روایت یک خبرگزاری از دلیل عزل مدیرعامل نفت و گاز پارس در سال ۸۳

روایت یک خبرگزاری از دلیل عزل مدیرعامل نفت و گاز پارس در سال ۸۳
زنگنه به عنوان وزیر وقت، ضمن برکناری مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، رئیس شرکت پیمانکاری پتروپارس را که باید ۳۰۰ میلیون دلار جریمه به نفت و گاز پارس پرداخت می‌کرد را به عنوان کارفرمای خودش انتخاب کرد.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، بولتن نیوز نوشت: توسعه فاز 1 پارس جنوبی با تاخیر طولانی در اجرا و راه‌اندازی آن به دلیل طراحی غلط موجب جریمه سنگین 30 درصدی معادل 300 میلیون دلار شد که آقای زنگنه وزیر وقت نفت و پدرخوانده شرکت پتروپارس می‌بایست برای حل وفصل آن دست بکار می‌شد!. در این رابطه، برکناری آقای اسدالله صالحی‌فروز مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس کلید خورد که البته با مقاومت نمایندگان مجلس ششم مواجه شد و در نهایت رئیس جمهور خاتمی نیز مانع این برکناری شد.

در این راستا بیژن نامدار زنگنه، طی تمهیدی با ایجاد معاونت نفت و گاز خزر که تاکنون و با گذشت بیش از 10 سال از این حوزه نفتی ریالی سود برای کشور ایجاد نشده است مدیر عامل مذکور را به این معاونت منصوب نمود. تمهیدی دهن پرکن جهت قانع کردن نمایندگان مجلس و رئیس جمهور وقت هر چند که روزنامه شرق با دلخوری، از آن به عنوان برکناری مدیر اصلاح طلب به لحاظ شکل‌گیری مجلس اصولگرای هفتم و چرخش سیاسی وزیر یاد کرد.

حال برای حل و فصل جریمه 300 میلیون دلاری شرکت پتروپارس شرایط اماده شده است اما چه کسی باید انتخاب می‌شد!. بله، آقای ترکان ژنرال جرگه اعتدال امروزی که در زمان تاسیس شرکت پتروپارس هم مدیر دولتی شرکت گسترش و نوسازی وزارت صنایع و هم رئیس هیات مدیره شرکت خصوصی پتروپارس بود!

به عبارتی زنگنه به عنوان وزیر وقت، ضمن تنبیه کارفرما و برکناری مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، رئیس شرکت پیمانکاری پتروپارس را به عنوان کارفرمای خودش انتخاب می‌ کند!.

آقای ترکان با حضور در قامت کارفرما جریمه سنگین شرکت پتروپارس را بخشیده و 10 میلیون دلار نیز پاداش پرداخت می‌کند!. آقای ترکان به غیر از این دیگر هیچ ماموریتی نداشت چرا که در مدت 30 ماه تصدی مدیر عاملی موفق به عقد قرارداد جدید جهت توسعه پارس جنوبی نشد و به علت عدم آگاهی به مدیریت قراردادهای بیع متقابل، ادعای اضافه کاری 900 میلیون دلاری شرکت آجیپ انی ایتالیا در قرارداد 1928 میلیون دلاری توسعه فازهای 4 و 5 را نیز به بیت المال تحمیل نمود.

جالب است که همین آقای ترکان امروز مدعی عقب ماندگی پارس جنوبی و چگونگی هزینه میلیاردی برای قراردادهای 13 تا 24 پارس جنوبی بودجه شده است!

علاوه بر اینها روزنامه کیهان هم روز گذشته مورخه 12 مرداد ماه 1392 مطلبی منتشر کرد که در رابطه با تیتر «روحانی، زنگنه را برای تصدی وزارت نفت قبول ندارد، طبق این سند».

در این رابطه روزنامه کیهان می نویسد: آقای روحانی در آذرماه سال 81 و از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی رئیس جمهور وقت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت کابینه اصلاحات به شدت اعتراض کرده و اقدام ایشان در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود و اکنون زمزمه نام بیژن زنگنه به عنوان گزینه احتمالی تصدی وزارت نفت با توجه به سوابق زنگنه که مورد اعتراض روحانی نیز بوده است، در میان صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسی با تعجب آمیخته به تاسف روبرو شده است.

نکته جالب در این میان این است که دکتر روحانی در سال 81 ضمن نامه‌ای به رئیس جمهور وقت (خاتمی) با هشدار درباره اینکه قرارداد کرسنت [با پیگیری شخص زنگنه] احتمالاً آثار منفی اقتصادی درازمدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت و هیچ منفعت سیاسی نیز در پی نخواهد داشت، تأکید کرده بود از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت (زنگنه) درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده که با وجود دستور خاتمی، پاسخی دریافت نشده است.

اکنون سؤال این است آقای روحانی چگونه حاضر شده‌اند، شخصی با این سوابق را برای تصدی وزارتخانه حساس و تعیین‌کننده نفت به مجلس معرفی کنند. گزینه‌ای که خود آقای روحانی بر عدم صلاحیت ایشان تاکید داشته‌اند؟!"

این تنها نمونه از مدیریت خسارت بار آقای زنگنه در پارس جنوبی است.

 

پیوست 1 روزنامه شرق تاریخ 1383/10/02

بیژن نامدار زنگنه با تلاش براى برکنارى سومین مدیر اصلاح طلب زیرمجموعه خود نشان داده قصد دارد در کابینه بعدى نیز نقشى داشته باشد.

