سیدحمید حسینی: خریداران کالاهای ایرانی به سمت بازار رقیب می‌روند

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان این جمله هرچند قصد دارد بگوید تحریم‌ها آن‌چنان هم بر تجارت ایران تاثیر ندارد اما با وجود این، مشکل‌زایی آن‌ها را کتمان نمی‌کند و برای همین هم امیدوارنه می‌گوید: "هنوز امکان دور زدن تحریم‌ها و استفاده از سایر بازارها وجود دارد."

حسینی در حالی از دور زدن تحریم‌ها و استفاده از سایر بازارهای دنیا سخن می‌گوید که به زعم خودش اکنون در بازار به وضوح مشاهده می‌شود که خریداران کالاهای ایرانی به سمت بازار رقیب می‌روند.

وی از آثار تحریم‌ها بر صادارت و واردات ایران (و به صورت خاص بنزین) توضیحاتی می‌دهد و تصریح می‌کند: هنوز چیزی از قطع‌نامه شورای امنیت که ملموس باشد، اجرا نشده است.

به گفته او، این قطع‌نامه ربطی هم به بنزین ندارد، اما ایران برای مقابله با کاهش واردات بنزین‌ می‌تواند میزان مصرف را کاهش و جدای از این، تولید داخلی را افزایش دهد، البته هرچند این کار از نگاه وی، این کار اقتصادی نیست.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در زمینه دور زدن تحریم‌ها به عنوان راهکار دیگر مقابله با تحریم‌ها، هم عنوان می‌کند که امکان تامین سوخت از ترکیه و آسیای میانه وجود دارد.

مشروح گفت‌وگو حمید حسینی با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ادامه می‌آید:

- با تحریم‌های اخیر علیه ایران فکر می‌کنید وضعیت صادرات غیرنفتی ایران در روزهای آتی چگونه خواهد شد؟

این تحریم‌ها اول سرمایه و بعد بحث‌های تکنولوژی، دانش و فنی و مرحله بعد هم خدمات بازرگانی مثل خدمات مالی و پولی و بانکی و کشتیرانی را هدف گرفته‌اند و بعد از این‌ها صادرات و واردات مورد توجه است. این یعنی احتمال ندارد در بحث صادرات این تحریم‌ها پررنگ باشند، اما چون خدمات بازرگانی را هدف گرفته‌اند، این بخش را دچار مشکل می‌کند. وقتی نتوان عملیات بانکی انجام داد یا کشتیرانی ما با مشکل مواجه شود، قاعدتا باید بحث صادرات با مشکلاتی مواجه شود و خریداران کالاهای ایرانی با حرف و حدیث‌هایی که در رسانه‌ها دارد ایجاد می‌شود، اگر نیاز ضروری به کالاهای ایرانی نداشته باشند، از خرید کالاهای ایرانی انصراف می‌دهند.

- این اتفاق در حال رخ دادن است یا این را پیش‌بینی می‌کنید؟

اکنون ما در بازار به وضوح مشاهده می‌کنیم خریداران کالاهای ایرانی دارند به سمت بازار رقیب می‌روند. به همین دلیل باید تلاش کنیم که اولا این تحریم‌های جدید اجرا نشود و دوم این که اتحادیه اروپا قطع‌نامه‌ای صادر نکند و سوما نگذاریم تحریم‌ها تشدید شود یا حداقل کاری نکنیم که قطع‌نامه‌ای جدید صادر شود.

- با این وضع روند صادرات کشور را در سال جاری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنوز چیزی اجرا نشده و قطع‌نامه شورای امنیت هم چیزی که ملموس باشد و فشاری که به کشتیرانی وارد شود را اعمال نکرده است. البته قطع‌نامه سازمان ‌ملل بیشتر مربوط به بحث‌های نظارت و کنترل و مختص مسائل هسته‌ای است که می‌خواهد سیستم‌های بانکی و کشتیرانی کنترل شود. طبق ادعای آن‌ها مباحث هسته‌ای و موشکی هدف است و تا حالا هم که چیز اجرایی‌ای مشاهده نشده است.

- در مورد واردات و به خصوص واردات بنزین فکر می‌کنید وضعیت چگونه باشد؟

حسینی: اول باید بگویم که قطع‌نامه سازمان‌ملل ربطی به بنزین ندارد، اما جدای از این ما از دو جنبه به بنزین نیاز داریم؛ یکی اینکه تولید داخلی ما کفاف نمی‌کند و دیگر این که تولید داخلی ما کیفیت ندارد. یعنی بنزین داخلی را به تنهایی نمی‌توانیم مصرف کنیم، اما کسری را می‌توان با مقداری صرفه‌جویی جبران کرد.

- در مورد راهکارهای خود در این زمینه توضیح می‌دهید؟

می‌توان چند کار انجام داد؛ یکی این که مصرف کاهش پیدا کند. در حال حاضر مصرف عمومی یعنی خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها بالا نیست و مجموعا روزانه از 25 میلیون لیتر بیشتر نیست، اما 40 میلیون لیتر مربوط به وسایل نقلیه عمومی یعنی آژانس‌ها و تاکسی‌هاست و بقیه هم که به خودروها دولتی برمی‌گردد. بنابراین عمده مصرف ما وسایل نقلیه عمومی است که حتما باید فکری برای آن کرد. مثلا اینکه آژانس‌ها خالی برنگردند.

- به جز کاهش مصرف، دیگر چه می‌توان کرد؟

می‌توانیم تولید داخلی را افزایش دهیم و با ترکیباتی از فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در داخل بنزین تولید کنیم. البته ممکن است این اقدام اقتصادی نباشد و کیفیت هم نداشته باشد، اما وقتی مجبور باشیم، این کار را می‌کنیم.

- فکر نمی‌کنید بهتر باشد به جای این کار، با کشورهای دیگر مذاکره کنیم؟

بله. در کنار این‌ها می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. هنوز امکان دور زدن تحریم‌ها و استفاده از سایر بازارها وجود دارد اما به شرطی که شرکت نفت با بخش خصوصی تعامل داشته باشد. ما 17 کشور همسایه داریم و امکان تامین سوخت از ترکیه و آسیای میانه نیز وجود دارد. البته ممکن است برای ما هزینه داشته باشد اما امکان‌پذیر است و دولت می‌تواند همه راه‌ها را بررسی کند و با مردم در میان بگذارد و بعد از اولویت‌بندی مشخص کند که چه کاری را انجام دهد.

- در کنار این موضوع، چند روز قبل حتی اعلام شد که ایران نه‌تنها می‌تواند نیاز داخلی بنزین خود را تامین کند، بلکه می‌تواند تا چند سال دیگر کار صادرات آن را هم انجام دهد.

از این حرف‌ها قبلا هم می گفتند و عنوان شده بود که سال 1390 ما از کشورهای صادرکننده خواهیم بود، اما بعد از گذشت سه سال تنها جایی که احتمالا راه‌اندازی خواهد شد، پالایشگاه اراک خواهد بود. در این پالایشگاه کار بازسازی و نوسازی و اعمال تغییراتی در ترکیب فرآورده‌های نفتی می‌تواند صورت گیرد که ما توانستیم با تجهیزاتی تولید بنزین را افزایش دهیم. توسط این پالایشگاه می‌توان روزی سه تا چهار میلیون لیتر تولید را افزایش داد اما بقیه پروژه‌ها هنوز درگیر کارهای اجرایی و تکنولوژی‌ها هستند و ممکن است تحریم‌ها که تشدید شوند خیلی از کارهای این پروژه‌ها راه بیفتد.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۲:۰۲
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۴