فراموشی تحریم پس از تحلیف

فراموشی تحریم پس از تحلیف
یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری روحانی در مجلس و رویکرد مثبت طرف‌‌های غربی نسبت به تحولات جاری سیاسی ایران، مسیر قیمت‌ها در بازار ارز و سکه دوباره کاهشی شد و دیروز قیمت دلار نسبت به روزهای قبل تقریبا بیش از 100 تومان کاهش ثبت کرد و برای ساعاتی در کف بازار به 3180 تومان هم رسید. بر تابلوها، اما از 3210 تومان پایین‌تر نیامد و دوباره نوسان اندکی را به خود دید. در بازار سکه نیز 10 هزار تومان کاهش قیمت در نرخ فروش سکه ثبت شد.
مسیر قیمت‌ها روز گذشته دوباره کاهشی شد و برای ساعاتی نرخ دلار در کف بازار به 3180 تومان هم رسید. بر تابلوها اما از 3210 تومان پایین تر نیامد و دوباره نوسان اندکی را به خود دید. در بازار سکه نیز 10 هزار تومان کاهش ثبت شد و افت قیمت موجب شد تا خریداران روز اول هفته به فروشنده روز گذشته تبدیل شوند.
همانطور که انتظار می‌رفت تاریخ مصرف هیجانی مصوبات لایحه مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص افزایش فشارها بر ایران و کاهش میزان فروش نفت و عدم اجازه به دسترسی به پول حاصل از فروش نفت زود به پایان رسید. دیروز قیمت دلار نسبت به روزهای قبل تقریبا بیش از 100 تومان کاهش ثبت کرد. دیروز البته نسبت به ظهر یکشنبه تقریبا 70 تومان افت داشت.روز شنبه هیجان ناشی از خبر تقاضا برای شدت یافتن تحریم‌ها علیه ایران بازار داخلی را با صف خریداران ارز مواجه کرد. این شرایط در روز اول هفته موجب شد تا بعد از ظهر این روز قیمت دلار تا سقف 3320 تومان هم بر تابلوها نقش ببندد. روز یکشنبه دلار همزمان با اعلام آمادگی و ورود میهمانان خارجی به ایران و برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید و پس از سخنان روحانی در این مراسم، قیمت‌های بازار دوباره در مسیر کاهش قرار گرفتند.روز گذشته نمود بارزتر این شرایط نرخ 3180 تومانی را در کف بازار تا ظهر رقم زد. بر تابلوها قیمت بالاتر ایستاد و تمایل به افزایش اندک آن البته تا بعدازظهر قابل رصد بود.
سخنان روحانی در حالی عمدتا طرف‌های غربی را نشانه رفته بود که واکنش آمریکایی‌ها به این سخنان نیز قابل توجه بوده است. به نوشته برخی منابع داخلی این سخنان از سوی آمریکایی‌ها رویکردی مثبت به خود گرفته است.
روحانی در مراسم تحلیف تاکید کرد که تنش‌زدایی ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد.
رییس‌‌جمهور گفت: با صراحت تاکید می‌کنم که ایران هیچ‌گاه سر جنگ با دنیا نداشته و ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.
«ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد، بلکه تنها راه تعامل با ایران گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌ها است.»
رییس ‌جمهور گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد.
این سخنان او در بازار تاثیری کاهشی بر جای گذارد. امید به تعویق تشدید برنامه‌‌های تحریمی و فشارهای بین‌المللی برخی را به آینده بازار امیدوار کرده است. در بازار ارز البته همچنان تقاضای زیادی متوجه واردات نیست و ثبت سفارش‌ها همچنان با ارزهای آزاد انجام شده که از حجم تقاضای کل واردات به میزان قابل توجهی کاسته است. واردات به مانند گذشته به صرفه نیست و البته نقل‌و‌انتقال پول نیز با کارمزدهای بالا از جذابیت تجارت کاسته است.
ازاین رو افت میزان حواله‌های ارزی به طور قابل توجهی نرخ دلار را تحت تاثیر قرار داده است. تقاضا برای سفته بازی نیز تنها در چنین مواردی امکان بروز و ظهور دارد و در سایر هفته‌های اخیر شرایط باثباتی را گذرانده است.
از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر بهای دلار تقریبا از 3530 تومان تا مرز 3000 تومان هم افت ثبت کرد و دوباره تا محدوده 3300 در اول این هفته بالاآمد. روز گذشته تمایل به حفظ قیمت اندکی بالاتر از 3200 تومان بیشتر شده است. در بازار سکه و طلا در این روزها قیمت‌ها به نرخ هفته قبل بازگشتند. دیروز سکه تقریبا یک میلیون و 80 هزارتومان بود. بازار در این روزها البته دستورالعمل افزایش سرمایه صرافی‌ها را به فراموشی سپرده است. امیدها به امکان تعدیل این دستورالعمل در دولت آینده البته از سوی صرافان وجود دارد. هنوز به طور رسمی نامزد ریاست بانک مرکزی مشخص نیست و ازاین رو مسوولان میانی بانک مرکزی باید تا آمدن رییس کل جدید برای پیگیری دستورهای خود به بازار ارز و سکه صبر کنند. همچنین خبر آمده بود که ازاین پس صرافان نباید سکه بفروشند و بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه در صورت لزوم سکه را خود توسط بانک کارگشایی دوباره به بازار تزریق خواهد کرد.
در این روزها سکه با احتساب دلار 3200 تومانی و اونس طلای 1316دلاری تقریبا 991 هزار تومان طلای خالص دارد که با قیمت تابلو‌ها تقریبا 90 هزار تومان فاصله دارد. برخی این میزان را برای در نظر گرفتن کارمزدهای مختلف منطقی می‌دانند.
طلا در بازارهای جهانی
دیروز با آغاز هفته کاری جدید در بازارهای جهانی قیمت طلا به نرمی افزایش قیمت را آغاز کرد و تا مرز 1320 دلار هم رفت، اما در ادامه تا بعدازظهر و قبل از بازار نیویورک به سوی 1310 دلار متمایل شد. بهای طلا در هفته گذشته در سطح 1313 دلار بسته شده بود.
به دنبال انتشار آمارهای مربوط به وضعیت نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در بازار آمریکا طی ماه جولای قیمت طلا روز دوشنبه در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، وزارت کار آمریکا در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد ، اقتصاد این کشور طی ماه جولای 162 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی کارشناسان اقتصادی کمتر بوده است. بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاران بین‌المللی اکنون بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نیز به اجرای برنامه محرک پولی 85 میلیارد دلاری ادامه خواهد داد. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به کمتر از 1300 دلار رسید، ولی پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا بار دیگر افزایش یافته است. «جیمز بولارد» رییس فدرال رزرو سنت لوییس تصریح کرد: روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا که به 7 درصد نزدیک شده است، به نظر می‌رسد بن برنانکه رییس فدرال رزرو و سایر مقامات بانک مرکزی آمریکا را برای متوقف کردن بخشی از برنامه محرک پولی متقاعد خواهد کرد
۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۲۸
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۹۱۴