بورس کالای ایران یکی از مراجع تعیین قیمت قیر در جهان شد

بورس کالای ایران یکی از مراجع تعیین قیمت قیر در جهان شد
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: برای اولین بار، قیمت‌های کشف شده قیر در تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران به عنوان مرجع قیمتی در منابع و نشریات معتبر بین‌المللی بازار این محصول ثبت شد.
 مهرزاد نامداری طی گفت‌وگویی با اعلام این خبر، گفت : با توجه به ظرفیت‌های بالا و مزیت‌های نسبی کشورمان در تولید برخی محصولات از جمله فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، سال‌ها بود که فعالان اقتصادی کشور آرزو داشتند، ایران بتواند در تعیین قیمت این محصولات در بازارهای جهانی نقش داشته باشد و در اصطلاح « قیمت ساز » باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: با درج قیمت‌های کشف شده برای قیر در تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران در نشریات معتبر بین المللی، این آرزو تحقق یافت و ایران توانست به عنوان یکی از تعیین کنندگان قیمت قیر در جهان نقش آفرینی کند.

معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران تشریح کرد : هم اکنون در بازار جهانی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، نام بورس کالای ایران به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین مراجع عرضه و کشف قیمت قیر در سطح منطقه و بین الملل شناخته شده است.

نامداری توضیح داد : نشریه آرگس (Argus) به عنوان یکی از معتبرترین منابع داده‌های قیمتی و تحلیل بازار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از جمله قیر، در گزارش « Asphalt Report » خود که درباره بازار جهانی قیر و قیمت‌های این فرآورده در قطب‌های تولید آن در سطح بین المللی است، مدتی است که نام بورس کالای ایران و قیمت‌های کشف شده در تابلوهای رینگ صادراتی آن را به عنوان قیمت‌های مرجع و معتبر ذکر می‌کند.

وی با بیان اینکه از جمله مهمترین مزیت‌های مرجعیت قیمت می‌تواند افزایش توان چانه زنی یک کشور در سطح مذاکرات بین المللی باشد، اذعان کرد : یکی از اهداف بورس کالای ایران، تبدیل شدن به مرجعیت قیمت در خصوص کالاهای مورد معامله در حوزه‌های فرآورده های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی است.

معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: هم اکنون نام بورس کالای ایران و قیمت‌های معاملاتی در تابلوی آن، جای خود را به عنوان یکی از مراکز معتبر کشف نرخ محصولات پایین دستی صنایع نفتی بویژه در حوزه صادراتی در ستون های خبری-تحلیلی نشریات بین المللی باز کرده است که امیدواریم این رویه را به دیگر کالاهای دارای مزیت نسبی و با پتانسیل در کشور نیز تسری دهیم.

وی اظهار داشت: با این اقدام، فرصتی فراهم شده است که تولیدکنندگان بخش خصوصی با توجه به عرضه محصولات خود در تالار صادراتی بورس کالای ایران و به دنبال آن درج نامشان در مراجع و نشریات بین المللی، در عرصه بین المللی شناخته و معرفی شوند.

نامداری در پایان گفت: بدون شک پتانسیل‌های موجود در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی کشور در حد و اندازه‌ای هست که بتواند زمینه را برای مرجع قیمتی شدن در برخی از این محصولات ایجاد کند.

۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ۲۲:۵۸
فارس |
تعداد بازدید : ۷۹۵