بررسی شفاف سازی پتروشیمی خارک درباره افزایش قیمت خوراک گاز

بررسی شفاف سازی پتروشیمی خارک درباره افزایش قیمت خوراک گاز
مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری در خصوص شفافیت پتروشیمی خارک گفت: برخی پتروشیمی‌ها نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک گاز را افزایش نداده‌اند و همچنان با ارز مرجع محاسبه می‌کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت پتروشیمی خارک در اطلاعیه‌ای درباره نرخ گاز دریافتی شفاف سازی کرد؛ در عین حال سوال سهامداران این است که آیا این افزایش منطقی خواهد بود؟

بر اساس این اطلاعیه، قیمت گاز ترش از 9.5 سنت به 13.7 سنت افزایش یافته است و این افزایش از یکم مهر ماه 91 باید اعمال شود.

بدین ترتیب، افزایش نرخ گاز ترش، سبب کاهش سود سال 92 پتروشیمی خارک از 4411 به 3018 ریال معادل 1393 ریال خواهد شد. با این حال شرکت پتروشیمی خارک به افزایش نرخ خوراک اعتراض کرده است.

این در حالی است که افزایش نرخ گاز در سال 91 نیز سبب افزایش 704 میلیارد ریالی بهای تمام شده شرکت و کاهش سود سال گذشته به میزان 704 ریال خواهد شد. این در حالی است که مجمع سال مالی 91 در خرداد 92 برگزار و 100% سود قابل تقسیم معادل 750 تومان میان سهامداران تقسیم شد.

در این رابطه علی شهبندیان، مدیر صندوق‌ سرمایه‌گذاری نیکان پارس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری، اظهار داشت که این افزایش نرخ منطقی نیست، زیرا گاز ترش موجود در منطقه پیش از راه‌اندازی پتروشیمی خارک، سوزانده می‌شد و اگر این گاز به پتروشیمی خارک داده نشود باید سوزانده شود و در عین حال امکان انتقال گاز از جزیره خارک به داخل کشور وجود نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ تسعیر ارز از مرجع به مبادله ای منطقی است و پوشش دهنده رشد قیمت ارز است، حال آن که رشد قیمت گاز پتروشیمی خارک به حدود 13.7 سنت معادل 3356 ریال در هر متر مکعب، در شرایطی که سایر پتروشیمی‌ها گاز شیرین 70 تومانی دریافت می‌کنند، عادلانه نیست.

شهبندیان، تصریح کرد: علاوه بر این در دو سال اخیر و با افزایش موانع صادرات، هزینه‌های حمل متانول نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است، این موضوع منطقی نیست که در میان تمام پتروشیمی‌های کشور، تنها قیمت گاز پتروشیمی خارک افزایش یابد و حتی برخی پتروشیمی‌ها نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت گاز را نیز افزایش نداده‌اند و همچنان مرجع محاسبه می‌کنند.

به گزارش فارس، طی سال گذشته پتروشیمی خارک، 47 میلیارد فوت مکعب مصرف کرده است و در 6 ماهه اول با ارز مرجع و در 6 ماهه دوم با ارز مبادله ای پرداخت کرده است.

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۳۵
تعداد بازدید : ۸۰۸