فروش کود شیمیایی با دستورمحرمانه وزارت کشاورزی ممنوع شد

فروش کود شیمیایی با دستورمحرمانه وزارت کشاورزی ممنوع شد
عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی‌مجلس، باتأکید براینکه برخی اقدامات غیرکارشناسی وزارت جهادکشاورزی منجر به افزایش نرخ‌کود شیمیایی خواهد شد ،گفت:درچند روز اخیر دستورالعملی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت محرمانه به شهرستان‌ها ابلاغ شده که طی آن فروش‌کود شیمیایی تا زمان اعلام قیمتهای جدید ممنوع شد.
علی ایرانپور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درواکنش به افزایش 75 درصدی قیمت کود اوره در بازارمصرف، گفت: مجتمع های پتروشیمی درجهت تولید کود اوره به گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه احتیاج دارند که افزایش قیمت گاز طبیعی منجر به گران شدن 2 برابری کود اوره در بازار مصرف شده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید براینکه متأسفانه گرانی کود اوره منجر به افزایش هزینه های تولید برای کشاورزان نیز می شود ، تصریح کرد: قیمت یک بسته ۵۰ کیلوگرمی کود اوره از ۱۷ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده است که این مهم منجر به افزایش هزینه های تولید برای کشاورزان و همچنین گرانی قیمت انواع میوه جات، صیفی جات و غلات به ویژه گندم و جو و نیز کاهش مصرف کننده نهایی این محصولات می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه متأسفانه تا به امروز نظارت کارشناسانه و درستی از سوی مسئولان دولتی مشاهده نشده است، اظهارداشت: متأسفانه اگرماده اولیه یک محصولی تا حدی گران شود درراستای آن شاهد افزایش قیمت صد درصدی محصول نهایی در بازار مصرف هستیم به همین جهت درکشورارتباط مستقیم و متناسبی بین افزایش قیمت ها مشاهده نمی شود.

ایرانپور، افزود: در چند روز اخیر دستورالعملی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت محرمانه به شهرستان ها ابلاغ شده که طی آن فروش کود شیمیایی تا زمان اعلام قیمت نهایی و جدید آن ممنوع است.

وی، با بیان اینکه این برخی اقدامات غیرکارشناسانه و غیرمنطقی وزارت جهاد کشاورزی منجر به افزایش قیمت کودشیمیایی در کشور خواهد شد ،تصریح کرد: طی دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر پلمپ انبارهای کود شیمیایی درشهرستان ها و نیزعدم فروش کود دربازارمصرف درراستای تناسب بین عرضه و تقاضا این محصول درکشور، این عملکرد علاوه بر اینکه اثر روانی بر سطح کشورمی گذارد منجر به افزایش قیمت این محصول هم می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: دولت جدید با برنامه ریزی مدون و دقیق درخصوص تنظیم بازارو نیز نظارت مستقیم بین افزایش قیمتها باید بتواند ازکشاورزان حمایت عملیاتی کند وکشوررا دراین زمینه به استقلال اقتصادی نیز برساند.

۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۳۳
تعداد بازدید : ۸۹۸