گفت و گو با "سید حمید حسینی" تخصصی‌شدن واردات در شرایط فعلی شدنی نیست

با تشکیل مجمع واردات، وزارت بازرگانی قصد دارد واردات را به‌صورت تخصصی وبا سازوکار جدیدی دنبال کند. مطرح کردن شکل جدید واردات، انتقاد فعالان بخش خصوصی مبنی بر عملی نشدن این طرح در شرایط کنونی را در پی داشت.
این انتقادات سرانجام وزارت بازرگانی را مجبور به عقب نشینی کرد و وزیر بازرگانی از به تعویق افتادن اجرای این طرح خبر داد. با سید حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

نظر شما در رابطه با تخصصی کردن واردات از طرف وزارت بازرگانی چیست؟

این بحث جدیدی نبوده و قبلا هم قرار بود اجرایی شود. تخصصی کردن واردات فی‌نفسه کار خوبی است و ما باید به سمت تخصصی کردن واردات حرکت کنیم تا ضمن برقراری نظم و انضباط در این بخش، وارد‌کنندگان نیز در قبال کالای وارد شده پاسخگو باشند. اجرای این کار در شرایط عادی می‌تواند بسیار خوب و مثمر ثمر باشد اما در شرایط کنونی اجرای آن به واردات و بخش خصوصی صدمه خواهد زد.

از طرفی این نکته را نیز باید درنظر داشت که شیوه کنونی واردات از زمان جنگ و با توجه به شرایط حاکم بر کشور رواج بیشتری یافت و دولت با این شیوه قصد داشت با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و بازرگانان، کالاهای مورد نیاز را وارد کند که در این زمینه هم موفق بود.

شرایط اجرای این طرح چیست؟

در حال حاضر ‌واردکنندگان و تجار ما با توجه به نیاز بازار، فقط یک کالا را صادر و یا وارد نمی‌کنند و با توجه به وضع برخی محدودیت‌ها علیه ایران و عدم‌امکان تهیه سهل و آسان نیازهای کشور از بازارهای بین‌المللی، دولت باید همچون گذشته با تکیه بر روابط برخی از بازرگانان و افراد با سابقه نسبت به تامین نیازهای کشور اقدام کند. باید درنظر داشته باشیم که به‌رغم مفید بودن این طرح، شرایط امروز ما اجازه اجرای آن را به ما نخواهد داد و اجرای آن مفید نخواهد بود.

وزارت بازرگانی برای اجرای این طرح اقدام به تشکیل مجمع واردات نیز کرده است. این مجمع کارآمد خواهد بود؟

با توجه به اینکه مجمع واردات ثبت نشده نمی‌تواند یک تشکل قانونی باشد. مجمع واردات از طرف وزارت بازرگانی در شرایط خاص و با عجله، برای مدیریت واردات تشکیل شده‌است. از طرفی همانطور که صادرکنندگان، صنعتی‌ها و معدنی‌ها دارای تشکل هستند،

ایجاد مجمع واردات و شناسنامه‌دار شدن واردکنندگان نیز می‌تواند مفید باشد اما این مجمع برای آنکه بتواند به‌صورت قانونی تمامی واردکنندگان را تحت پوشش قرار دهد باید با اعلام عمومی در اتاق بازرگانی، برگزاری انتخابات سالم و طی روال قانونی، تشکیل شود و فعالیت خود را آغاز کند اما در حال حاضر عده‌ای به‌عنوان هیأت‌مدیره دور هم جمع شده‌اند و در این مجمع به فعالیت مشغول هستند. این در حالی است که باید این تشکل با هماهنگی اتاق و طی مسیر اصولی ایجاد می‌شد و فعالیت می‌کرد.
 
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۵۴
همشهری |
تعداد بازدید : ۱,۲۷۶