلیارد دلار رسیده چرا که میزان صادرات نفتی روزانه ایران در این سال ۱۴ درصد کاهش داشته و به ۲.۵۶ میلیون بشکه در روز رسیده است .
بر اساس آمار ارائه شده در این بولتن سالانه در سال گذشته کل درآمد سازمان کشورهای صادر کننده نفت به ۱.۲۶ هزار میلیارد دلار رسیده که این رقم ۹.۲ درصد بالاتر از ۱.۱۵ هزار میلیارد دلار سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است.
در سال گذشته صادرات نفت خام و فراورده های نفتی اوپک ۷ درصد افزایش داشته و به روزانه ۲۹.۶ میلیون بشکه رسیده است . این رقم ۴۶ درصد نفتی است که روزانه در جهان صادر شده است. الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران ،عراق ،کویت، لیبی، نیجریه، قطر ،عربستان سعودی ،امارات متحده عربی و ونزوئلا اعضای سازمان اوپک هستند .
گفتنی است پیش از این سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نیز گزارشی در خصوص میزان درآمدهای نفتی اوپک در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرده بود . بر اساس این گزارش سال گذشته درآمد خالص صادرات نفتی کشورهای عضو سازمان اوپک نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی با ۵.۴ درصد رشد همراه بوده اما در سال جاری میزان درآمدهای نفتی با ۴.۳ درصد کاهش به ۹۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید و در سال ۲۰۱۴ نیز این رقم با ۳.۹ درصد کاهش به ۹۰۳ میلیون دلار تنزل خواهد یافت .
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) به استثنای ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی برابر با ۹۸۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.
۱۱ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۵۹
تعداد بازدید : ۸۱۹