دامپینگ چینی‌ها در میدان آزادگان/ به بخش خصوصی امکان رقابت دهید

دامپینگ چینی‌ها در میدان آزادگان/ به بخش خصوصی امکان رقابت دهید
یک فعال بخش خصوصی گفت: چینی ها در میدان آزادگان دامپینگ کرده و کار را رها کردند باید اجاره دهیم رقابتی بین چینی‌ها و بخش خصوصی ایران در حفاری این میدان اتفاق بیفتد.
در نشست امشب فعالان بخش خصوصی با وزیر پیشنهادی نفت در اتاق تهران محمود شریفیان اظهار داشت: بخش خصوصی به دلیل نداشتن سرمایه نمی‌تواند وارد بالادست صنعت نفت شود اما از طریق تکنولوژی این امکان برای ارائه خدمات از سوی بخش خصوصی در بالادستی صنعت نفت فراهم است.

وی با بیان اینکه 64 هزار بازنشسته شرکت نفت در کشور وجود دارد که بانک تجربه هستند، گفت: آیا برای استفاده از این بانک تجربه فکری شده است؟ چرا که آموزش و انتقال پژوهش در صنعت نفت بسیار مهم است.

مدیرعامل کندوکاو انرژی پارس اظهار داشت: وقتی شما نیرکبیر 1 و نیرکبیر 2 را آزادگان 1 و آزادگان 2 نامگذاری کردید ما در آن میدان فعال بودیم اما الان در صنعت حفاری ایران، چینی‌ها دامپینگ کرده‌اند تا پروژه‌ها را بگیرند اما بعد از گرفتن پروژه‌ها بعضی از آنها را رها کرده‌آند.

وی افزود: تقاضا می‌کنیم در میدان عظیم آزادگان نیمی از دستگاه‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و اجازه دهیم رقابتی بین چینی‌ها و بخش خصوصی ایران در حفاری این میدان اتفاق بیفتد.

*دلارهای زیر پتوی مردم می‌توانند منابع کلان سرمایه‌گذاری‌های نفتی را تأمین کنند

نرسی قربان دیگر عضو اتاق بازرگانی در نشست جمعی از فعالان اقتصادی با وزیر پیشنهادی نفت در اتاق تهران خطاب به وی اظهار داشت: به عنوان یک تحلیلگر انرژی و نه به عنوان رئیس سندیکا سه مطلب را باید مورد اشاره قرار بدهم.

وی افزود: موضوع اول مطالبات بخش خصوصی که به جایی رسیده که بعضی را به ورشکستگی نزدیک کرده است و در صورت ورشکستگی این بخش‌ها به صورت زنجیره‌ای اقتصاد کشور پایین می‌آید و فلج می‌شود که باید جلوی آن را گرفت.

نرسی قربان اضافه کرد: موضوع دوم فاینانس است چرا که در ایران جا نیفتاده است که فاینانس براساس طرح باشد بلکه فاینانس براساس ارزش املاک مدیرعامل شرکت‌ها اعطا می‌شود که این مسئله باید حل شود.

وی موضوع سوم را منابع بخش خصوصی و دلارهای جمع شده زیر پتو‌های مردم دانست و گفت:‌ اگر بخش خصوصی را وادار کنیم در نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند و سود متناوب 10 تا 15 درصدی و به صورت ارزی بگیرند میلیاردها دلار از همین منابع نفتی بخش خصوصی از داخل کشور برای این پروژه‌ها منابع تأمین می‌شود.

 

* استفاده از ارهکارهای غیر قیمتی برای ادامه هدفمندی

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس سیفی رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز خطاب به زنگنه اظهار داشت: 60 درصد از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشته و تنها 10 درصد از قانون اجرا شده است.

 

وی افزود: اگر این قانون اجرا نشود به گفته شما زیربنای کشور را زمین می‌زند و اگر اجرا شود بنگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، اگرچه راهکار حل این مشکل استفاده از راهکارهای غیر قیمتی در کنار راهکار قیمتی است.

 

وی اظهار داشت: سالی 43 میلیارد دلار در میادین مشترک ما با 8 کشور همسایه از دست می‌رود و برای بهره‌برداری از این میادین به 50 میلیارد دلار منابع نیاز داریم که راه حل پیشنهادی ما ایجاد صندوق احداث است.

 

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه گفت: مشکل بعدی منابع انسانی است چرا که رخوت و سستی و شاید به عبارت دیگری فساد در بدنه دولت حاکم شده است که بخشی از آن به سازمان مدیریت و بخشی به وزارت کار بازبرمی‌گردد اما این مسئله باید اصلاح شود.

۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۱۳
تعداد بازدید : ۹۳۳