جزییات تعمیرات اساسی در پالایشگاه های گازی کشور

جزییات تعمیرات اساسی در پالایشگاه های گازی کشور
تعمیرات اساسی پالایشگاه های گازی کشور با هدف حفظ پایداری تولید، به مراحل پایانی خود نزدیک و به این ترتیب شرکت ملی گاز ایران آماده تامین سوخت مورد نیاز کشور در زمستان با حداکثر ظرفیت می شود.
تعمیرات اساسی در پالایشگاه ها طبق مصوبات وزارت نفت از ۲۰ فروردین ماه با هدف حفظ تولید پایدار و حداکثری گاز در فصل سرد و رفع محدودیت های عملیاتی آغاز شده و بر اساس اولویت کاری در حال انجام است.
بر اساس گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، تعمیرات اساسی در پالایشگاه فجرجم با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی، در پالایشگاه هاشمی نژاد با ۱۰۰ درصد، در پالایشگاه بیدبلند با ۱۰۰ درصد و در پالایشگاه ایلام با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، فعالیت ادامه دارد.
همچنین تعمیرات اساسی در پالایشگاه های ۳، ۴ و ۵ پارس جنوبی (مطابق برنامه مصوب) به اتمام رسیده است و تعمیرات پالایشگاه های اول و دوم پارس جنوبی نیز شهریور ماه امسال آغاز خواهد شد.
کاهش زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه ها یکی از اولویت های شرکت ملی گاز است، بر این اساس با تلاش های انجام شده، زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه ها در سال ۹۲ به ۲۰ روز کاهش یافته، این درحالی است که این زمان در سال های ۹۱، ۹۰ و ۸۹ به ترتیب ۲۳ روز، ۲۳ روز و ۳۱ روز بوده است.
بر این اساس تعمیرات اساسی پالایشگاه ها طی سال های اخیر کاهش ۱۱ روزه یافته است که این امر موجب افزایش ۵,۵ میلیارد مترمکعبی تولید گاز به ارزش سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال شده است.
مدیرهماهنگی ونظارت برتولید شرکت ملی گاز ایران نیز پیشتر در این باره با اعلام این که امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد زمان تعمیرات اساسی کاهش یافته است، گفته بود: این موضوع موجب شد که ۱,۵ میلیارد مترمکعب گاز معادل هزار میلیارد ریال بیش از سال گذشته تولید شود.
مهدی جمشیدی دانا همچنین از افزایش قابلیت اطمینان پالایشگاه ها با کاهش زمان تعمیرات اساسی آنها خبر داده و افزوده بود: قابلیت اطمینان پالایشگاه ها در سال ۹۱ به ۹۹,۱۸ رسید این در حالی است که این میزان در سال ۸۹ معادل ۹۹.۰۲ بود.
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۴۲
تعداد بازدید : ۸۳۱