واکنشهای بین المللی به انتخاب زنگنه: انتخاب "کلیدی" روحانی برای کابینه

واکنشهای بین المللی به انتخاب زنگنه: انتخاب "کلیدی" روحانی برای کابینه
معرفی بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم با واکنشهای مثبت جامعه بین المللی و رسانه های خارجی روبرو شد.
خبرگزاری رویترز درباره انتخاب زنگنه نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف خود کابینه ای متشکل از تکنوکراتهای باتجربه را معرفی کرد و گفت: امیدوار است اعتمادسازی با قدرتهای خارجی به حل مناقشه هسته ای و کاهش تحریمهای بین المللی کمک کند.

 

روحانی تصمیم گرفته بیژن نامدار زنگنه به پست وزارت نفت که به مدت هشت سال در دوران دولت اصلاحات آن را برعهده داشت بازگردد.

 

رویترز نوشت: اگرچه زنگنه در دوران اصلاحات وزیر نفت بود اما وی یک تکنوکرات بی طرف است که گمان می‌رود از حمایت رهبر ایران نیز برخوردار باشد.

 

زنگنه در دوران صدارت خود بر وزارت نفت به جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی در بخشهای حیاتی نفت و گاز ایران کمک کرد که البته این سرمایه گذاریها قبل از اعمال تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران صورت گرفت.

 

شبکه خبری ان بی سی آمریکا نیز گزارش داد: در میان انتخابهای کلیدی روحانی در کابینه پیشنهادی باید به محمد جواد ظریف دیپلمات کارکشته ایرانی در سازمان ملل برای وزارت خارجه و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت سابق ایران برای بازگشت به این سمت اشاره کرد.

 

کابینه پیشنهادی روحانی عمدتا متشکل از تکنوکراتهای اصلاح طلب یا میانه رو است که بسیاری از آنها در دولتهای خاتمی و رفسنجانی حضور داشته اند.

 

خبرگزاری فرانسه نوشت: بیژن نامدار زنگنه یکی از انتخابهای کلیدی روحانی برای کابینه است.

 

روزنامه نیویورک تایمز درباره انتخابهای روحانی برای کابینه خود نوشت: تحلیلگران میگویند: روحانی با انتخاب افراد باتجربه و قدیمی دوران رفسنجانی به دنبال سالهای معتدل تر گذشته برای حل مشکلات کنونی و برنامه ریزی برای آینده است. نادر کریمی تحلیلگر سیاسی گفت: بیشتر وزرای کلیدی در دوران هاشمی رفسنجانی حضور داشته اند.

 

براساس گزارش این روزنامه، در مراسم تحلیف روز یکشنبه هاشمی رفسنجانی بارویی خندان در کنار رئیس جمهور جدید نشسته بود.

 

یکی از نزدیکان هاشمی، بیژن نامدار زنگنه است که برای وزارت نفت پیشنهاد شده است.

 

وی تا حد زیادی به عنوان معمار نوسازی صنعت نفت ایران نگریسته می‌شود که تاکنون شرکت‌های نفتی خارجی زیادی وی را به کار دعوت کرده اند.

 

روزنامه جاکارتا گلوب نیز به نقل از علیرضا نادر تحلیلگر یک موسسه تحقیقاتی در ویرجینیا نوشت: روحانی تکنوکراتها را برای کابینه خود انتخاب کرده است.

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۲۲
تعداد بازدید : ۹۱۶