پس از انتخابات مجلس هفتم زنگنه از جمله وزراى کابینه خاتمى بود که عملاً با تغییر مدیران دوم خردادى ها به مدیران راست به نوعى تمایلات خود را به سوى جناح مقابل تغییر داد. وى ابتدا عباس موسوى و پس از آن فتحى نژاد را عزل کرد و به جاى آنان مدیرانى از جناح مخالف برگزید.

وى که پیش از این نیز عزم برکنارى صالحى فروز را کرده بود با حمایت مکتوب سیدمحمد خاتمى از صالحى فروز تصمیم خود را به تعویق انداخت اما نهایتاً روز گذشته در جلسه دولت خاتمى به وى اعلام کرد هر کارى مى خواهد بکند. از این رو تا ساعات پایانى شب گذشته بسیارى از مدیران ارشد نفت صالحى فروز را مدیرى برکنار شده معرفى مى کردند. هر چند در واپسین ساعات رئیس جمهور از بم به وزیر نفت تلفن کرد که دست نگه دارد. گویى هنوز خاتمى فعالیت هاى این مدیر اصلاح طلب و نزدیکى وى به آیت الله طاهرى امام جمعه سابق اصفهان را رعایت مى کند. در مقابل زنگنه نیز با پایان دادن به مدیریت صالحى فروز پشتیبانى دیگرانى را به دست آورد. چه از جمله دلایل مهم برکنار صالحى فروز درگیرى هاى کارى وى با منوچهرى مدیرعامل شرکت پتروپارس است. همچنین تعداد زیادى افراد حمایت کننده از استعفاى نمایندگان در زیرمجموعه صالحى فروز از دیگر دلایل مخالفت با وى است.

 

به این ترتیب مدیر اصفهانى پالایشگاه ولیعصر کنگان در زمان جنگ و مدیرعامل 7 ساله شرکت نفت و گاز پارس تنها 6 ماه مانده تا پایان دولت خاتمى در آستانه برکنارى است. مخالفت با مدیران اصلاح طلب مجموعه نفت به جایى رسیده که از سوى وزیر با تاکید خواسته شده بود در مراسم افتتاحیه فاز یک پارس جنوبى تنها شرکت پتروپارس نمایانده شود. هر چند هنوز تمامى کارشناسان ثمربخشى فازهاى 1 ، 2 ، 3 ، 4 و 5 پارس جنوبى را مدیون فعالیت صالحى فروز مى دانند. حال تنها دو مدیر اصلاح طلب در مجموعه وزیر کرد کابینه حضور دارند که معلوم نیست به سرنوشت صالحى فروز دچار مى شوند و یا کاشفى و آقایى براى 6 ماه آینده کماکان بر مسند خویش مى مانند.

اسدالله صالحى فروز به حمایت هاى خاتمى دلخوش است چنان که هنوز به حکم رئیس جمهور خود را مدیرعامل نفت و گاز پارس مى داند. «دستور رئیس جمهور براى من به قوت خود باقى است تا خلاف آن ثابت شود.» صالحى فروز بسیار خونسرد سخن مى گوید. در صدایش نه نگرانى است و نه ملامتى. گویى ماندن به دستور رئیس جمهور و رفتن به اصرار وزیر را پذیرفته. به آسانى مى گوید منتظر حکم هستم که باید از سوى هیأت مدیره نفت تائید و تصویب شود. وى در پاسخ به دلیل برکنارى خود مى گوید: «از وزیر و هیأت مدیره بپرسید یا هر کس دیگرى که در جریان است. فعلاً بر جاى خویش هستم تا حکم بیاید.» صالحى فروز در سخن گفتن امساک مى کند و مى گوید: «چون مسئله برکنارى من است، نمى توانم در این مورد صحبت کنم.»

تنها شش ماه مانده تا پایان دولت خاتمى، زنگنه قصد دارد تغییرات سه گانه اى را در وزارتخانه خود اعمال کند. بنا بر شنیده ها جانشین صالحى فروز براى 6 ماه آینده اکبر ترکان معاون فعلى برنامه ریزى وزارت نفت است. ظاهراً فریدون ثقفیان رئیس هیأت مدیره سازمان بهینه سازى مصرف سوخت نیز با حفظ سمت به جاى ترکان در سمت معاون وزیر نفت مى نشیند. این همه تلاش براى چه صورت مى گیرد. تلاشى که نتیجه آن تا پس از انتخابات ریاست جمهورى روشن نیست.

 

پیوست 2

رییس جدید هیات مدیره شرکت پتروپارس منصوب شد / دوشنبه سوم اسفند 83

مجمع عمومی شرکت نفتیران اینترترید (نیکو)، مهندس طهماسب مظاهری را به عنوان رییس هیات مدیره شرکت پتروپارس منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، روابط عمومی شرکت پتروپارس اعلام کرد: هیات مدیره شرکت نیکو با تشکر از تلاش های مهندس اکبر ترکان، رییس سابق هیات مدیره شرکت پتروپارس، مهندس طهماسب مظاهری را به این سمت برگزید. مهندس اکبر ترکان به دلیل به عهده گرفتن مدیریت عامل شرکت نفت و گاز پارس از ریاست هیات مدیره شرکت پتروپارس استعفا داده بود. مهندس مظاهری نیز پیش از این به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی فعالیت می کرد و هم اینک سمت مشاور اقتصادی رییس جمهور را به عهده دارد.

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۱۱۲