فعالیت گمرک تهران و شهید رجایی محدود می‌شود

فعالیت گمرک تهران و شهید رجایی محدود می‌شود
رئیس کل گمرک گفت: سبک‌سازی وظایف گمرک تهران و شهید رجایی بندرعباس براساس قانون انجام می‌شود.
عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با فارس، در مورد سبک‌سازی گمرک شهید رجایی بندرعباس گفت: طرح سبک‌سازی گمرک شهید رجایی و گمرک تهران برای اجرای بهتر قانون و تسهیل تشریفات گمرکی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: شلوغ بودن گمرک شهید رجایی که به تنهایی 38 درصد حجم تجارت کشور از این گمرک انجام می‌شود، باعث می‌شود نه تسهیلات درستی به فعالان اقتصادی ارائه شود و نه حقوق حقه دولت به درستی استیفا شود که این امر به علت شلوغی و ازدحام بیش از حد است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی تاکید کرد: طبق قانون یکسان سازی و قانون مبادی رسمی کشور هر گمرک حداکثر 30 درصد حجم تجارت را می‌تواند انجام دهد، در حالی که گمرک شهید رجایی به تنهایی 38 درصد حجم تجارت کشور را مدیریت می‌کند و باید براساس قانون 8 درصد از این حجم کاهش یابد.
معمارنژاد افزود: گمرک دنبال سبک سازی بندر شهید رجایی است و از طرفی در خلیج‌فارس و دریای عمان گمرکات دیگر مانند آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی، عسلویه، گناوه، بوشهر، لنگه، شهید رجایی، شهید باهنر و چابهار و تعداد دیگری گمرک وجود دارد که باید کالاهای تجاری به صورت منطقی بین این گمرکات توزیع شود.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی را نمی‌توان مجبور کرد که از کدام گمرک کالای خود را وارد کند، گفت: دو راه حل در این زمینه وجود دارد که براساس اختیارات گمرک تسهیلات ویژه‌ای به فعالان اقتصادی در گمرکات دیگر غیر از گمرک شهید رجایی و تهران ارائه می‌شود که این سیاست باعث تشویق فعالان اقتصادی به حضور در سایر گمرک‌ها می‌شود.
معمارنژاد افزود: از ابتدای سال جاری براساس بخشنامه‌ای ضمانت‌نامه بانکی و تشویق فعالان اقتصادی در گمرک‌های دیگر ارائه می‌شود، اما در عین حال برای واردات ملزومات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی محدودیت ایجاد نمی‌شود.
وی افزود: این محدودیت‌ها فقط برای کالای مصرفی و گمرک شهید رجایی و تهران در نظر گرفته شده است.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۴۴
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۲۷۳